آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۴

چکیده

حج، علاوه بر نقش مولد و حافظ سرمایه اجتماعی، خود یک سرمایه اجتماعی پایدار و بی پایان برای جهان اسلام است که به طور مستمر در حال گسترش می باشد. بااین وجود عواملی وجود دارند که در حج ضربه های سنگینی بر سرمایه اجتماعی جهان اسلام وارد می کند ازاین رو نوشتار حاضر، بر آن است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و با شیوه توصیفی و تحلیلی به آسیب شناسی سرمایه اجتماعی جهان اسلام در حج بپردازد و با استفاده از منابع علم جامعه شناسی و همچنین منابع دینی و فرمایشات امام خامنه ای (مدظله العالی) آفات و آسیب های بالقوه و بالفعل سرمایه اجتماعی جهان اسلام را معرفی، تبیین و ریشه یابی نماید تا با شناخت و رفع موانع سودآوری و ثمربخشی این سرمایه عظیم راه را برای وحدت و یکپارچگی امت اسلام و درنهایت اعتلا و سربلندی مسلمین در جهان هموار نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل پیچیده و مرتبطی وجود دارند که به سرمایه اجتماعی جهان اسلام در حج آسیب می رسانند که بخشی از آن مثل شبکه خواهی و تبعیض علیه سایرین معلول رشد نامناسب یا کارکردهای منفی سرمایه اجتماعی است و بخش دیگر آن مستقیماً عناصر و مؤلفه های سرمایه اجتماعی اسلام را هدف قرار داده و بدان ضربه وارد می کنند .

Pathology of social capital of Hajj in the Quranic thought of Imam Khamenei (Madazlah)

Hajj, in addition to being a generator and guardian of social capital, is itself a sustainable and infinite social capital for the Muslim world, continuously expanding. However, there are factors that inflict heavy damage on the social capital of the Muslim world during Hajj. Therefore, this paper aims to analyze the social capital of the Muslim world in Hajj through library resources, using a descriptive and analytical approach. By utilizing sociological sources, religious references, and the teachings of Imam Khamenei (may his shadow be prolonged), this study seeks to identify, explain, and trace the potential and actual harms to the social capital of the Muslim world, with the goal of recognizing and removing the barriers to maximizing the benefits of this immense capital. This will pave the way for the unity and integration of the Muslim Ummah, and ultimately contribute to the elevation and pride of Muslims worldwide. The research findings indicate that there are complex and interconnected factors that damage the social capital of the Muslim world during Hajj. Some of these factors, such as in-group networking and discrimination against others, stem from the improper growth or negative functions of social capital, while others directly target and harm the essential elements and components of Islamic social capital.

تبلیغات