چکیده

هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی پرسش نامه پرخاشگری در دانش آموزان ورزشکار شهر مشهد بود. جامعه آماری پ ژوهش را دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه دوره دوم شهر مشهد تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 300 تن به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اب زار اندازه گیری مورد استفاده پرسش نامه 15 سؤالی پرخاشگری (ماکاروسکی و همکاران، 2013) بود که دارای 3 مؤلفه (متهور، خطاکردن، ابراز وجود) است. روش امتیازگذاری به سؤال ها بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه ای (از کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=5) بود. روایی صوری پرسش نامه توسط اساتید متخصص روان شناسی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. آزمون های آماری مورد استفاده شامل ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بود. یافته های پژوهشی نشان دهنده پایایی درونی (83/0=α) برای پرسش نامه پرخاشگری در ورزش بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤال ها رابطه معناداری با مؤلفه ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین در خصوص روابط مؤلفه ها با مفهوم پرخاشگری نتایج نشان داد که تمامی مؤلفه ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم پرخاشگری باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل «پرخاشگری در ورزش» تأیید شد.

Normalization of Aggression Questionnaire among Student Athletes in Mashhad

The purpose of this research was to normalize the aggression questionnaire among student athletes in Mashhad city. The statistical population of the research was formed by the student athletes of the senior high school level in Mashhad city, out of which 300 people were selected using availability sampling method. The measurement tool used was the 15-question Sports Aggression Questionnaire (Makarowski et al., 2013) which includes 3 components (Go-ahead, foul play, assertiveness). The method of scoring the questions was based on a five-point Likert scale (from completely disagree=1 to completely agree=5). The face validity of the questionnaire was confirmed by professors specializing in sports psychology. The statistical tests used included, Cronbach's alpha coefficient as well as confirmatory factor analysis. The research findings showed the internal reliability (α=0.83) for the questionnaire of aggression in sports. Regarding construct validity and based on the amount of relationships and T-value, all the questions had a significant relationship with the components; therefore they could be a good predictor for their components. Also, regarding the relationships between the components and the concept of aggression, the results showed that all the components could be a good predictor for the concept of aggression. As a result, the internal and external validity of the model of "aggression in sports" was confirmed.

تبلیغات