رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی

رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی

رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی دوره 11 پاییز 1402 شماره 42 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی موانع مدیریت بهینه انرژی در سالن های سرپوشیده شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اماکن ورزشی سالن های سرپوشیده مدیریت انرژی مصرف بهینه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۲
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع مدیریت بهینه انرژی در سالن های سرپوشیده شهر تهران بود. این تحقیق به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل مدیران اماکن ورزشی و متخصصین در بخش مدیریت انرژی اماکن ورزشی بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد که با 15 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. نتایج نشان داد که موانع مدیریت بهینه انرژی در سالن های سرپوشیده شهر تهران شامل عدم صحیح مدیریت انرژی، عدم مدیریت اقتصادی، نبود زیرساخت های مدیریت بهینه انرژی، بی توجهی جامعه به مدیریت بهینه انرژی، نبود فناوری های نوین قابل استفاده در اماکن ورزشی، عدم توجه به طراحی اقلیمی، نبود مدیریت کاربردی اماکن ورزشی، عدم توجه به کنترل آلودگی محیطی، عدم توجه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در مدیریت بهینه انرژی می باشد. با توجه به نتایج، برنامه ریزی صحیح و اصولی و به کارگیری اصول مدیریت انرژی در این اماکن می تواند سهم مهمی را در افزایش بهره وری و کارایی ایفا کند.
۲.

تبیین الگو اثر بخشی مدیریت اماکن قدیمی ورزشی در کلان شهرهای منتخب کشور با رویکرد تئوری داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مدیریت اماکن قدیمی ورزشی کلان شهرها تئوری داده بنیاد اثر بخشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۴
هدف از پژوهش حاضر تبیین الگو اثر بخشی مدیریت اماکن قدیمی ورزشی در کلان شهرهای منتخب کشور با رویکرد تئوری داده بنیاد می باشد. در این راستا به ارائه مبانی نظری و پیشینه تحقیق در زمینه عوامل نهادی، عوامل ساختاری، عوامل محتوایی و عوامل زمینه ای با رویکرد مدیریت اماکن قدیمی ورزشی پرداخته شد. روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد تئوری داده بنیاد است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه ی مدیریت ورزشی و مدیران و کارکنان مجموعه های ورزشی باسابقه در کلان شهرهای مختلف کشور می باشد که تعداد حجم نمونه به روش اشباع نظری و گلوله برفی 10 نفر در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی، مصاحبه نیم ساختار یافته و بحث گروهی بوده است. جهت تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و نرم افزار max-qda استفاده شد. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد که مؤلفه های الگو اثر بخشی مدیریت اماکن قدیمی ورزشی در کلان شهرهای منتخب کشور، 1-عوامل نهادی، 2-عوامل ساختاری، 3-عوامل محتوایی، 4-عوامل زمینه ای و 5-مدیریت اماکن قدیمی ورزشی می باشند. همچنین جهت این مؤلفه ها تعداد 54 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید. این پژوهش راهکارهای مناسبی برای اثربخشی مدیریت اماکن قدیمی ورزشی پیش روی قرار داده و با اجرای آن می توان اثربخشی مدیریت اماکن قدیمی ورزشی را افزایش داده و بر سرعت آن افزود.
۳.

شناسایی و تحلیل شاخص های اثرگذار بر فساد در قراردادهای بازیکنان و مربیان لیگ برتر فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: فساد تبانی ضعف نظارت ضعف قوانین قراردادهای حرفه ای

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۰
هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر فساد در قراردادهای بازیکنان و مربیان لیگ برتر فوتبال ایران بود. تحقیق حاضر از روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع تحقیق های اکتشافی بود که از روش پیمایشی برای کسب اطلاعات استفاده گردید و از لحاظ هدف نیز جزو پژوهش های کاربردی به شمار می آید. جامعه آماری تحقیق جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و افراد مطلع حوزه صنعت فوتبال، صاحب نظران و اساتید رشته مدیریت ورزشی و مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و کمیته داوران فدراسیون فوتبال بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد که با 16 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود. یافته های تحقیق نشان داد تعداد 126 شناسه اولیه با مجموع فراوانی 282 استخراج شد که این عوامل در 16 مفهوم (شناسه محوری) و 7 مقوله فرعی (شناسه گزینشی) دسته بندی شدند. با توجه به فراوانی مشاهده شده در شناسه های اولیه برای همه سندها، مفهوم ضعف حقوقی با ضریب اهمیت 85، فساد ساختارمند با ضریب اهمیت 51، عدم شایسته سالاری با ضریب اهمیت 38 و سوء مدیریت با ضریب اهمیت 33 و بداخلاقی های فردی و اجتماعی با ضریب اهمیت 26 بیشترین ضرایب اهمیت را در میان سایر مفاهیم برخوردار بودند. با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از فساد اداری و فساد عملیاتی، در ارتباط با قراردادهای فوتبال، ابتدا ساختارهای موجود در فوتبال بازبینی و اصلاح شود. همچنین به طور جدی در سیاست های کلان خصوصی سازی مورد توجه قرار گیرد چراکه با خصوصی شدن فوتبال سیاست زدگی از این ورزش دور خواهد شد و اصلاح مدیریتی و شایسته سالاری به وجود خواهد آمد. همچنین در کنار توجه به سیاست های کلان پیشنهاد می شود فدراسیون و باشگاه ها و سایر سازمان های مرتبط به مقوله آموزش رفتاری جهت جلوگیری از بداخلاقی های فردی و اجتماعی توجه ویژه نمایند.
۴.

مطالعه تطبیقی انگیزه های گرایش بانوان به فعالیت های جسمانی در ایران و کشورهای عربی منتخب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: انگیزه های مشارکت بانوان ورزشکار ایران کشورهای عربی اسلامی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۱
در دوره اخیر اعتقاد بر این است که ورزش می تواند به شکل گیری روان سالم و رشد ذهنی فرد کمک کند و اثر قابل توجهی دگرگونی چارچوب های ملیتی، فرهنگی و جنسیتی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی انگیزه های گرایش بانوان به فعالیت های جسمانی در ایران و کشورهای عربی منتخب بر اساس مؤلفه های فردی، اجتماعی و اسلامی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسه ای بود که روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران زن در ایران و کشورهای عربی بود. تعداد 184 نفر در ایران و 179 نفر از کشورهای عربی (عراق، امارات متحده عربی و اردن) از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه مورد تائید متخصصین قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی از طریق آلفای کرون باخ 95/0 به دست آمد. پرسشنامه در ایران به زبان فارسی و برای کشورهای منتخب به عربی ترجمه شده، به صورت الکترونیک و از طریق فضای مجازی در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت. درنهایت 363 پرسشنامه جمع آوری گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیره Manova با استفاده از نرم افزار spss22 بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد بین زنان ورزشکار ایرانی و زنان ورزشکار کشورهای عربی منتخب در مؤلفه های انگیزه های درون فردی (009/0 p = و 978/6 f =)، انگیزه های بین فردی (050/0 p = و 875/3 f =)، انگیزه های اجتماعی (001/0p= و 619/27 f = ) و انگیزه های اسلامی (001/0p= و 339/11 f = ) تفاوت معنی داری وجود دارد و این تفاوت در سطح 01/0>p و 05/0>p معنادارمی باشند. در مؤلفه انگیزه های درون فردی میانگین این مؤلفه در ورزشکاران زن ایرانی (77/59 M=) بیشتر از ورزشکاران زن کشورهای منتخب عربی (53/55M= ) بود. در مؤلفه انگیزه های بین فردی میانگین این مؤلفه در ورزشکاران زن ایرانی (87/26 M= ) کمتر از ورزشکاران زن کشورهای منتخب عربی (62/28 M = ) بود. در مؤلفه انگیزه های اجتماعی میانگین این مؤلفه در ورزشکاران زن ایرانی (08/33 M= ) کمتر از ورزشکاران زن کشورهای منتخب عربی (64/39M= بود. در مؤلفه انگیزه های اسلامی میانگین این مؤلفه در ورزشکاران زن ایرانی (55/21 M= بیشتر از ورزشکاران زن کشورهای منتخب عربی (04/19 M= ) بود.
۵.

شناسایی موانع برند سازی شهری از طریق ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: برندسازی شهری بازاریابی شهری توسعه شهری صنعت ورزش

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۲
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع برندسازی شهری از طریق ورزش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش اجرا توصیفی_پیمایشی، از نظر محل جمع آوری داده ها میدانی-کتابخانه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش اعضای هیات علمی در حوزه مدیریت ورزشی، بازاریابی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مدیران ورزشی، مدیران شهری(شهرداری و استانداری)، مربیان ورزشی، قهرمانان ورزشی و دانشجویان بودند. نمونه گیری در این پژوهش به ازای هر متغیر، 5 نفر در نظر گرفته شد که در نهایت 322 پرسشنامه صحیح عودت شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید؛ و سپس پایایی، روایی همگرا و روایی واگرای پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزارهای اس پی اس اس24 و اسمارت پی ال اس3 استفاده شد. یافته ها نشان داد موانع برندسازی شهری از طریق ورزش شامل 7 بعد فرهنگی_اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، رسانه ای، زیرساخت های ورزشی، زیرساخت های شهری و مدیریتی بود. همچنین مقدار تی و سطح معناداری به ترتیب بیشتر از 96/1 و کمتر از 05/0، و مقدار بار عاملی استاندارد شده برای تمامی سوالات پرسشنامه بیشتر از 4/0 به دست آمد. به علاوه نتایج آزمون دوجمله ای نشان داد که با احتمال 95 درصد، 7 مولفه شناسایی شده می تواند به عنوان موانع برندسازی شهری از طریق ورزش محسوب شوند. بنابراین با توجه به اهمیت و پتانسیل بالای برندسازی شهری از طریق وررش در ارتقاء و توسعه شهرها، مدیران و سیاست گذاران شهری می توانند با اتخاذ استراتژی های مناسب به منظور رفع موانع شناسایی شده در این پژوهش موفقیت شهرها را تضمین کنند.
۶.

اعتباریابی عوامل موثر بر برندسازی باشگاه های لیگ برتر فوتبال با تکیه بر ارزشیابی مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: برندسازی ارزشیابی مشتریان لیگ برتر فوتبال

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۰
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل موثر بر برندسازی باشگاه های لیگ برتر فوتبال با تکیه بر ارزشیابی مشتریان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهش های کاربردی می باشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان باشگاه های لیگ برتر که همان هواداران و تماشاگران هستند، می باشد. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرم افزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد گردید، که 370 پرسشنامه در بین جامعه آماری پخش و جمع آوری گردید برای گردآوری داه ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیاز دهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. همچنین پرسشنامه از 4 مولفه اصلی قابلیت های باشگاه، عوامل تسهیل کننده، عوامل توسعه دهنده و ضعف های مدیریتی تشکیل شده بود. ادامه جهت اعتباریابی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدل سازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده می شود. به این منظور از نرم افزار AMOS بهره گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد 85 مفهوم اولیه، 17 مقوله اصلی (دارایی های باشگاه، نتایج مناسب باشگاه، تمایز با سایر باشگاه ها، با ثبات بودن باشگاه، ارتباط با هواداران، عوامل فرهنگی، میزان محبوبیت و اعتبار باشگاه، عملکرد روابط عمومی باشگاه، راهبردهای اجرایی باشگاه، اقدامات برندسازی، درآمدزایی باشگاه، عملکرد مناسب مدیران، عوامل قانونی و حقوقی، فشار سازمان های بالادستی، تصمیمات سلیقه ای، حواشی تیم، ضعف های کارکردی بالاتر از 4/0 بودند، که نشان دهنده این مورد بود که عوامل شناسایی شده دارای اعتبار مناسب و استانداردی می باشند.
۷.

تدوین مدل مفهومی توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: داوطلبی برنامه ریزی جذب حفظ رویدادهای ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۵
امروزه سازمان های مختلف در به خدمت گرفتن نیروهای داوطلب با یکدیگر رقابت می نمایند؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مفهومی توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی ایران است. در پژوهش حاضر به منظور شناسایی هرچه عمیق تر مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی، از روش شناسی کیفی استفاده شد. هدف مطالعه حاضر جمع آوری، جمع بندی، مفهوم سازی و دسته بندی مفهومی برای طراحی الگوی اصلی پژوهش بود؛ از این رو روش نمونه گیری هدفمند اسنادی و مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند که در چارچوب اهداف پژوهش حاضر قرار داشت، مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که پس از 11 مصاحبه با خبرگان پژوهش در 16 مرحله، پژوهشگر به اشباع نظری رسید. پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، 120 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده از 152 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی از کدهای اولیه کشف شده و استنتاج شدند. در پژوهش حاضر به منظور اعتبارسنجی از شیوه کدگذاری دوگانه و از روش تحلیل مضمون شیوه ولکات (2008)، برای تحلیل داده های پژوهش استفاده گردید. پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، مقوله ها شناسایی شده و روابط بین آن ها نیز طبق الگو و پارادایم برآمده از تحلیل تماتیک تعیین و ارائه شد. سرانجام می توان اذعان داشت که اتکاء یکپارچه به راهبردهای توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزشی به مدیران این عرصه کمک می کند تا شیوه های کارکردی مناسب با داوطلبان را شناخته و در مسیری شفاف و هدفمند گام بردارند.
۸.

آسیب شناسی نفوذ ارزش های لاکچری در ترجیح مصرف کنندگان کالای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: ارزش لاکچری تجمل گرایی ورزش مصرف کننده بازاریابی در ورزش

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۰
در حال حاضر، مصرف لوکس و ارزش های لاکچری در بین مصرف کنندگان ورزشی در دو دهه گذشته به طور باورنکردنی افزایش یافته و فضای ورزش به خصوص در حوزه ورزش فراغتی را از ماهیت اصلی خود دور کرده است. در این راستا این تحقیق کیفی با هدف آسیب شناسی نفوذ ارزش های لاکچری در ترجیح مصرف کنندگان کالای ورزشی (کفش و پوشاک) انجام شد. بدین منظور از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد استراوس و کوربین برای تحلیل یافته ها استفاده شد. نمونه گیری پژوهش به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت و منابع گردآوری داده ها شامل، منابع علمی و 18 مصاحبه ی عمیق و نیمه ساختاریافته (8 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان مدیریت ورزشی، مدیریت برند و رفتار مصرف کننده و 10 نفر ورزشکار و مربی باشگاه) بود. قبل از تحلیل داده ها، از معیارهای قابلیت اعتماد تحقیقات کیفی برای بررسی روایی و از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر در یک فاصله زمانی مشخص برای بررسی پایایی استفاده شد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. نتایج نشان داد عوامل علی شامل عوام شخصی، عوامل بین فردی و عوامل ارزشی لاکچری، عوامل زمینه ای شامل شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، شرایط مداخله گر شامل محیط ورزشی و ویژگی های جمعیت شناسی، شبکه های اجتماعی مجازی، محیط ورزش و رسانه های جمعی، استراتژی ها شامل مصرف گرایی کاذب، تغییر اولویت های ورزشی و مجازی گردی افراطی و پیامدها شامل پیامدهای فرهنگ ورزش، فردی، اجتماعی، اقتصادی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند.

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲