آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

هدف از پژوهش، ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاهی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با ماهیت اکتشافی و رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد به انجام رسید که مبتنی بر دستورالعمل های پیشنهاد شده توسط کوربین و استراوس شکل گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحب نظران حوزه مدیریت ورزشی و مسئولین مربوطه بودند که جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه ها از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد. ابزار و روش گردآوری داده، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته فردی بود که اجرای مصاحبه ها تا اشباع نظری (11 مصاحبه) ادامه یافتند. جهت تحلیل داده ها از رویکرد سیستماتیک شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد. نتایج کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از شناسایی 138 باز و 25 مفهوم بود. مفاهیم بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین در مقوله های شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبرد های کنش و واکنش و پیامد ها طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برنامه محوری و شناخت نهادینه سازی فعالیت های فوق برنامه ورزشی در سطح دانشگاه فرهنگیان پیامد های عمده ای در توسعه بهزیستی روان شناختی، مدیریت اوقات فراغت و کاهش ناهنجاری رفتاری در ابعاد مختلف در بر خواهد داشت.

تبلیغات