آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

اهداف: این پژوهش، در پی بررسی سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. چارچوب نظری این پژوهش بر اساس نظریه سلامت اجتماعی کییز بود. روش پژوهش: روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای و حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 376 نفر بود. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه ساختارمند شامل مقیاس های سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2005) و سرمایه اجتماعی میرفردی و ولی نژاد (1394)، استفاده شد. اعتبار ابزار به روش اعتبار صوری مورد تائید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی دانشجویان در سطح متوسطی است. تفاوت معناداری بین سلامت اجتماعی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. بین سلامت اجتماعی با توجه به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گروه سنی و قومیت تفاوت معناداری وجود نداشت. میزان سلامت اجتماعی دانشجویان برحسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی متفاوت بود و طبقه بالا، بیشترین سلامت اجتماعی را داشت. بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود داشت. در مجموع، متغیرهای سرمایه اجتماعی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی، 12 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند. نتیجه: همراستایی بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی، نشانگر کارکردهای اجتماعی آنها برای اهداف عمومی جامعه است.

Investigating the relationship between social capital and social well-being among Shiraz University students

Objectives: This research investigated the relationship between social capital and social well-being among Shiraz University. The theoretical framework of this research was chosen based on Keyes' theory on social well-being. Methods: Using survey method, the statistical population of the study was all students of Shiraz University. Sampling method in this research was cluster random sampling method and the sample size was 376 people based on Cochran's formula. To collect data, a structured questionnaire tool was used, including Keyes and Shapiro's social well-being scales and Mirfardi's and Valinezhad's social capital questionnaire. The face validity and Cronbach's alpha coefficient were used to evaluate validity and reliability of questionnaire, respectively. The data were analyzed using SPSS software, version 26.Results: The findings of the research showed that the level of social well-being and social capital of students is at an average level. There was no significant difference between the social well-being of male and female students. There was no significant difference between social well-being according to educational level, field of study, age group, and ethnicity. The level of social well-being of students was different according to the socio-economic status, and the upper class had the highest social well-being. There was a positive and significant relationship between social capital and social well-being variables (p. value= 0.000). In total, the variables of social capital and socio-economic status explained 12% of the variance of the dependent variable.Coclusion: The alignment between social capital and social well-being indicates their social functions for the general goals of society.

تبلیغات