آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

مقدمه و هدف: استعدادیابی و هدایت تحصیلی به عنوان یکی از ارکان اساسی در توسعه استعدادها و انتخاب مسیر شغلی و تحصیلی دانش آموزان، نیازمند الگوهای جامع و علمی است. هدف از پژوهش حاضر تدوین مولفه ها و عناصر و تعیین اعتبار الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس البرز بود. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل صاحب نظران و متخصصان مشاوره، راهنمایی شغلی و هدایت تحصیلی بود که از میان آن ها 12 نفر به روش نمونه گیری نظری برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت. برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی، 14 متخصص به صورت نمونه گیری هدفمند مشارکت داشتند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه با متخصصان و مشاوران مدارس بود. جهت بررسی روایی محتوایی الگوی پیشنهادی، از شاخص روایی محتوایی(CVI) و مناسبت کلی(S-CVI) استفاده شد. یافته ها: شاخص روایی محتوایی(CVI) نشان دهنده جامعیت قضاوت های مربوط به روایی یا قابلیت مدل، یا ابزار نهایی می باشد. از آنجایی که حداقل مقدار قابل قبول برای CVI برابر با 79/0 است، نتایج نشان می هد که این عدد برای تمام معیارهای الگو بالای 79/0 است و لذا می توان نتیجه گرفت که الگوی پیشنهادی از روایی محتوایی مناسبی برخورد است. بحث و نتیجه گیری: با توجه نتایج، الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی می تواند به دانش آموزان امکان طراحی و راهبردی کردن آینده شغلی و تحصیلی خود را بدهد و به آنها اعتماد به نفس و امید بیشتری برای دستیابی به اهداف خود ببخشد.

Developing the components and elements and determining the validity of the talent identification and academic guidance model for students in Alborz schools

Background and Objective: Talent identification and academic guidance are fundamental pillars for developing students' talents and determining their educational and career paths. These processes require comprehensive and scientific models. The aim of this study was to develop the components and elements and to determine the validity of a model for talent identification and academic guidance for students in Alborz province schools. Research Methodology : This research was conducted using a qualitative approach based on grounded theory. The statistical population included experts and specialists in counseling, career guidance, and academic advising during the 2023–2024 academic year. Among them, 12 individuals were selected through theoretical sampling for in-depth interviews. Interviews continued until theoretical saturation was achieved. To validate the proposed model, 14 experts were selected using purposive sampling. The research tools included interviews with experts and school counselors. To examine the content validity of the proposed model, the Content Validity Index (CVI) and the Scale-level Content Validity Index (S-CVI) were utilized. Findings: The Content Validity Index (CVI) indicated the comprehensiveness of judgments regarding the validity or feasibility of the final model or instrument. As the minimum acceptable value for CVI is 0.79, the results showed that this value exceeded 0.79 for all criteria of the model. Therefore, it can be concluded that the proposed model has appropriate content validity. Conclusion: The results suggest that a combination of intelligence tests, paper-based assessments, interviews, observations, and other evaluation methods, along with consideration of influential factors such as family, peers, and the school environment, can significantly enhance the academic guidance process. Implementing this model in schools could improve the accuracy of field-of-study selection and consequently increase students' educational and career satisfaction.

تبلیغات