فناوری اطلاعات و ورزش

فناوری اطلاعات و ورزش

فناوری اطلاعات و ورزش دوره 1 پاییز و زمستان 1403 شماره 1

مقالات

۱.

تأثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر نوآوری: نقش میانجی توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان

کلیدواژه‌ها: توانمندسازی زیرساخت های فناوری قابلیت فناوری اطلاعات کارکنان ادارات ورزش و جوانان

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
پیشرفت های سریع در فناوری، سازمان ها را بر آن داشته تا از ابزارهای دیجیتال بهره برداری کنند و کارکنان را توانمند سازند تا بتوانند به طور مؤثری در فرآیندهای نوآورانه مشارکت کنند. هدف از پژوهش حاضر تأثیر قابلیت های فناوری اطلاعات کارکنان ادارات ورزش و جوانان بر نوآوری آنها با نقش میانجی توانمندسازی بود. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارت ورزش و جوانان خراسان رضوی بودند که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی- خوشه ای تعداد 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مائو (2020)، پرسشنامه نوآوری سازمانی آناسانکوسا (2013) و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از معادلات ساختاری با رویکرد واریانس محور استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 بهره برده شد. نتایج تحقیق نشان داد که فناوری اطلاعات بر نوآوری سازمانی (19/0) و توانمندسازی کارکنان (59/0) تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین، توانمندسازی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی (57/0) دارد. نقش میانجی توانمندسازی کارکنان در اثر قابلیت های فناوری اطلاعات بر نوآوری سازمانی (34/0) نیز تأیید شد. با توجه به نتایج پژوهش، می توان بیان کرد که توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور مستقیم سبب افزایش نوآوری سازمانی می شود؛ اما شرایطی مانند توانمندسازی کارکنان اثر آن را افزایش می دهد. در این راستا، هدفمندسازی استراتژی های آموزش و توسعه در جهت بهبود مهارت های به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی می تواند زمینه توسعه نوآوری سازمان را فراهم آید.
۲.

مقایسه مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین کالاهای ورزشی

کلیدواژه‌ها: آفلاین آنلاین خدمات ورزشی رفتار خرید کالای ورزشی مشتری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
هدف پژوهش مقایسه مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین کالاها وخدمات ورزشی تفریحی دراستان قم بود. این مطالعه ازنوع پژوهش های کاربردی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 400 نفر (200 نفر آنلاین و 200 نفر آفلاین) ازخریداران کالاها و خدمات ورزشی بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، سه پرسشنامه تعدیل شده Laali et al (2012)، Corcoran & fisher J. (2000) و Paitoon (2000) در مقیاس لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرسنجی 11 تن از متخصصان حوزه مدیریت ورزش و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل جهت بررسی میانگین های بین گروهی و روش مدل سازی معادلات ساختاری جهت تعیین برازش مدل) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و Amos Graphics نسخه 24 تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد که دومتغیر ارزش ها و سبک زندگی مشتریان آنلاین و آفلاین محصولات ورزشی بررفتار خرید آنها تأثیر دارد و رفتار خرید مشتریان بر قصد خرید مجدد آنها اثرگذار است. متغیر ارزشها بر سبک زندگی و سبک زندگی بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مستقیم دارد. درنهایت مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین از برازش مطلوبی برخوردار بود و هر دو مدل یکسان بودند. به نظر می رسد که توجه به سبک زندگی و ارزش های مشتریان به برنامه ریزی برای رفتارخرید و خرید مجدد آن ها کمک زیادی خواهد کرد. این یافته ها در توجه به تفاوت های هر دو گروه از مشتریان آنلاین و آفلاین، برای فروشندگان کالاها و خدمات ورزشی اهمیت و کاربرد بسیاری خواهد داشت.
۳.

ارزیابی و مقایسه کیفی وب سایت های فروش کالاها و خدمات ورزشی با استفاده از روش وب کیو ای ام

کلیدواژه‌ها: ارزیابی کیفیت خدمات کالاها وب سایت ورزشی وب کیو ای ام

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
هدف پژوهش ارزیابی کیفی وب سایت های فروش کالاها و خدمات ورزشی بر اساس روش وب کیو ای ام بود. این مطالعه علی مقایسه ای از نوع کابردی می باشد که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری وب سایت های فروش کالاها وخدمات ورزشی ایران موجود در حین انجام تحقیق بود. نمونه آماری 30 وب سایت با دارابودن حداقل 30% از ویژگی های وب سایت با کیفیت بود که با نظر متخصصین مدیریت ورزشی و علم اطلاعات بر اساس جستجوی کلید واژه های مرتبط با کالا و خدمات ورزشی در بستر اینترنت انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، چک لیست تعدیل شده وب کیو ای ام بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرات متخصصین تأیید شد. نتایج نشان داد که مؤلفه قابلیت استفاده و قابلیت اطمینان میانگینی در حد متوسط، مؤلفه قابلیت عملکرد کمتر از متوسط و مؤلفه کارایی بیشتر از متوسط داشتند. دیگر نتایج نشان داد مؤلفه های قابلیت استفاده، عملکرد، اطمینان و کارایی در وب سایت های فروش کالاها و خدمات تفاوت معنی داری با یکدیگر ندارند و کیفیت وب سایت-های فروش کالاها و خدمات در سطح متوسط است. به نظر می رسد با توجه به سبک زندگی مبتنی بر افزایش خریدهای آنلاین، وب سایت های فروش کالاها و خدمات ورزشی نیازمند توجه به بهبود کیفیت در مؤلفه های آن است.
۴.

بهبود عملکرد سازمان های ورزش شهرداری تهران از طریق بهینه سازی قابلیت های پلتفرم های دیجیتال

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: پلتفرم های دیجیتال سازمان های ورزشی عملکرد سازمان پویایی بهره وری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
دراین مطالعه به اهمیت روزافزون فناوری در حوزه ورزش و چالش های موجود در بکارگیری و تطابق پلتفرم های دیجیتال با عملکرد سازمان های ورزشی پرداخته شده است و سعی شده تا چگونگی بهره گیری سازمان های ورزشی از پلتفرم های دیجیتال را روشن کند. از این رو، تأثیر قابلیت های پلتفرم های دیجیتال بر عملکرد سازمان های ورزشی و نقش میانجی گری قابلیت های اکتشافی، بهره بردای، سنجش پذیری،انطباق پذیری و انعطاف پذیری مورد بررسی قرار گرفته است . این مطالعه توسعه ای و کمی در سازمان ورزش شهرداری تهران انجام شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه ای با 38 سوال و برگرفته از پرسشنامه Soldatenko (2021) بود که برای این تحقیق بازطراحی و بومی سازی شد. در مجموع 213 پرسشنامه از بصورت آنلاین توزیع و جمع آوری شد که با استفاده از نرم افزارهای SPSS 26 و SmartPLS 4 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که قابلیت های پلتفرم های دیجیتال تاثیر معناداری بر عملکرد سازمان های ورزشی دارد که این رابطه نیز از طریق قابلیت های بهره برداری و سنجش پذیری تقویت می شود. همچنین یافته ها نشان داد که دیگر قابلیت ها که قابلیت های اکتشافی، انطباق پذیری و انعطاف پذیری بودند اگرچه از پلتفرم های دیجیتال بهره مند می شوند اما نقش میانجی گری معناداری ایفا نمی کنند و بر عملکرد سازمان در کوتاه مدت تاثیرگذار نیستند. در مجموع، این پژوهش نشان می دهد، سرمایه گذاری بر روی ارتقای قابلیت های پلتفرم های دیجیتال، بخصوص در حوزه های بهره وری و سنجش پذیری می تواند به عنوان یک استراتژی کلیدی برای بهبود عملکرد سازمان های ورزشی در نظر گرفته شود. یافته های این پژوهش به مدیران سازمان های ورزشی، سیاست گذاران و پژوهشگران در اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای بکارگیری پلتفرم های دیجیتال مفید می باشد.
۵.

مقایسه مولفه های سبک زندگی فعال شهروندان شهرستان سمیرم بر اساس میزان استفاده از انواع رسانه های ورزشی

کلیدواژه‌ها: سبک زندگی فعال رسانه های ورزشی تلویزیون رادیو روزنامه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مولفه های سبک زندگی فعال شهروندان شهرستان سمیرم براساس میزان استفاده از انواع رسانه های ورزشی انجام شد. روش پژوهش، علی- مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل تمامی شهروندان سمیرم بود (26942 نفر) که از بین آنها با توجه به جدول مورگان و به روش تصادفی در دسترس 338 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک زندگی فعال بک و همکاران (1982) و استفاده از رسانه های ورزشی شجیع (1394) بود. جهت سنجش روایی ابزار تحقیق پرسشنامه ها در اختیار متخصصان و اساتید مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت تا نظرها و پیشنهادات تخصصی خود را در مورد چگونگی نگارش سؤالات، تعداد سؤالات، محتوای پرسش ها، ارتباط سؤالات با گزینه ها و هماهنگی سؤالات با اهداف پژوهش اعلام کنند. پس از بررسی پرسشنامه ها توسط متخصصان و اساتید و اعلام نتایج آنها مشخص گردید که تمامی پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی هستند و مورد تایید اساتید قرار گرفته است، همچنین جهت سنجش پایایی پرسشنامه های تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج به دست آمده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه های تحقیق را مورد تایید قرار داد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون های تعقیبی شفه و گیمز هول) استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت معنی داری در هر سه مولفه مربوط به سبک زندگی (کار-ورزش _اوقات فراغت) براساس میزان استفاده از رسانه های دیداری، شنیداری و چاپی وجود دارد.
۶.

رابطه میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی (قهرمانی و همگانی)

کلیدواژه‌ها: میزان آشنایی عملکرد فناوری اطلاعات کاربرد مربیان ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی (قهرمانی، همگانی) انجام شد. روش پژوهش، همبستگی بود و جامعه آماری شامل مربیان ورزشی هیات های فعال استان قم بود که در مجموع 480 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی مورگان، 215 نفر تعیین شد که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری سه پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان آشنایی، کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد (فنی، عملیاتی، فردی، ارتباطی) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید ورزشی تایید و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ به ترتیب 90/0، 85/0 و 96/0 بدست آمد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تی مستقل، تی تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون) با نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین نظر مربیان در دو بعد قهرمانی و همگانی در متغیر میزان آشنایی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در میزان کاربرد فناوری اطلاعات تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P). میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات در بهبود عملکرد مربیان ورزشی موثر است و سازمان های ورزشی باید به افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و آموزش به کارکنان خود اهتمام ورزند.
۷.

بررسی میزان رضایت مندی ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی از خدمات بیمه ورزشی با استفاده از تکنیک داده کاوی

کلیدواژه‌ها: بیمه بیمه ورزشی رضایت مندی ورزشکاران ورزشکاران

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
هدف: ورزشکاران اکثر اوقات در معرض آسیب های جسمی قرار می گیرند که این امر لزوم استفاده از خدمات بیمه ورزشی را آشکار می سازد. با توجه به اهمیت بیمه ورزشی در رضایت ورزشکاران آسیب دیده، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان رضایت مندی ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی از خدمات بیمه ورزشی با استفاده از تکنیک داده کاوی انجام شد. روش: جامعه آماری این تحقیق،25000 نفر از ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی شهر اصفهان بودند، که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی، کارشناسان فدراسیون پزشکی ورزشی و مدیران بیمه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن 86/0 α = به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزارSpss نسخه 23 انجام گرفت. یافته ها: نتایج مربوط به رضایت مندی ورزشکاران استفاده کننده از خدمات بیمه ورزشی و میزان سهولت از بازپرداخت خسارات به ورزشکاران بیمه شده نشان داد که ورزشکاران رضایت متوسط از خدمات بیمه ورزشی داشتند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که ورزشکاران از خدمات بیمه ورزشی رضایت متوسطی دارند و بیمه گزاران ورزشی باید برای افزایش رضایت ورزشکاران تلاش نمایند
۸.

بررسی رابطه میزان استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی عملکرد مدیران ورزشی

کلیدواژه‌ها: عملکردِ مدیران ورزشی هوش مصنوعی مدیریت ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد مدیران ورزشی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در ورزش انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه مدیران ورزشی بخش خصوصی و دولتی استان مازندران در سال 1403تشکیل دادند که برای انجام این پژوهش تعداد 70 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه هوش مصنوعی مدیریت چن و همکاران (2022) و پرسشنامه تاثیر هوش مصنوعی در ارزیابی عملکرد کومبار (2022) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مولفه های تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی، مهارت های هوش مصنوعی، تمایل به هوش مصنوعی و نمره کل هوش مصنوعی مدیریت با نمره کل تاثیر هوش مصنوعی در ارزیابی عملکرد ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0>sig).
۹.

بررسی رابطه سایبرلوفینگ و عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش استان مازندران

کلیدواژه‌ها: سایبرلوفینگ عملکرد شغلی ک‍ارم‍ن‍دان ورزش مازندران

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : ۲
درسال های اخیر، فناوری با سرعت بیشتری در حال رشد است.سازمان ها در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن هستند؛ بنابراین، استفاده از اینترنت را در محل کار خود افزایش می دهند. در این رابطه، پدیده ای چالش برانگیز به نام سایبرلوفینگ یا پرسه زنی اینترنتی به وجود آمده است که در محیط کار به شدت در حال افزایش است. این ویژگی ها سوال جالبی را در رابطه با چگونگی استفاده از رسانه های اجتماعی توسط افراد مختلف و چگونگی تأثیر این کاربردها بر عملکرد شغلی ایجاد می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سایبرلوفینگ و عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش استان مازندران انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان ادارات ورزش استان مازندارن در سال 1399 که در مجموع 271 نفر بودند، تشکیل دادند. از بین این افراد، نمونه ای به حجم 156 نفر طبق فرمول کرجسی مورگان با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه های سایبرلوفینگ اسکیو و مقیاس عملکرد شغلی پاترسون مورد ارزیابی قرار گرفتند.داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد سایبرلوفینگ و تمام ابعاد عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش استان مازندران ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد (05/0>sig). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سایبرلوفینگ و مولفه های آن به طور معناداری قادر هستند 3/41 درصد از عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش استان مازندران را پیش بینی کنند.نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه سایبرلوفینگ در عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش استان مازندران موثر است
۱۰.

تأثیر تبلیغات دیجیتال بر قصد خرید محصولات ورزشی: نقش میانجی آگاهی از برند

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: ادراک برند بازاریابی آنلاین بازاریابی دیجیتال تعامل مشتری رفتار مصرف کننده

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
هدف پژوهش حاضر، تأثیر تبلیغات دیجیتال بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجیگری آگاهی از برند بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مصرف کنندگان محصولات ورزشی در شهر زنجان بودند که که در بازه شش ماهه پیش از جمع آوری داده ها، حداقل یک بار از طریق اینترنت در معرض تبلیغات این محصولات قرار گرفته بودند. روش انجام پژوهش، همبستگی بوده است که از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. برای برآورد نمونه آماری از نرم افزار G-power استفاده شد. نمونه آماری پژوهش شامل 180 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسش نامه مورد مطالعه قرار گرفتند. بدین منظور از 3 پرسش نامه استاندارد شامل تبلیغات دیجیتال لوگان و همکاران (2012)، آگاهی از برند یو و دانتو (2001) و قصد خرید دودز و همکاران (1991) استفاده شد. روایی پرسش نامه ها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش از معادلات ساختاری در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که تبلیغات دیجیتال با ضریب مسیر 373/0 تأثیر مستقیم و معناداری با قصد خرید محصولات ورزشی دارد. همچنین، تبلیغات دیجیتال با ضریب مسیر 688/0 تأثیر قوی و معناداری بر آگاهی از برند دارد. آگاهی از برند نیز به عنوان متغیر میانجی، با ضریب مسیر 380/0 تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید محصولات ورزشی می گذارد. این یافته ها نشان می دهد که آگاهی از برند نقش میانجی مؤثری در رابطه بین تبلیغات دیجیتال و قصد خرید ایفا می کند.
۱۱.

نقش بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر تصویر برند و تمایل به خرید محصولات ورزشی

کلیدواژه‌ها: بازاریابی شبکه های اجتماعی تصویر برند تمایل به خرید محصولات ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر تصویر برند و تمایل به خرید محصولات ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع بررسی روابط علت و معلولی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاه های لوازم و تجهیزات ورزشی شهر قم در سال 1402 تشکیل دادند، که از بین آنها، تعداد 120 نفر به روش نمونه گیری دردسترس و داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ارزیابی بازاریابی شبکه های اجتماعی از پرسشنامه سئو و پارک (2018)، برای اندازه گیری تصویر برند از پرسشنامه تصویر ذهنی برند ایسمعیل و اسپینلی (2012)، و برای سنجش قصد خرید از پرسشنامه هو و همکاران (2010) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری، بررسی اثرات و نقش میانجی تحقیق در سطح خطای 05/0با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج نشان داد بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر تمایل به خرید و تصویر ذهنی برند اثر مثبت و معنی دار و تصویر برند بر تمایل به خرید مشتریان فروشگاه های ورزشی اثر مثبت و معنی داری دارد. مدل اثرگذاری بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان کالاهای ورزشی از طریق تصویر ذهنی برند برازش کافی دارد و 29 درصد از اثر کل بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان به طور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی تصویر برند تبیین شد. بر این اساس پیشنهاد می شود مدیران و بازاریابان برندهای ورزشی با یادگیری مهارتهای شیوه های نوین بازاریابی شبکه های اجتماعی کاربران را در زمینه به اشتراک گذاری کالا، خدمات و برند محصولات شرکتشان در شبکه های اجتماعی تشویق کنند.
۱۲.

تحلیلی بر گردشگری ورزشی مبتنی بر رویکردها و روندها

کلیدواژه‌ها: گردشگری ورزشی علم سنجی مصورسازی تولیدات علمی وب آو ساینس

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
این پژوهش با هدف تحلیلی بر گردشگری ورزشی مبتنی بر رویکردها و روندها انجام گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و با رویکرد علم سنجی انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق 663 رکورد است که از نمونه گیری خاصی استفاده نشده و کل رکورد ها بررسی شده است . جهت استخراج داده ها از قسمت جستجوی پیشرفته پایگاه استنادی وب آو ساینس استفاده شده است . برای تحلیل داده ها و ترسیم نقشه ها از نرم افزارهای علم سنجی مانند وس ویور ، یوسی نت و بایب اکسل و اکسل استفاده شده است .  یافته ها نشان داد که در مجموع 663 رکورد اطلاعاتی در رابطه با گردشگری ورزشی در پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شده است.در بین نویسندگان Hinch T با تعداد تولیدات 13 و اچ ایندکس 5 در رتبه اول قرار گرفته است.کشور آمریکا با 132 رکورد اطلاعاتی و در بین سال ها ، سال 2024 با 62 رکورد اطلاعاتی در رتبه های اول قرار دارد همچنین انتشارات Taylor & Francis با انتشار 144 رکورد علمی، پیشروترین ناشر در این زمینه به شمار می رود.کلیدواژه گردشگری ورزشی با تعداد 227 فراوانی پرتکرارترین کلیدواژه است . دو زوج Hospitality, Leisure, Sport & Tourism- Managementبا 84 فراوانی بیشترین هم واژگانی را دارند و در مجموع 10 خوشه تشکیل شده است که خوشه 9 و 10 دارای 1 کلیدواژه هستند.