شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار سازمان یادگیرنده پژوهش محور در آموزش و پرورش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار سازمان یادگیرنده پژوهش محور در آموزش و پرورش (مشخصاً آموزش و پرورش استان کرمانشاه)، با کاربست روش آمیخته و با تلفیق روش های کیفی (داده بنیاد) و کمی (پیمایشی) به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش از دو قسمت کیفی– کمی تشکیل شده؛ در بخش کیفی، حجم نمونه پژوهش 20 فرد مدنظر بود که به شیوه «نمونه گیری نظری» تعداد 20 مصاحبه با مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استان و خبرگان و صاحب نظران علمی و دانشگاهی انجام گرفت و در روش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر شامل معلمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در دو سطح ابتدایی (شامل پایه های اول تا ششم) و متوسطه (شامل پایه های هفتم تا دوازدهم) به صورت تصادفی در نظر گرفته شدند. اطلاعات گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش پژوهش داده بنیاد (تئوری زمینه ای) و اطلاعات حاصل از پرسش نامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل فرار گرفتند و در این پژوهش به منظور سنجش اعتبار (روایی) پرسش نامه از دو روش اعتبار محتوایی (با روش اعتبار صوری) و اعتبار سازه و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته ها مبین آن بوده است که «سازمان یادگیرنده پژوهش محور»، موجودیتی پویا و متغیر می باشد که عواملی علّی «فردی و سازمانی» (مشتمل بر ویژگی های شخصیتی، باورها و نیازهای مربیان و متربیان، انگیزه های شغلی و نیز برنامه ریزی سازمانی)، عوامل زمینه ای مبتنی بر «روزآمدی و تحول بنیادین» (مشتمل بر تحول در نظام تعلیم و تربیت، تحول سازمانی و تحول فردی)، عوامل مداخله گر «درون سازمانی» (مشتمل بر امکانات و ظرفیت های سازمانی، ساختار سازمانی، مدیریت و فرهنگ سازمانی) بر استقرار این پدیده در آموزش و پرورش استان کرمانشاه اثرگذار است.از میان عوامل شناسایی شده مذکور، از منظر پاسخگویان، عوامل فردی (با میانگین 4.11)، تحول در نظام تعلیم و تربیت (با میانگین 3.67) و نیز ساختار سازمانی (با میانگین 3.16) نسبت به سایر ابعاد بیشترین اثر گذاری را داشتند.Identifying Factors Affecting the Establishment of Research-oriented Learning Organization in Education (Case Study: Kermanshah Department of Education)
This article aims to identify "factors affecting the establishment of research-oriented learning organization in education (specifically education department in Kermanshah province)" by using a mixed method and combining qualitative (data base) and quantitative (survey) methods. The socio-statistical research consists of two qualitative-quantitative parts; In the qualitative part, the sample size of the research was 20 people; 20 interviews were conducted with the managers and employees of the education department as well as with science experts using the method of "theoretical sampling". In terms of the quantitative method, using the Cochran formula, 384 people including the education teachers of Kermanshah province at both levels of primary (including first to sixth grades) and secondary (including seventh to twelfth grades) were considered randomly.The information collected from the interviews was analyzed using the foundational data research method (Grounded Theory) and the information obtained from the questionnaire were analyzed using confirmatory factor analysis tests and structural equation modeling. in this research in order to measure the validity of the questionnaire, both content validity (using face validity method) as well as construct validity were used. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability.The findings have shown that the "research-oriented learning organization" is a dynamic and changing entity that has "individual and organizational" causal factors (including personality traits, beliefs and needs of educators and learners, job motivations and organizational planning), background factors based on "fundamental modernization and evolution" (including evolution in the education system, organizational evolution and individual one), "intra-organizational" intervening factors (including organizational facilities and capacities, organizational structure, management and organizational culture) are effective on the establishment of this phenomenon in education. Based on the respondants’ viewpoints, individual factors (with an average of 4.11), evolutions in the education system (with an average of 3.67) and organizational structure (with an average of 3.16) had the greatest effect in comparison to other identified factors.







