بررسی مسائل اجتماعی جوانان در اندیشه و تجربه امام موسی صدر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امام موسی صدر یکی از مهم ترین اندیشمندان معاصر مسلمان در حوزه نظر و عمل است. تکوین اندیشه و تجربه او در بستر فعالیت های اجتماعی و مواجهه با مسائل اجتماعی اهمیت مطالعه آن ها را بیشتر می نماید. در این پژوهش با بهره گیری از تحلیل مضمون به بررسی مسائل اجتماعی جوانان در اندیشه و تجربه او پرداختیم. در حوزه جوانان چند مسئله مورد توجه صدر قرار گرفته بود؛ از جمله مسئله جنبش های جوانان، گسست نسلی و نیز تعامل و ارتباط با جوانان. در مورد هر یک از این مسائل، مضامین احصاشده در دو دسته علل و راهکارها مرتب شدند. صدر در تحلیل مسائل جوانان از یک سو به طبیعت آرمان گرا و تحول خواه جوان توجه دارد و از سوی دیگر به اقتضائات و شرایط اجتماعی امروز که به نوعی رهاورد تمدن مادی جدید است. ازهمین رو با ستودن این روحیه جوانان آن را ظرفیتی برای تحول و اصلاح جامعه می داند که باید به نحو صحیح در هدایت حرکت ها و جنبش های آنان به کارگرفته شود. در کنار این، بر اهتمام به تربیت نسل جوان برمبنای جهان بینی صحیح، حفظ فرهنگ ایمان به خدا و ارزش های مطلق و نیز پیوندهای عاطفی خانوادگی و اجتماعی که مانع از گسست های نسلی و تبعات آن است تاکید دارد. همچنین بهبود شرایط اجتماعی را مقدمه تعامل با جوانان و دعوت آنان می داند. او به عنوان یک عالم و مبلغ دین برای جذب جوانان اهل دین را به ارتقای رفتار در تعامل با آنان، معرفی صحیح دین و ظرفیت های فکری و عملی آن به جوانان، ضمن برپایی تشکیلات و نهادهای دینی و بسترسازی برای جذب آنان فرامی خواند.Youth Social Problems in the thought and experience of Imam Musa Sadr
Imam Musa Sadr is one of the most important contemporary Muslim thinkers. The development of his thought and practice in the context of social activities increases the importance of studying them. In this paper, we studied the youth social problems in the thought and practice of Imam Musa Sadr by using the method of thematic analysis. In the field of youth, several problems were brought to Sadr's attention.including youth movements, generation gap and communication with youth. For each of these problems, the themes counted were placed in two categories of causes and solutions. In analyzing youth problems, Sadr pays attention to the idealistic and revolutionary nature of young people, and also to the requirements and social conditions of today, which is the result of the new civilization. Therefore, by praising this spirit of the youth, he considers it as a capacity for the transformation and reform of the society, which should be used correctly in guiding the youth movements. In addition, he emphasizes on educating the young generation based on the correct worldview, preserving the culture of faith in God and absolute values, and strengthening family and social emotional ties, which prevents generational gaps and its consequences. He also considers the improvement of social conditions as a prelude to interacting with youths and inviting them. In order to attract youths, he calls on religious people to improve their behavior, to introduce religion and its intellectual and practical capacities, while establishing religious organizations and institutions to attract them.