
پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی
پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی دوره 13 پاییز 1403 شماره 2 (پیاپی 50) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزههای تخصصی:
اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در صنعت ورزش بوده و در میان ورزشکاران محبوبیت ویژه ای دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی چالش های فعالیت زنان ورزشکار حرفه ای ایرانی در این شبکه اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و فاز کمی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 شرکت کننده تا اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی نیز پرسشنامه مبتی بر یافته های بخش کیفی در میان 10 نفر از آنان توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک کدگذاری و نرم افزار NVIVO10 و در بخش کمی از نرم افزار Expert Choice استفاده شد. نتایج نشان داد چالش های زنان ورزشکار ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در دو مضمون اصلی چالش های ساختاری با 4 مضمون فرعی، به ترتیب وزن و اولویت، چالش فرهنگی (27/0)، چالش قانونی (25/0)، چالش جنسیتی (25/0)، چالش مذهبی (22/0) و چالش های فردی با 2 مضمون فرعی، به ترتیب وزن و اولویت، چالش تولید محتوی (46/0) و چالش روانشناختی (54/0) دسته بندی می شوند. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت در صورتی که شیوه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به زنان ورزشکار آموزش داده و مدیریت شود، آنان می توانند تا حدودی بر چالش های موجود غلبه کرده و از فرصت های فراهم شده در اینستاگرام نهایت بهره را ببرند.
مدل اندازه گیری تعامل رسانه های شبکه اجتماعی و کیفیت رابطه در لیگ برتر فوتبال(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف از این مقاله بررسی مجدد مدلی برای اندازه گیری تعامل طرفداران در رسانه های اجتماعی با تیم ورزشی مورد علاقه خود در کیفیت روابط، قصد خرید و قصد ارجاعی است. تحقیق حاضر، از حیث هدف، کاربردی است و، از نظر روش، توصیفی تحلیلی است؛ و، همچنین، از جنبه گردآوری اطلاعات، کمی است. پس از توزیع پرسشنامه میان طرفداران حرفه ای ورزش و تکمیل توسط آنان از طریق شبکه های اجتماعی، داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حجم نمونه 259 نفر بود. نتایج حاکی از آن است که هرچه طرفدار با تیم مورد علاقه خود در رسانه های شبکه های اجتماعی تعامل بیشتری داشته باشد، کیفیت رابطه افزایش خواهد یافت. تأثیر معنی داری در قصد خرید و قصد ارجاعی وجود نداشت. علاوه بر این، تأثیر غیرمستقیم تعامل رسانه های اجتماعی بر قصد خرید و قصد ارجاع از طریق واسطه بازاریابی رابطه مند، مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، به نظر می رسد می توان از بازاریابی رابطه مند به عنوان چارچوبی برای ارزیابی کارایی بازاریابی رسانه های اجتماعی در ورزش استفاده کرد. همان طورکه تئوری بازاریابی رابطه مند پیشنهاد کرده است، تعامل از طریق رسانه های اجتماعی روابط بین طرفداران و تیم ها را بهبود می بخشد.
طراحی مدل ارتباطی محرک های مؤثر بر احساسات و نیاز های عاطفی استفاده کنندگان از اماکن ورزشی استان یزد بر اساس رویکرد مهندسی کانسی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
مهندسی کانسی یکی از موفق ترین روش ها به منظور شناخت احساسات و نیازهای مشتریان شناخته شده است. این پژوهش سعی دارد با شناسایی عوامل مؤثر بر احساسات و نیازهای عاطفی استفاده کنندگان از سالن های ورزشی استان یزد بر اساس رویکرد مهندسی کانسی و ارتباط میان آن ها، این نیازها را شناسایی کند و در طراحی خدمات ارائه شده از آن ها بهره گیرد. به منظور انجام پژوهش حاضر در ابتدا به شناسایی عوامل اثرگذار با استفاده از مطالعه پیشینه پژوهش پرداخته شد. در ادامه، به منظور سنجش روابط بین ابعاد پژوهش و طراحی مدل مفهومی از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری و، سپس، به منظور برازش مدل مفهومی ساختاریافته از تکنیک معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بخش طراحی مدل تعداد 13 نفر از خبرگان آشنا به موضوع پژوهش، که در این زمینه کار پژوهشی داشتند و دارای حداقل 5 سال سابقه کاری بودند، و در بخش برازش مدل تعداد 147 نفر ازکارکنان سالن های ورزشی استان یزد تشکیل داده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است. نتایج پژوهش نشان از قرارگیری 8 بُعد اصلی پژوهش در 3 سطح کلی دارد. بر اساس یافته های پژوهش عوامل ایمنی، نوآوری و برخورد مناسب به عنوان ابعاد اصلی در سطح آغازین مدل ارتباطی محرک های مهندسی کانسی قرار گرفت. همچنین، عوامل بهداشت، قابلیت اطمینان و جذابیت در سطح دوم و عوامل تجهیزات حرفه ای و ایجاد حس راحتی در سطح پایانی قرار گرفته است
شناسایی راهبردهای درآمدزایی پایدار برای فدراسیون های ورزشی منتخب(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهبردهای درآمدزایی پایدار برای فدراسیون های ورزشی منتخب (فدراسیون های کاراته، جودو، کشتی، تکواندو، قایق رانی، تیراندازی و سوارکاری) انجام شد. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، تحلیلی اکتشافی است؛ همچنین بر اساس نوع عملیات بکار رفته از نوع آمیخته ترکیبی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران فدراسیون های منتخب و کمیته ملی المپیک می باشند که بر اساس تجارب قبلی به روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. لذا تعداد نمونه آماری 22 نفر تعیین شد. در مرحله دلفی مولفه ها و زیرمولفه های تحقیق تعیین شدند. سپس عوامل استخراج شده با استفاده از مدل سازی کیو سطح بندی شدند. یافته ها نشان داد مهم ترین عوامل درآمدزایی فدراسیون های منتخب شامل ارائه محصولات غیر ورزشی مورد استفاده ورزشکاران توسط فدراسیون، اسپانسر های ورزشکاران، درآمد های ناشی از فدراسیون جهانی برای توسعه ورزش پایه، درآمد های حضور در مسابقات جهانی، کمک های سالانه فدراسیون جهانی، درآمدهای کلاس های مربیگری، شهریه عضویت در تیم های پایه، کمک های سالانه وزارت ورزش، درآمد های حضور در مسابقات جهانی می باشند. لذا می توان نتیجه گرفت فعالیت های اقتصادی با نظارت فدراسیون برای ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز ورزشکاران و تکیه بر حامیان مالی و همچنین حمایت های بیرونی مانند فدراسیون جهانی و کمک های دولتی مهم ترین منابع تامین مالی دائمی فدراسیون ها بوده و برای افزایش باید برنامه ریزی نمود.
تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی بود. حجم نمونه پژوهش، با توجه به روش مدل سازی معادلات ساختاری بر اساس تعداد گویه های ابزار پژوهش تعیین شد. لذا با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 550 معلم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند داده های مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از چهار پرسشنامه هوش اجتماعی محمد (2021)، نشاط اجتماعی هیلز و آرگایل (2002)، اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف (2013) و خودکارآمدی معلم شانن موران و وولفولک (2001) گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مدل معادله ساختاری نشان داد، هوش اجتماعی در نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی نقش مؤثر و مثبتی دارد. همچنین، نقش اعتماد و نشاط اجتماعی بر خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنادار بود. به علاوه، هوش اجتماعی با همراهی نشاط اجتماعی و اعتماد اجتماعی نقش مثبت و مؤثرتری بر خودکارآمدی معلمان داشت. بر این اساس، سازمان آموزش و پرورش و به ویژه حوزه تربیت بدنی و سلامت آن می تواند با استفاده از عوامل اجتماعی نظیر هوش اجتماعی، نشاط و اعتماد اجتماعی، خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی خود را تقویت کند. به عبارتی دیگر، راهبردهای ارتقاء و تقویت هوش اجتماعی همراه با راهبردهای افزایش نشاط و اعتماد اجتماعی معلمان تربیت بدنی برای افزایش و ارتقاء خودکارآمدی آنان باید مورد توجه قرار گیرد..
شناسایی و تبیین ارتباط عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ارتباط عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب بود. روش تحقیق به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از مدل تحلیلی پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بود که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند سهمیه ای انتخاب شدند. در بخش کمی نیز تعداد 324 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی منتخب کشور به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. در این پژوهش، فرآیند تجزیه و تحلیل داده های کیفی، طی سه مرحله کُدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و در بخش کمی نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) استفاده شد. نتایج تحلیل های کیفی نشان داد 6 مقوله محوری با عناوین (ویژگی های سازمانی، فراسازمانی، رفتاری، مدیریتی، دانشی و فناورانه) همراه با 23 مقوله فرعی در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تأثیرگذار بودند. نتایج تحلیل های کمی نشان داد بین سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی (603/0=r، 001/0=p) و مؤلفه های آن یعنی منظر مشتری (759/0=r، 001/0=p)، منظر مالی (722/0=r، 001/0=p)، منظر فرایندهای داخلی (401/0=r، 001/0=p)، منظر یادگیری و رشد (449/0=r، 001/0=p) رابطه معناداری وجود دارد که این ارتباط مثبت و مستقیم است. سازمان های ورزشی که صرفاً با تکیه بر طرح ها، نقشه ها و رفتارهای معین و ثابت کار می کنند، یک نظام اجتماعی بسیار آسیب پذیرند، در حالی که نوآوری پنجره ای از فرصت های جدید به روی سازمان ها می گشاید و مزیت رقابتی پایدار را تضمین می کند که خود عاملی برای تضمین عملکرد سازمانی خواهد بود.
تدوین الگوی کاربست فناوری دفتر کل توزیع شده در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
امروزه، لزوم استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب وکار یکی از الزامات سازمان ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت است. پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی کاربست فناوری دفتر کل توزیع شده (دی. ال. تی) در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران صورت گرفت. روش انجام پژوهش، آمیخته با استفاده از دو روش کیفی متوالی گراندد تئوری (با رویکرد گلیزری) و دلفی بود. در مرحله اول گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی در ارتباط با موضوع پژوهش و پیشینه تحقیق بود تا گویه ها و ابعاد موردنظر در ارتباط با موضوع استخراج شود و هم راستا با آن به ترتیب مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته با خبرگان انتخاب شده از طریق نمونه گیری به روش گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری (20 نفر)، صورت پذیرفت. با توجه به رویکرد گلیزری در تحلیل داده ها، کدگذاری در دو مرحله کدگذاری حقیقی (شامل باز و انتخابی) و کدگذاری نظری صورت پذیرفت و سؤالات پژوهش از دل مصاحبه ها استخراج شد. سپس برای تأیید مقوله های یافت شده از روش دلفی استفاده شد. در نهایت، موارد تأثیرگذار در کاربست فناوری دفتر کل توزیع شده در مدیریت باشگاه های حرفه ای ورزشی ایرانی در چهار مقوله اصلی عوامل زمینه ساز، انگیزاننده، بازدارنده و تسهیل کننده شناسایی و با بهره گیری از یافته های پژوهش، الگوی گذار باشگاه ورزشی حرفه ای از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب با به کارگیری دی. ال. تی و هرم نیازها و شبکه ارتباطی باشگاه ورزشی حرفه ای مجهز به دی. ال. تی ترسیم شد.
اعتبارسنجی مدل توسعه فوتبال رده های پایه استان اردبیل در بعد همگانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف این مقاله اعتبارسنجی مدل توسعه فوتبال رده های پایه استان اردبیل در بعد همگانی می باشد. روش پژوهش از نوع کمی بوده که به شیوه پیمایشی انجام یافت و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ورزشکاران، کارشناسان، مدیران ورزشی و استادان می باشد، با توجه به این که از روش تحلیل عاملی تأییدی بهره برده شده است لذا تعداد نمونه لازم متناسب با تعداد متغیرها انتخاب گردید و به ازای هر متغیر حداقل 5 نمونه و در مجموع 230 نفر انتخاب گردید و نمونه گیری تصادفی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامه بوده است. نتایج نشان داد میانگین نظرات ورزشکاران، کارشناسان، مدیران ورزشی و استادان نسبت به اعتبارسنجی مدل 48/4 از 5 به دست آمده که برابر 6/89 درصد می باشد؛ لذا مدل پیشنهادی از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و براساس اعتبارسنجی کیفیت پژوهش و مدل براساس شاخص «مقبولیت» استراوس و کوربین، مدل توسعه فوتبال رده های پایه استان اردبیل در بعد همگانی از کیفیت و اعتبار خوبی برخوردار می باشد و همچنین در تحلیل عاملی تأییدی شاخص های نیکوئی برازش مدل ساختاری مطلوب بوده و دارای برازش خوب می باشد. بنابراین اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفته و می توان گفت مدل توسعه فوتبال رده های پایه استان اردبیل در بعد همگانی دارای اعتبار کافی می باشد.
ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام شد. این مطالعه به روش توصیفی و کاربردی بر روی 325 دانشجو معلم که واحد درسی تربیت بدنی عمومی یک را گذرانده بودند، صورت گرفت. داده ها از طریق آزمون های دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار هنجار انجام شد. نتایج نشان داد میانگین رکوردهای به دست آمده در آزمون های مذکور به ترتیب 85/4 دقیقه، 62 ثانیه، 19 تکرار و 30/1 دقیقه است. براساس نورم های به دست آمده، بهترین نمره ها به دانشجویانی تعلق میگیرد که رکوردهای 79/3 دقیقه در دوی 800 متر، 72 ثانیه در پلانک، 27 تکرار در شنای سوئدی و 06/1 دقیقه در ایستگاهی را کسب کنند. این نتایج حاکی از فاصله وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان با شرایط مطلوب است. در نهایت، نورم های آمادگی جسمانی ارائه شده می تواند به عنوان مرجع مفیدی برای استادان رشته تربیت بدنی در ارزیابی و بهبود آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر مورد استفاده قرار گیرد.
حفاظت از ورزشکاران ملی: استراتژی ها، راهکارها و فرایندها(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی استراتژی ها، راهکارها و فرایندهای حفاظت ورزشکاران ملی بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و به صورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل خبرگان (مسئولان کمیته ملی المپیک، مدیران فدراسیون، پژوهشگران دانشگاهی، فعالان رسانه، ورزشکاران و مربیان تیم های ملی) هستند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بوده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 مشارکت کننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک کدگذاری و از نرم افزار NVivio استفاده شد. یافته ها نشان داد حفاظت ورزشکار شامل 113 مفاهیم بوده که در 22 مضمون فرعی و سه مضمون اصلی استراتژی ها شامل، نهادمحور و ساختارگرا، جامعه گرا و مشارکت محور، عملکردمحور و کیفیت گرا، فن محور و دانش گرا؛ راهکارها شامل، نهادی و حقوقی، مدیریتی و ساختاری، اجرایی و فرایندی، بین سازمانی، نگرشی و رفتاری، اجتماعی و فرهنگی، رسانه ای و فضای مجازی، خدمات و عملکرد، فنی و تخصصی، فناوری و سیستم، علمی و پژوهشی و منابع انسانی و فرایندها شامل، سیاست گذاری و برنامه ریزی، اجرا و پشتیبانی، نظارت و بهبود عملکرد، پیشگیری از بروز سوءاستفاده، شناسایی و کنترل سوءاستفاده، جبران و حمایت از قربانیان دسته بندی می شوند. پژوهش حاضر اولین مطالعه صورت گرفته درزمینه حفاظت ورزشکاران ملی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی را برطرف کرده است. همچنین، دیدگاهی منسجم و لیست جامعی از استراتژی ها، راهکارها و فرایندهای حفاظت ورزشکاران ملی را برای سازمان های سطح کلان و خرد، سیاست گذاران و مدیران در همه سطوح و ورزشکاران ارائه داده است.