رهبری اخلاقی ، تسهیل کننده صدای کارکنان( نقش جو مدیریت خطا و تعهد سازمانی در ایجاد رفتارهای اخلاقی) (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف:این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر صدای کارکنان و نقش میانجی جو مدیریت خطا و تعهد سازمانی در این رابطه انجام شده است. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان اداری آموزش و پرورش شهر اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ می باشد که تعداد آن ها ۶۰۸ نفر است. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای متشکل از ۲۳۵ نفر تعیین و پرسشنامه ها به صورت تصادفی ساده در بین اعضای نمونه توزیع و گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار PLS و روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی تاثیر مثبت و معناداری بر جو مدیریت خطا و صدای کارکنان دارد. همچنین، جو مدیریت خطا به طور مستقیم بر صدای کارکنان تاثیرگذار است و نقش میانجی گری آن در ارتباط میان رهبری اخلاقی و صدای کارکنان نیز تایید شد. علاوه بر این، تعهد سازمانی کارکنان به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، اثرات رهبری اخلاقی را بر صدای کارکنان تقویت می کند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که رهبری اخلاقی می تواند با ایجاد فضای مدیریت خطا و تقویت تعهد سازمانی، کارکنان را به بیان صدای خود تشویق کند. به این ترتیب، تقویت رهبری اخلاقی در سازمان ها می تواند به عنوان راهبردی موثر برای افزایش صدای کارکنان و ایجاد فضای سازمانی مثبت مورد توجه قرار گیرد. این نتایج برای مدیران و سیاست گذاران سازمان ها به ویژه در محیط های آموزشی حائز اهمیت است.Ethical leadership as a facilitator of employee voice: The role of error management climate and organizational commitment in creating ethical behaviors
Background and purpose: Ethical leadership in organizations is known as one of the key factors in the formation of ethical behavior of employees and strengthening the atmosphere of trust and honesty. Method: This study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population includes the administrative staff of education in Arak city in the academic year 1401-1402, whose number is 608 people. Using the Karjesi and Morgan table, a sample consisting of 235 people was determined and the questionnaires were distributed and collected among the sample members in a simple random manner. PLS software and structural equation modeling method were used for data analysis. Findings: The findings of the research showed that ethical leadership has a positive and significant effect on the atmosphere of error management and the voice of employees. Also, the climate of error management directly affects the voice of employees and its mediating role in the relationship between ethical leadership and voice of employees was also confirmed. Furthermore, employee organizational commitment as a moderating variable strengthens the effects of ethical leadership on employee voice. Conclusion: The results of this study show that ethical leadership can encourage employees to express their voice by creating an atmosphere of error management and strengthening organizational commitment. In this way, strengthening ethical leadership in organizations can be considered as an effective strategy to increase the voice of employees and create a positive organizational atmosphere.