مدیریت و توسعه ورزش

مدیریت و توسعه ورزش

مدیریت و توسعه ورزش سال 10 زمستان 1400 شماره 4 (پیاپی 28) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: توسعه ورزش قهرمانی عوامل علّی زمینه ای و مداخله گر نظریه داده بنیاد

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۱۹
هدف:  هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد بود.روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد و از لحاظ نتیجه از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. به منظور جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران، خبرگان و کارشناسان در زمینه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی تشکیل دادند. نمونه گیری به صورت هدفمند آغاز شد و براساس شیوه  نمونه گیری نظری تا اشباع داده ها ادامه یافت.یافته ها: نتایج نشان داد که مواردی چون مسائل مدیریتی و تشکیلاتی، حمایت، و منابع انسانی به عنوان شرایط علی، و از آن سو شرایط اجتماعی و بومی-جغرافیایی به عنوان عوامل زمینه ای با مداخله عامل انگیزش سبب ایجاد چالش های جدی در روند توسعه ورزش قهرمانی استان در بخش های اماکن و تجهیرات، مدیریت استعداد و قوانین و آیین نامه ها شده است؛ که برای برون رفت از شرایط حاضر راهکارهایی در بخش های مالی و تجهیزاتی، آموزشی و پژوهشی و همچنین در بخش ارتباطات و تعاملات ارائه گردید.نتیجه گیری: به نظر می رسد توسعه ورزش قهرمانی در استان با مسائل و چالش های فراوانی مواجه است که بسیاری از این چالش ها خارج از کنترل های سازمانی در درون استان است؛ از این رو تقویت راهکارهای انگیزشی به عنوان یک عامل مداخله گر و همچنین تمرکز بر توسعه مسیرهایی جهت افزایش تعاملات درون و برون سازمانی، توسعه مسیرهای جذب سرمایه و تمرکز بر آموزش و پژوهش های کاربردی به عنوان راهکارهای مؤثر پیشنهاد می گردد. 
۲.

شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: کارآفرینی کارورزی نظام آموزشی علوم ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۲۰
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینه یابی بود که گردآوری داده ها با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحب نظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند که این افراد شامل، کارشناسان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی (شامل کارآفرینان برتر ورزشی و اساتید این حوزه) اعضای هیأت علمی نخبه و صاحب نظر دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک) تشکیل می دادند.روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (19 مصاحبه). یافته های پژوهش از طریق فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در مجموع 27 عامل اثرگذار در قالب چهار مقوله فرعی (مؤلفه)؛ مدیریت ارتباط بخش علمی و اجرایی ورزش کشور، برنامه ریزی اصولی و کاربردی دروس و سرفصل ها،سیستم آموزشی دانشگاه ها و توجه به واحد کارورزی و کارآفرینی و در دو مقوله کلی (مفهوم) برنامه و ساختار مناسب و نظام آموزشی و تربیتی دسته بندی شدند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که مهم ترین علل توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور، داشتن برنامه و ساختار مناسب و استفاده از نظام آموزشی و تربیتی به روز و کارآمد در دانشگاه ها  است که می تواند تأثیر مثبتی برکارآمدی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی در بازار کار داشته باشد.
۳.

طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ورزشی ایرانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: توزیع تولیدکننده ورزشی صادرات محصولات ورزشی مصرف کنندگان ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۹
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکت های تولیدی ورزشی و فروشگاه های ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب نظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی برازش مدل از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینه یابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنی داری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بین المللی بر محیط داخلی (89/0) معنی داری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنی دار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینه یابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنی دار بود.نتیجه گیری: به صورت کلی بر اساس مدل می توان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت می بایست به اصلاح ساختاری خرده سیستم های تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعه ای مطلوب بیانجامد.
۴.

آنالیز حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران با استفاده از مدل نرو فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مسئولیت اجتماعی شبکه نروفازی شبکه عصبی باشگاه های ورزشی بعد فرهنگی بعد اجتماعی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۲۴
هدف: هدف از این مقاله آنالیز حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران با استفاده از مدل نرو فازی می باشد.روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع آمیخته است که در مرحله کیفی برای شناسایی شاخص های مسیولیت اجتماعی از 30 نفر آگاه به فعالیت اجتماعی به شکل هدفمند، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. 365 نفر از مدیران، کارشناسان، مربیان و بازیکنان باشگاه های ورزشی لیگ برتر ایران (والیبال، بسکتبال، فوتبال و فوتسال) به صورت نمونه گیری در دسترس بر اساس فرمول کوکران پرسش نامه محقق ساخته را تکمیل کردند. سپس با استفاده از شبکه نرو فازی حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران محاسبه گردید.یافته ها: بررسی نروفازی ابعاد مسئولیت اجتماعی بیانگر این است که بعد "فرهنگی" دارای بیشترین اهمیت و تاثیرپذیری بر شکل گیری مسئولیت اجتماعی را دارد. همچنین تاثیرگذاری ابعاد "اجتماعی" بر "قانونی" ،"سیاسی" و "ساختاری" بیش از سایر ابعاد است.نتیجه گیری: آنالیز حساسیت پارمترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی به مدیران باشگاه ها این امکان را می دهد تا با اولویت ها ابعاد مسئولیت اجتماعی در باشگاهشان آشنا شوند و راهبردهای لازم در این زمینه را طراحی و در پیش گیرند. 
۵.

تمایل به پرداخت مردم و برآورد ارزش اقتصادی اماکن ورزشی شهر تبریز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تمایل به پرداخت ارزش اقتصادی ارزش گذاری مشروط اماکن ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۶
هدف: قیمت گذاری کارکردهای اماکن ورزشی که عموماً بدون قیمت می باشند، گام مهمی برای تصحیح تصمیمات اقتصادی در راستای توسعه و رشد صنعت ورزش می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و جزء تحقیقات توصیفی-تحلیلی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. پژوهش حاضر مجموعه های ورزشی استادیوم تختی واقع در چهار راه باغ شمال تبریز، میرداماد و منظریه تبریز را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل مراجعه کنندگان به سالن های ورزشی بود که بر اساس جدول مورگان 384 نفر به صورت تصادفی طبقه ای و خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بود. به منظور بررسی سوالات تحقیق از روش ارزش مشروط با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و نرم افزار ایویوز نسخه 9 استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین میزان تمایل به پرداخت افراد برای اماکن ورزشی در مناطق باغ شمال، منظریه و میرداماد به ترتیب عبارت اند از: 44910/47 تومان، 34043/52 تومان و 15000/42 تومان بودند. همچنین ارزش کل تمایل به پرداخت برای مناطق مذکور به ترتیب برابر با 95087796 تومان، 59039520 تومان و در نهایت برابر با 60696000 تومان در طول یک سال می باشد.نتیجه گیری: موقعیت جغرافیایی و حضور مربیان مجرب و کارآموزده از دلایل افزایش تمایل به پرداخت می باشد. 
۶.

عوامل تسهیل کننده توسعه گردشگری ماجراجویی با رویکرد ورزش های آبی در استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: توسعه گردشگری گردشگری ماجراجویی عوامل تسهیل کننده ورزش ماجراجویانه آبی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۲۰
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل تسهیل کننده توسعه گردشگری ماجراجویانه با رویکرد ورزش های آبی در استان خوزستان اجرا شد.روش شناسی:این تحقیق پژوهشی کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی بود که گردآوری اطلاعات با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه انجام گردید. بدین منظور تعداد 16 مصاحبه کیفی نیمه ساختار یافته با اساتید مدیریت ورزشی و اعضای هیئت علمی، مدیران سازمان های ورزشی مرتبط و صاحبنظران حوزه صنعت گردشگری ورزشی ترتیب داده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمونی داده های حاصل از مصاحبه ها در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچه سازی از طریق مضامین فراگیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محاسبه پای ایی از طریق روش تواف ق درون موض وعیو با مشخص کردن پروتکل مصاحبه و محورهای اصلی مصاحبه و آزاد بودن پژوهشگر برای طرح پرسش ها، روایی پژوهش حاصل شد.یافته ها:در مجموع 69 مضمون توصیفی، 17 مضمون تفسیری تولید شدند که در نهایت در قالب 3 مضمون فراگیر محیطی، مدیریتی و رفتاری، عوامل تسهیل کننده توسعه گردشگری ورزش های ماجراجویانه آبی در استان خوزستان را تبیین می کردند.نتیجه گیری:عوامل تسهیل کننده شناخته شده در این پژوهش در سه دسته عوامل زمینه ای یا محیطی، سازمانی یا مدیریتی و عوامل رفتاری می شوند که در تعامل پویا با یکدیگر قرار دارند. 
۷.

شناسایی و اولویت بندی ابعاد عدالت در بین تیم های ورزشی دانشجویی با ارائه مدل(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: ابعاد عدالت ورزش دانشجویی اولویت بندی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۷
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد عدالت ورزشی و اولویت بندی آنها در بین دانشجویان پسر عضو تیم های ورزشی دانشگاه هاست.روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا از روش دلفی و نظر30  نفراز متخصصین مدیریت برای طراحی و ساخت پرسش نامه عدالت ورزشی استفاده گردید و سپس به صورت ازمایشی و جهت تعیین پایایی برروی دانشجویان عضو تیم های ورزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان اجرا شد و پایایی( 78/. ) بدست امد و روایی آن توسط اساتید مدیریت و مدیریت ورزش مورد تایید قرار گرفت. سپس بصورت کمی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به شکل میدانی پژوهش اجرا شد. جامعه پژوهش، دانشجویان عضو تیم های ورزشی دانشگاه دولتی سراسر کشورند که به صورت هدفمند از بین مناطق مختلف کشور7 دانشگاه انتخاب و با استفاده از جدول مورگان تعداد 305 نفر به عنوان نمونه از بین تیم های ورزشی فوتبال  109،  والیبال 97 ،کشتی62 و رزمی57 نفر پژوهش انتخاب شدند. داده ها ی تحقیق با استفاده از روش های اماری توصیفی و استنباطی و نرم افزار آموس تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های پژوهش علاوه بر تایید 3 بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ا ی موجب شناسایی بعد عدالت حق مدار گردید، همچنین الگوی طراحی شده ابعادعدالت مورد تایید قرار گرفت، علاوه بر این در بعد عدالت توزیعی ، بین دو دسته ورزش های گروهی و انفرادی تفاوت  معنی دار مشاهده شد. همچنین عدالت در بعد رویه ای در ورزش های انفرادی بیش از ورزش های گروهی بود.نتیجه گیری: ابعاد عدالت رویه ای، مراوده ای، حق مدار و توزیعی به ترتیب بیشترین نقش را در شاخص عدالت دارا می باشند و بعد رویه ای اولویت اول را در بین ابعاد عدالت برای ورزشکاران دارد.
۸.

طراحی و اعتباریابی مدل توسعل ورزش های پایه: مطالعه موردی استان خراسان رضوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: استراتژی های سازمانی استراتژی های فرا سازمانی ورزش های پایه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۸
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل توسعه ورزش های پایه بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی- اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان مرتبط با ورزش های پایه در استان خراسان رضوی در سال 1398 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند 35 نفر از آنها انتخاب شدند. بخش کمی نیز مدیران باشگاه ها، مربیان رده های سنی در ورزش های پایه (333 نفر) بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه ای حاوی 2 بعد و 63 گویه بود. اعتبار ابزار با روایی همگرا و پایایی با ضرایب آلفای کرونباخ(80/0) حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با روش تحلیل مضمون و برای پاسخ به سوالات پژوهش از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و LISREL نسخه 8/8، استفاده شد. یافته ها: یافته های کیفی پژوهش به شکل گیری دو بعد محوری یعنی راهبردهای سازمانی با 5 مؤلفه (راهبردهای مدیریتی، مالی، پژوهشی، نرم افزاری و سخت افزاری) و راهبردهای فراسازمانی با 3 مؤلفه (راهبرد اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی، راهبرد رسانه ای و راهبرد قانونی و دولتی) منجر شد که ذیل مضمون کلان راهبردهای توسعه ورزش های پایه قرار دارند. همچنین آزمون برازش مدل پژوهش نشان داد که ارزیابی کلی مدل راهبردهای توسعه ورزش های پایه دارای برازش قوی و مطلوب است(54/0=GOF).نتیجه گیری: مدل نهایی توسعه ورزش های پایه با دو راهبرد سازمانی و فراسازمانی می تواند برای مسئولین و مدیران حوزه سیاست گذاری ورزشی در جهت توسعه ورزش های پایه در مدارس مورد توجه قرار گیرد. 
۹.

تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش، مطالعه موردی فوتبال حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: آینده نگاری صنعت ورزش تجاری سازی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۷
هدف:  پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق  به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش گلیزری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد مورد نظر به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. استدر این پژوهش از 14 نفر مصاحبه به عمل آمد و از مصاحبه 11 به بعد تکرار در داده های دریافتی مشاهده و در مصاحبه 13 به اشباع رسید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی  استفاده شد. پایایی و روایی از طریق درصد توافق درون موضوعی و تایید گروه آماری و مصاحبه شونده ها مورد تایید قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد عوامل مختلفی نظیر عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و عوامل ساختاری بر تجاری سازی ورزش اثر دارد. نتیجه گیری: به طور کلی باید اذعان نمود در سیاست های مدیران سازمان های ورزشی این عوامل باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند. 
۱۰.

تحلیل محتوای مقالات پژوهشی گردشگری ورزشی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تحلیل محتوا گردشگری ورزشی نشریات گردشگری مقالات گردشگری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۲۲
هدف: منابع و ظرفیت های فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهش های گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سال های 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) داخلی و خارجی و سامانه نشریات داخلی مرتبط گردآوری شد.یافته ها: مقالات در سه سطح کلان، میانی و خرد؛ 5 محور کلی و 17 موضوع تقسیم بندی شدند که بیشترین مقالات بر سطح کلان و محور توسعه گردشگری (45/45 %) و کمترین مقالات بر سطح خرد و روان شناختی (78/3 %)دتمرکز داشتند. در سطح میانی نیز دو موضوع اشتغال و درآمدزایی و کیفیت خدمات بیشتر موردتوجه محققان بوده است. یافته ها نشان داد از بین نشریات مدیریت ورزشی، بیشترین تعداد مقالات (28/10 %) در نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان وزارت ورزش و از میان نشریات غیر مدیریت ورزشی، بیشترین مقاله در فصلنامه فضای گردشگری (6/5 %) چاپ شده است. ازنظر روش شناسی، اکثر مقالات از روش کمی و از پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد  و روش آماری توصیفی و تحلیل عاملی (66/41 %) استفاده کرده اند. نمونه غالب مطالعات شامل اساتید، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی؛ و گردشگری (24/24 %) بودند. ازنظر توزیع جغرافیایی، بیشترین مقاله با موضوع ملی (48/23 % و سپس روی استان های تهران، اصفهان و مازندران (64/13 %) انجام گرفته است. ضمناً حدود 90 درصد از مقاله ها مربوط به دهه ۱۳90 است.نتیجه گیری: تحلیل روند مقالات حوزه گردشگری ورزشی نشان می دهد چالش اصلی محققان این حوزه، ابعاد استراتژیک و سپس عوامل طبیعی و اقلیمی در سطح کلان؛ کیفیت خدمات و اشتغال و کارآفرینی در سطح میانی است. در ادامه مسیر، پژوهش های آتی می توانند بر برنامه ریزی روی مناطق خاص گردشگری و برخی مسائل جامعه شناختی این حوزه متمرکز شوند. 

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳