واکاوی ضرورت طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره پیش دبستانی (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
دوره پیش دبستانی از دوره های مهم زندگی بوده و نقش بسزایی در تحول شخصیت و آینده کودک دارد. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، واکاوی ضرورت برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره پیش دبستانی نظام آموزشی بود. روش پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل اسناد و مدارک مرتبط به موضوع تحقیق و همچنین اعضای هیات علمی در حوزه علوم تربیتی (نظیر برنامه ریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت، آموزش پیش دبستانی و ... ) در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با درنظر گرفتن قانون اشباع 21 سند و 20 مشارکت کننده نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای اجرای پژوهش با صاحب نظران مصاحبه شد و محتوای مصاحبه ها و اسناد با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی (استقرائی) مورد تحلیل قرار گرفت. با تحلیل و کدگذاری متون و مصاحبه ها، ضرورت برنامه درسی تربیت اخلاقی شامل 38 مفهوم، 7 زیرمقوله و 3 مقوله اصلی بود که مقوله های اصلی شامل توانمندسازی اخلاقی، آمادگی ها و توانمندسازی فردی و زمینه های فرهنگی-اجتماعی بود. بنابراین، برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره پیش دبستانی، ضرورت بالایی دارد و مطلوب است که در دوره پیش دبستانی اجرا گردد.Study of necessity of designing a moral education curriculum in preschool
Preschool is one of the important periods of life and plays a significant role in the development of a child's personality and future. Thus, the aim of the present study was to investigate the necessity of a moral education curriculum in the preschool education system. The research method was qualitative and the statistical population included documents related to the research topic as well as faculty members in the field of educational sciences (such as curriculum planning, philosophy of education, preschool education, etc.) in universities and higher education institutions, who were selected as a statistical sample using a purposive sampling method and considering the saturation law of 21 documents and 20 participants. To conduct the research, experts were interviewed and the content of the interviews and documents was analyzed using a conventional qualitative content analysis method (inductive). By analyzing and coding the texts and interviews, the necessity of a moral education curriculum included 38 concepts, 7 subcategories, and 3 main categories, the main categories of which included moral empowerment, individual readiness and empowerment, and socio-cultural contexts. Therefore, a moral education curriculum in preschool is highly necessary and it is desirable to implement it in preschool.







