شناسایی و تبیین ارتباط عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ارتباط عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب بود. روش تحقیق به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از مدل تحلیلی پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بود که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند سهمیه ای انتخاب شدند. در بخش کمی نیز تعداد 324 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی منتخب کشور به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. در این پژوهش، فرآیند تجزیه و تحلیل داده های کیفی، طی سه مرحله کُدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و در بخش کمی نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) استفاده شد. نتایج تحلیل های کیفی نشان داد 6 مقوله محوری با عناوین (ویژگی های سازمانی، فراسازمانی، رفتاری، مدیریتی، دانشی و فناورانه) همراه با 23 مقوله فرعی در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تأثیرگذار بودند. نتایج تحلیل های کمی نشان داد بین سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان های ورزشی (603/0=r، 001/0=p) و مؤلفه های آن یعنی منظر مشتری (759/0=r، 001/0=p)، منظر مالی (722/0=r، 001/0=p)، منظر فرایندهای داخلی (401/0=r، 001/0=p)، منظر یادگیری و رشد (449/0=r، 001/0=p) رابطه معناداری وجود دارد که این ارتباط مثبت و مستقیم است. سازمان های ورزشی که صرفاً با تکیه بر طرح ها، نقشه ها و رفتارهای معین و ثابت کار می کنند، یک نظام اجتماعی بسیار آسیب پذیرند، در حالی که نوآوری پنجره ای از فرصت های جدید به روی سازمان ها می گشاید و مزیت رقابتی پایدار را تضمین می کند که خود عاملی برای تضمین عملکرد سازمانی خواهد بود.Identifying and explaining the relationship between the effective factors in creating an innovative sports organization and the performance of selected sports organizations
The purpose of the current research was to identify and explain the relationship between the effective factors in creating an innovative sports organization and the performance of selected sports organizations. The research method was mixed (qualitative and quantitative) in which the phenomenological analytical model was used in the qualitative part and the descriptive-correlation analytical method was used in the quantitative part. The statistical sample in the qualitative section included 15 elites, academic researchers and managers of sports organizations who were selected theoretically and using a targeted quota method, and in the quantitative section there were 324 managers, experts and employees of sports organizations. The selected countries were selected by stratified-random sampling method. Data collection tools included interviews and questionnaires. In this research, the qualitative data analysis process was carried out in three stages of coding (open, central and selective) and in the quantitative part, Pearson's correlation coefficient test was used in the statistical software SPSS (version 25). The results of qualitative analysis showed that 6 core categories with titles (organizational, extra-organizational, behavioral, managerial, knowledge and technological characteristics) along with 23 sub-categories were effective in creating an innovative sports organization and the results of quantitative analysis showed that between sports organization Innovative with the performance of sports organizations (r=0.603, p=0.001) and its components (customer perspective (r=0.759, p=0.001), financial perspective (r=0.722, p=0.001) p=0.001), perspective of internal processes (r=0.401, p=0.001), perspective of learning and growth (r=0.449, p=0.001)) there is a significant relationship that this positive relationship and It is direct. Sports organizations that work only by relying on certain and fixed plans, maps and behaviors are a very vulnerable social system, while innovation opens a window of new opportunities for organizations and a sustainable competitive advantage. guarantees that it will be a factor to guarantee organizational performance.