تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی پژوهش های بین المللی در حوزه بازی پردازی در آموزش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در مقاله حاضر با هدف درک بهتر موضوعات مختلف بررسی شده در تولیدات علمی حوزه بازی پردازی در آموزش، مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی، میزان همکاری های علمی میان پژوهشگران و قرابت مباحث علمی بر مبنای واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس مطالعه نظام مند کلیه مقالات پژوهشی منتشر شده در پایگاه اطلاعاتی Web of Science که در فاصله زمانی سال های 2012 تا 2024 به چاپ رسیده اند، مطالعه شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار VOS viewer ورژن 11/6/1 انجام شد. برای تحلیل داده ها، پژوهش های انتخاب شده از منظر سال انجام تحقیق، پرکارترین نویسندگان، هم تألیفی نویسندگان و کاربرد واژگان کلیدی بررسی شدند. براساس نتایج، مشخص شد که بیشترین پژوهش ها در چه سالی انجام گرفته است. همچنین نویسندگانی که دارای بیشترین پژوهش بودند، شناسایی و معرفی گردیدند. در قسمت کلیدواژه های پرکاربرد هم کلمه بازی پردازی (Gamification) به عنوان پرکاربردترین کلمه در مقالات شناسایی شد. بررسی جامع مقالاتی که در پایگاه Web of Science منتشر شده است و همچنین بررسی مهم ترین نویسندگان، مقالات و کلمات کلیدی در این حوزه، کمک شایانی به پژوهشگرانی می کند که برای انجام پژوهش جدید به این اطلاعات نیاز دارندAnalyzing the Intellectual Paradigm and Scientific Mapping of International Researches in the Area of Gamification in Education
In this article, with the aim of better understanding the various topics examined in scientific productions in the area of gamification in education, articles published in prestigious international journals, the extent of scientific collaborations between researchers, and the affinity of scientific topics based on vocabulary were evaluated. Accordingly, a systematic study of all research articles published in the Web of Science database between 2012 and 2024 was conducted, and data analysis was performed using VOS viewer software version 11.6.1. For data analysis, the selected studies were examined in terms of the year of research, most prolific authors, co-authorship of authors, and use of keywords. Based on the results, the year in which the most research was conducted, was determined. In addition, the authors who conducted the most research were identified and introduced. In the section on frequently used keywords, word gamification was identified as the most frequently used word in the articles. A comprehensive review of articles published in the Web of Science database, as well as a review of the most important authors, articles, and keywords in this field, provides significant assistance to researchers who need this information to conduct new research.







