طراحی چارچوبی از خط مشی های رفتاری برای ساماندهی کودکان کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: علیرغم تلاش های متعدد نهادهای رسمی و غیررسمی درباره مدیریت رفتار در مسئله کودکان کار تلاش های صورت گرفته منجر به تحقق اهداف این حوزه و به طور مشخص کاهش آمار این کودکان و نیز کاهش مشکلات مربوط به آن ها نشده است. هدف این پژوهش با تأکید بر اهمیت راهبردهای رفتاری در ساماندهی کودکان کار، به تلاقی مهم بین خط مشی گذاری و حمایت از حقوق کودکان اشاره می کند تا معضل کودکان کار در جامعه کمتر شود.روش: پژوهش ازنظر هدف، توسعه ای و ازنظر روش گردآوری داده از نوع تحقیق کیفی با مبانی فلسفی تفسیرگرایی و از تحلیل مضمون با رویکرد اتراید استرلینگ (2005) در قالب مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر بوده است. برای تعیین مصاحبه شوندگان از دو گروه خبرگان دانشگاهی و خبرگان اجرایی بهره بردیم. از روش نمونهگیری نظری و در دسترس استفاده شد که اشباع نظری پس از مصاحبه با نفر دوازدهم حاصل شده است.یافته ها: ب ا مطالعه داده ها و اطلاعات استخراج شده از مصاحبه ها درنهایت، 257 شاهد گفتاری، 633 کد باز (مفهوم اولیه)، 115 مضمون پایه، 33 مضمونسازمان دهنده و 10 مضمون فراگیر شن اس ایی شدن د. به منظور تعیین پایایی و روایی کدهای استخراجی، روش ارزیابی لینکولن و گوبا جهت اعتبارسنجی بر اساس چهار محور اعتبار پذیری،تأیید پذیری،تکرارپذیری و اثبات پذیری استفاده شده است.مقوله های اصلی شناسایی شده عبارت اند از:توانمندی ها و ظرفیت های نهادهای مسئول کودکان کار،بررسی و بازبینی خط مشی های کلان،همسوسازی اهداف و عملکرد نهادها، سازمان ها و برنامه ها، عدم اطمینان محیطی، قانون گذاری و تدوین خط مشی ها، توسعه مهارت های مدیریتی متولیان،طراحی و تغییر سازوکارهای رفتاری و توسعه حمایت های اجتماعی از کودکان کار،ابزارهای اجباری و داوطلبانه اجرا.Providing a Framework of Behavioral Policy for Organizing Child labour
Objective: Despite numerous efforts by formal and informal institutions to manage behavior in the issue of child labor, the efforts made have not led to the realization of the goals of this field and specifically to reduce the number of these children and the problems related to them. Method: The research was developmental in terms of purpose and qualitative research with interpretive philosophical foundations and content analysis with the Attride-Stirling (2005) approach in the form of basic, organizing, and comprehensive themes. To determine the interviewees, we used two groups of academic experts and executive experts. A theoretical and convenient sampling method was used, which was carried out to the extent of achieving theoretical saturation of the interviews. Theoretical saturation was achieved after interviewing the twelfth person.Findings: By studying the data and information extracted from the interviews, 257 verbal witnesses, 633 open codes (primary concepts), 115 basic themes, 33 organizing themes, and 10 overarching themes were identified. In order to determine the reliability and validity of the extracted codes, the Lincoln and Guba evaluation method was used for validation based on the four axes of reliability, confirmability, repeatability, and verifiability. The main categories identified are: capabilities and capacities of institutions responsible for child labor, review and revision of macro policies, alignment of goals and performance of institutions, organizations and programs, environmental uncertainty, legislation and policy formulation,