آرشیو

چکیده

امروزه با افزایش روز افزون تولید مواد صنعتی، زباله ها، پسماندهای بیمارستانی، مواد رادیو اکتیویته، مایعات قابل اشتعال و به طور کلی مواد خطرناک توسط بشریت، حمل و نقل مواد خطرناک اهمیت بسزایی دارد. چه بسا که حمل و نقل بعضی از این مواد برای کشورهای در حال توسعه جنبه ی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی دارد. این حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر و توسط مسیرهای مابین مکان ها انجام می شود. با توجه به اینکه علاوه بر موضوع اقتصادی، سلامتی انسان و محیط زیست را مورد توجه قرار می دهد، مکان یابی مراکز نگهداری یا دفن این مواد خطرزا بسیار حائز اهمیت است.امروزه با افزایش روز افزون تولید مواد صنعتی، زباله ها، پسماندهای بیمارستانی، مواد رادیو اکتیویته، مایعات قابل اشتعال و به طورکلی مواد خطرناک توسط بشریت، حمل و نقل مواد خطرناک اهمیت بسزایی دارد. چه بسا که حمل و نقل بعضی از این مواد برای کشورهای درحال توسعه جنبه ی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی دارد. این حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر و توسط مسیرهای مابین مکان ها انجام می شود. با توجه به اینکه علاوه بر موضوع اقتصادی، سلامتی انسان و محیط زیست را موردتوجه قرار می دهد، مکان یابی مراکز نگهداری یا دفن این مواد خطرزا بسیار حائز اهمیت است. ازاین رو در این پژوهش، یک شبکه ی زنجیره تأمین با در نظر گرفتن مسئله ی مکان یابی- مسیریابی تحت شرایط عدم قطعیت در دنیای واقعی توسعه داده شده است. مدل ارائه شده دوهدفه بوده که هدف اول به کمینه سازی هزینه ها شامل هزینه های حمل ونقل، مکان یابی و جریمه ی تجاوز از پنجره زمانی می پردازد و هدف دوم میزان ریسک مسیرهای حمل و-نقل را کمینه می سازد. در این تحقیق از پنجره زمانی نرم و سخت به طور توأمان در فرموله کردن مدل استفاده شده است. برای اعتبارسنجی مدل، با استفاده از داده های در دسترس مربوط به هفت بیمارستان در شهر تهران استفاده شد. به دلیل وجود عدم قطعیت در دنیای واقعی، از بهینه سازی استوار سناریو محور استفاده گردید. توابع هدف مسئله ی استوار نسبت به حالت قطعی افزایش یافت (بدتر شد)، پرواضح است که مقدار تابع هدف استوار که همان معیار تأسف است از میزان حالت قطعی بیشتر است اما لازم به ذکر است که جواب های حاصله از انعطاف بالایی برخوردار خواهند بود.

Presenting a Mathematical Model for Routing Hazardous Materials Transportation with Time-windowed Constraints (Case Study: Routing Hospital Waste Transportation)

Today, with the increasing production of industrial materials, waste, hospital waste, radioactive materials, flammable liquids and generally hazardous materials by humanity, the transportation of hazardous materials is of great importance. Perhaps the transportation of some of these materials has an economic aspect for developing countries at the national and international levels. This transportation is carried out from one place to another and by routes between places. Considering that in addition to the economic issue, it considers human health and the environment, the location of storage or burial centers for these hazardous materials is very important. Therefore, in this research, a supply chain network has been developed by considering the location-routing problem under uncertainty in the real world. The presented model has two objectives, the first objective is to minimize costs including transportation costs, location and penalty for exceeding the time window, and the second objective is to minimize the risk of transportation routes. In this study, soft and hard time windows were used simultaneously in formulating the model. For validation of the model, available data from seven hospitals in Tehran were used. Due to the uncertainty in the real world, scenario-based robust optimization was used. The objective functions of the robust problem increased (became worse) compared to the deterministic case. It is clear that the value of the robust objective function, which is the regret criterion, is greater than that of the deterministic case, but it should be noted that the resulting solutions will have high flexibility.

تبلیغات