پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی
پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی دوره 14 تابستان 1404 شماره 1 (پیاپی 53) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزههای تخصصی:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر گروه های مرجع بر سبک خرید آنلاین با نقش میانجی اعتماد و آگاهی مصرف کنندگان محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افرادی بودند که حساب کاربری رسمی فروشگاه آنلاین دیجی کالا داشتند و حداقل یک بار از فروشگاه آنلاین دیجی کالا محصولات ورزشی خرید کرده باشند. با توجه به نامشخص بودن جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران، ۳۸۴ نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد گروه های مرجع، خرید آنلاین مشتریان، اعتماد مشتری در خرید آنلاین و آگاهی مصرف کننده و به منظور تحلیل داده های تحقیق، از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس یافته های به دست آمده، گروه های مرجع بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 274/0، گروه های مرجع بر اعتماد سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 552/0، گروه های مرجع بر آگاهی سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 488/0، اعتماد مصرف کنندگان بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 367/0 و آگاهی مصرف کنندگان بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 358/0 تأثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طور کلی، نتایج این پژوهش از نظریه تأثیر اجتماعی حمایت می کند. براساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود فروشگاه ورزشی دیجی کالا در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نماید.
ادراک ساکنان از رویداد ورزشی مسابقات زیبایی اسب: تحلیل اهمیت- عملکرد(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
امروزه با توجه به منافع برگزاری رویدادهای ورزشی برای مقصدها، توجه زیادی به ادراک ساکنان ازاین رویدادها معطوف شده است. ازاین رو هدف تحقیق حاضر بررسی جامع تأثیرات مثبت برگزاری رویداد ورزشی مسابقات زیبایی اسب در شهرستان اشکذر استان یزد با تکیه بر نظرات ساکنان محلی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده ها پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه بوده و از لحاظ روش نیز از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل ساکنان شهرستان اشکذر می باشد. با بهره گیری از شیوه نمونه گیری در دسترس از 27 نفر از ساکنان خواسته شد که به اهمیت و عملکرد 16 مورد از تأثیرات برگزاری رویداد ورزشی مسابقات زیبایی اسب در این شهرستان امتیاز دهند. اثرات «افزایش سرمایه گذاری خصوصی و ایجاد فرصت های کسب وکار» و «ایجاد فرصت برای نشان دادن جذابیت های گردشگری شهر» به ترتیب از بیشترین میانگین عملکرد و اهمیت برخوردارند. همچنین در این تحقیق با استفاده از چارچوب اهمیت- عملکرد، انواع تأثیرات برگزاری رویداد ورزشی که اهمیت بالا اما سطوح رضایت و عملکردی پایینی دارند، مشخص شده است. این تأثیرات شامل «تقویت و حفظ ارزش ها و سنت های فرهنگ محلی» و «ایجاد فرصت فراغت و تفریح برای خانواده ها» است که نیازمند تلاش های لازم برای بهبود هستند. اثراتی مانند «افزایش فرصت های شغلی»، «ایجاد منافع اقتصادی»، «توسعه گردشگری به واسطه برگزاری رویداد» و «همبستگی و مهمان نوازی شهروندان نسبت به بازدیدکنندگان» نیز تأثیراتی هستند که اهمیت بالا و عملکرد خوبی دارند. بنابراین، بایستی اقدامات لازم در جهت حفظ وضعیت موجود انجام شود.
طراحی اماکن ورزشی شهری با رویکرد پیشگیری از جرم، مطالعه موردی شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف پژوهش طراحی اماکن ورزشی شهری با رویکرد پیشگیری از جرم (مطالعه موردی شهر تهران) بود، روش پژوهش از نوع آمیخته و اکتشافی می باشد که در بخش کیفی جهت شناسایی عوامل مؤثر در رویکرد پیشگیری از جرم مصاحبه به صورت هدفمند با کلیه صاحب نظران در رشته های جغرافیا و برنامه ریزی شهری، عمران، محیط زیست، معماری و مدیریت ورزشی و شهرسازی و حقوق کیفری و جرم شناسی و مدیران اماکن ورزشی بود که با 18 نفر به اشباع نظری رسید و پرسشنامه محقق ساخته با 8 عامل (بعد مکان یابی، بعد پایداری اجتماعی، بعد پایداری زیست محیطی، بعد پایداری اقتصادی، بعد محوطه سازی بیرونی، بعد ایمنی، بعد زیبایی شناسی، بعد شاداب سازی محیط ورزشی) طراحی شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مدیران اماکن ورزشی شهر تهران بود که با توجه به گزارش شهرداری تهران تعداد 2800 مکان ورزشی دولتی و خصوصی فعال هستند و براساس فرمول کوکران تعداد 337 نفر به صورت تصادفی نمونه گیری شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه برگرفته شده از مطالعات ادبیات پژوهش و مصاحبه با صاحب نظران که با رسیدن به اشباع نظری پرسشنامه 96 سؤالی تنظیم گردید. با توجه به نتایج مجموع درصد واریانس تجمعی عامل ها 763/63 درصد به دست آمد که نشان دهنده توان پیشگویی این مدل است با توجه به نتایج آزمون آلفای کرانباخ پایایی پرسشنامه طراحی اماکن ورزشی شهری با رویکرد پیشگیری از جرم، (82/0) و در حد قابل قبول است. با مقایسه میانگین فرضی و میانگین مشاهده شد (3≤018/5) مشخص گردید که وضعیت طراحی اماکن ورزشی شهری با رویکرد پیشگیری از جرم در نمونه پژوهش از وضعیت فرضی آن مطلوب تر است. نتیجه آزمون فریدمن نشان داد بالاترین میانگین رتبه مربوط به مؤلفه زیبایی شناسی (43/5) و پایین ترین رتبه مربوط به مؤلفه ایمنی (95/3) است. با توجه به این نتایج پیشنهاد می شود رویکرد طراحی و ساخت وسازهای مدرن و پیشرفته در کشور با توجه به تلاش مسئولین مبنی بر پیشگیری از جرم در بخش زیرساخت های ورزشی از جمله اماکن و فضاهای ورزشی استاندارد و به روز بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.
تحلیل کیفی مدیریت موارد سوءمصرف داروها و مکمل های ورزشی در ورزشکاران غیرحرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی مدیریت موارد سوءمصرف داروها و مکمل های ورزشی در ورزشکاران غیرحرفه ای بود. تپژوهش حاضر یک پژوهش کیفی بود. برای جمع آوری داده ها، از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل 450 نفر از مربیان، پژوهشگران، صاحب نظران، متخصصان علوم ورزشی، پزشکان، مدیران باشگاه های ورزشی و ادارات کل ورزش و جوانان استان های منتخب کشور بودند. نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری پس از مصاحبه با 50 نفر به دست آمد. براساس تحلیل تماتیک، داده ها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. سپس در دو مرحله به تولید مفاهیم اولیه اقدام شد که در مرحله اول 46 مفهوم درزمینه موارد سوءمصرف مواد نیروزا از مصاحبه با خبرگان استخراج شد. این مفاهیم در مرحله دوم، جهت انسجام بیشتر و تحلیل و تفسیر بهتر در قالب 8 مفهوم انتزاعی تر تحت عناوین رسانه های سمعی بصری، دسترسی، عوامل مادی و مالی، نگرش ورزشکاران، آموزش و پژوهش، اخلاقی و فرهنگی، نظارت و پیشنهاددهندگان، کدگذاری شدند در مرحله بعد 8 مفهوم تم در فرایند کدگذاری ثانویه در قالب 3 تم، طبقه بندی شدند. به طوری که این مقولات عمده (تم) از نظر انتزاعی بودن در سطح بالاتری نسبت به مفاهیم مرحله قبل قرار گرفتند. با توجه به نتایج پژوهش مسئولین و برنامه ریزان زیرخط در ورزش می توانند با توجه به عوامل ساختاری، زمینه ای و محتوایی شناسایی شده در برنامه ریزی های آتی خود جهت پیشگیری از سوءمصرف داروها و مکمل های ورزشی توسط ورزشکاران غیرحرفه ای کشور استفاده نمایند.
تدوین مدل ساختاری – تفسیری نقش استارت آپ ها در کسب وکارهای ورزشی استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف کلی این پژوهش تدوین مدل ساختاری–تفسیری نقش استارت آپ ها در کسب وکارهای ورزشی استان کرمانشاه بود لذا پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی ورزشی بودند که در هر دو بخش کیفی و کمی، 12 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش کیفی، تحلیل داده ها با استفاده تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی ساختاری-تفسیری انجام شد. جهت بررسی روایی و پایایی نتایج بخش کیفی تحقیق از معیارهای گوبا و لینکلن (1989) و در بخش کمی پژوهش نیز از روایی صوری و مح توایی استفاده شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که نقش استارت آپ ها در کسب وکارهای ورزشی استان کرمانشاه دارای 87 مفهوم، 16 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی (افزایش توجه به بازار، ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات، رشد اقتصادی کسب وکارهای ورزشی، افزایش آینده نگری و ارزش آفرینی) است. همچنین سطح بندی مضمون های فرعی نقش استارت آپ ها در کسب وکارهای ورزشی استان کرمانشاه نشان داد بهبود بازار کار برای نخبگان، اشتغال زایی پایدار و حمایت از محصولات و خدمات داخلی در سطح یک، افزایش بازده سرمایه گذاری، توسعه اقتصاد ورزشی، برنامه ریزی راهبردی و کاهش عدم اطمینان در سطح دوم، مشتری گرایی، بهبود کیفیت محصولات و خدمات ورزشی، تفاوت در محصولات و خدمات، جهانی سازی محصولات و خدمات، افزایش مزیت رقابتی و افزایش نوآوری در سطح سوم و نیازسنجی، بازارگرایی در کسب وکارهای ورزشی و تقویت مدیریت کسب وکار در سطح چهارم سطح بندی قرار داشتند.
واکاوی و تحلیل نظریه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2) در ورزش های الکترونیک(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
امروزه ورزش های الکترونیک به یکی از جنبه های مهم از گذران اوقات فراغت افراد تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر انجام این گونه جدید از ورزش برای بازاریابان امری ضروری است؛ ازاین رو در پژوهش حاضر از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری برای بررسی این موارد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی تهران بود، که به صورت پیمایشی از پرسشنامه برای جمع آوری داده های اولیه استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از شاخص بارکلای و همکاران (1995) تعیین شد. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش توسط مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارPLS4 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بررسی ها نشان داد، انتظار تلاش (347/2=t)، تأثیر اجتماعی (593/2=t)، ارزش قیمت (558/2=t) انگیزه لذت جویانه (143/3=t) و عادت (753/2=t) عوامل تعیین کننده مهمی برای قصد انجام بازی های الکترونیک ورزشی بودند. بر اساس بررسی های انجام شده این مقاله می تواند اولین تلاش برای توضیح عوامل مؤثر در انجام ورزش های الکترونیک درزمینه پذیرش فناوری در مدیریت ورزشی باشد. به طور کلی مدل تحقیقاتی ایجاد شده محرک های مختلف ناشی از قصد انجام ورزش های الکترونیک را توضیح می دهد. در عمل، این مفاهیم می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتار بازی بر مصرف کنندگان ورزش های الکترونیک به ناشران رویدادها و لیگ های ورزشی ارائه دهد.
طراحی مدل خلق ارزش ویژه برند برای باشگاه های ورزشی خصوصی، رویکردی کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل خلق ارزش ویژه برند برای باشگاه های ورزشی خصوصی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف توسعه ای و به لحاظ روش گردآوری در زمره پژوهش های کیفی است و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه بازاریابی و بازاریابی ورزشی (مطلعین کلیدی) تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، بر این مبنا تعداد 15 مصاحبه انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز تعداد 84 مفهوم اولیه، در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 24 مفهوم ثانویه و 11 مقوله فرعی شناسایی و ایجاد شد و در شرایط، راهبردها و پیامدهای مدل نظاممند اشتراوس و کوربین جاگذاری شدند. نتایج این تحقیق میتواند آگاهی مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی را در سطوح کلان، میانی و خرد در مورد خلق ارزش ویژه برند افزایش دهد.
شناسایی راهکارها و پیامدهای بخش بندی بازار رویدادهای ورزشی ایران بر مبنای انگیزه تماشاگران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارها و پیامدهای بخش بندی بازار رویدادهای ورزشی ایران بر مبنای انگیزه تماشاگران بود. پژوهش کیفی حاضر با روش تحلیل تماتیک انجام گرفت و جامعه آماری کلیه استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های سطح کشور (به طور خاص مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزش)، مدیران رویدادهای ورزشی، متخصصان و شاغلین حوزه بازاریابی و گردشگری ورزشی، تماشاگران و شرکت کنندگان رویدادهای ورزشی بود. از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده و روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. طی یک پروسه و مصاحبه با 19 نفر، مصاحبه ها به نقطه اشباع نظری رسید. براساس تحلیل تماتیک، داده ها کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل تماتیک داده های حاصل از مصاحبه با خبرگان براساس موضوع پژوهش کدگذاری شدند. بر پایه یافته های حاصل از نتایج کیفی، 37 مفهوم، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی در بخش راهبردها (راهبردهای انگیزشی، راهبردهای تخصصی و راهبردهای کلان) و 32 مفهوم، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی در بخش پیامدها (رشد و توسعه هواداری ورزشی، بهبود وضعیت تماشاگران ورزشی و توسعه رویدادهای ورزشی) شناسایی شدند. در نهایت، می توان گفت که با بخش بندی رویدادهای ورزشی کشور براساس انگیزه های تماشاگران، می توان خدمات و امکاناتی متناسب با انگیزه های آنان فراهم آورد و به رویدادهای ورزشی تنوع بخشید و در نهایت، به رشد و توسعه گردشگری رویداد و صنعت ورزشی کشور کمک نمود و سیاست گذاران به برنامه ریزی سیاست های فرهنگی، حمایتی و کنترلی پرداخته و باعث جلب اعتماد مشتریان بالقوه خود بشوند.
کاربرد شخصیت برند، مصرف کننده و صحه گذار در اثربخشی صحه گذاری ورزشکاران مشهور با رویکرد نظریه تجانس(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر شخصیت برند، مصرف کننده و صحه گذار بر اثربخشی صحه گذاری ورزشکاران مشهور با رویکرد نظریه تجانس بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مصرف کنندگان محصولات ورزشی که به صورت نمونه گیری در دسترس 427 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد شخصیت برند، مصرف کننده، صحه گذار جونز و همکاران (۲۰۰۹)؛ شناسایی برند اسکالاس و بتمن (2003)، نگرش به برند پارک و همکاران (2010)، تعهد به برند فولرتون (2005) و تمایلات رفتاری پارک و همکاران (2010) استفاده شد که روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار PLS4 و SPSS24 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که متغیر شخصیت برند به طور مستقیم دارای اثر مثبت و معناداری بر اثربخشی صحه گذار دارد و بعد شخصیت مصرف کننده و بعد شخصیت صحه گذار به صورت مستقیم بر اثربخشی صحه گذار تأثیرگذار نیست. سپس نتایج همخوانی نشان داد که تجانس شخصیت برند و مصرف کننده بر اثربخشی صحه گذار؛ تجانس شخصیت صحه گذار و مصرف کننده (از دیدگاه شخصیت مصرف کننده) بر اثربخشی صحه گذار؛ تجانس شخصیت صحه گذار و مصرف کننده (از دیدگاه شخصیت برند) بر اثربخشی صحه گذار و در نهایت تجانس شخصیت برند و مصرف کننده (از دیدگاه شخصیت صحه گذار) بر اثربخشی صحه گذار اثر معنادار دارد و سایر متغیرهای تعدیل گر بر اثربخشی صحه گذار معنی دار نبودند
شناسایی عوامل تعیین کننده هم راستایی فناوری اطلاعات با راهبردهای سازمان در فدراسیون های ورزشی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
به منظور کارایی بیشتر فناوری اطلاعات در سازمان، نیاز است تا هم راستایی آن با وظایف سازمان برقرار و عوامل مؤثر بر آن شناسایی گردد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیین کننده هم راستایی فناوری اطلاعات با راهبردهای سازمان در فدراسیون های ورزشی ایران انجام شد. نوع تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی است و بر اساس نحوه گردآوری داده ها اکتشافی متوالی می باشد. جامعه آماری پژوهش را صاحب نظران و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و فناوری اطلاعات تشکیل دادند که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه ای نیمه ساختاریافته از صاحب نظران و خبرگان این حوزه گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون و روش دلفی فازی انجام گردید. نتایج نشان داد که 52 عامل که در 6 گروه «ارتباطات، شایستگی/ارزش، مدیریت/ اختیار، مشارکت، حیطه عمل/معماری و منابع انسانی/مهارت ها» دسته بندی شدند، تعیین کننده میزان هم راستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون های ورزشی می باشند. بر اساس نتایج پیشنهاد می شود، عوامل تعیین کننده هم راستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کارآمدی هزینه های فناوری اطلاعات و اثربخشی آن برای رسیدن به اهداف راهبردی سازمان مورد توجه مدیران قرار گیرد.
رابطه عوامل تعهد سازمانی بر ویژگی های فردی مربیان تیم های ورزشی فوتبال کشور عراق با میانجیگری نقش رضایت شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر رابطه عوامل تعهد سازمانی بر ویژگی های فردی مربیان تیم های ورزشی فوتبال کشور عراق با میانجیگری نقش رضایت شغلی بود. با توجه به موضوع پژوهش، این پژوهش؛ از نوع توصیفی - همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان فوتبال اعم از مربیان، داوران، ورزشکاران، رؤسا و مدیران باشگاه های فوتبال و پیشکسوتان این رشته ورزشی و استادان مدیریت ورزشی در کشور می باشد. در این پژوهش تمامی افراد مورد مطالعه با رویکرد تصادفی و با روش نمونه گیری طبقه ای برآورد گردید و همچنین از فرمول کوکران برای تعیین نمونه آماری استفاده شده است که در نهایت 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و همچنین جهت بررسی روایی به تأیید استادان رسید و از تکنیک مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد بین تعهد سازمانی بر ویژگی های فردی مربیان رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و ویژگی های فردی مربیان با نقش میانجی رضایت شغلی ارتباط وجود داشت. در نهایت مشخص شد تعهد سازمانی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد. ازاین رو می توان نتیجه گرفت که تعهد سازمانی و ویژگی های فردی مربیان تأثیر قابل توجهی بر رضایت شغلی آن ها دارند. بنابراین، در سازمان ها و محیط های کاری، بهبود تعهد سازمانی و تقویت ویژگی های فردی مربیان می تواند بهبود رضایت شغلی آنان را به همراه داشته باشد.
عوامل مؤثر بر بهبود نگرش و قصد استفاده از خدمات هوش مصنوعی در کاربران باشگاه های بدنسازی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر بهبود نگرش و قصد استفاده از خدمات هوش مصنوعی در کاربران باشگاه های بدنسازی بود. پژوهش حاضر به روش کمّی انجام شد و تعداد 384 نفر از کاربران باشگاه های بدنسازی منطقه یک شهر تهران به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامه کاربرد هوش مصنوعی در خدمات ورزشی توسط (چین و همکاران، ۲۰۲۲) را تکمیل کردند. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی نشان داد که سودمندی درک شده، سهولت استفاده و اهمیت ورزش بر نگرش نسبت به استفاده از خدمات هوش مصنوعی تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، نگرش نسبت به استفاده از خدمات هوش مصنوعی بر قصد استفاده از خدمات هوش مصنوعی تأثیر مثبت معنادار دارد. بنابراین، با پررنگ تر شدن نقش هوش مصنوعی در ورزش پیشنهاد می شود باشگاه های بدنسازی در حوزه سخت افزار و نرم افزار با بهره گیری از هوش مصنوعی توسعه پیدا کنند.