مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 1 پاییز 1390 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل جامع تعالی منابع انسانی با استفاده از روش فراترکیب کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعالی تعالی منابع انسانی مدل تعالی منابع انسانی فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۹ تعداد دانلود : ۱۹
چندی است واژه تعالی یا سرآمدی به طور فزاینده ای در ادبیات مدیریت به منظور بهبود مستمر   کسب وکار استفاده می گردد. به گونه ای که مشتقات جدیدی از تعالی سازمانی از جمله تعالی منابع انسانی، تعالی نوآوری، تعالی رهبری، تعالی فرآیندها و... شکل گرفته است. در این میان تعالی منابع انسانی و تعالی رهبری، بیش از دیگر موارد، مورد نظر محققان و نویسندگان قرار گرفته اند. در این تحقیق سعی شده است مدل جامعی به منظور رسیدن به تعالی منابع انسانی، به سازمان ها پیشنهاد شود. محققین با به کارگیری رویکرد فراترکیب در این پژوهش به تحلیل نتایج و یافته های محققین قبلی پرداخته و با انجام گام های هفت گانه این روش، مدل جامع تعالی منابع انسانی را در 12 معیار، 45 زیرمعیار و 270 نکته راهنما طبقه بندی کرده اند. سپس روایی و پایایی مدل مذکور ارائه شده است. تفاوت این مدل ارائه شده با مدل های پیشین، جامعیت آن یعنی دارا بودن نقاط قوت آنها و پوشش نقص ها و کاستی های آن ها است.
۲.

شناسایی و اولویت بندی عوامل بحرانی موفقیت در استقرار نظام مدیریت دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش عوامل عمومی موفقیت عوامل کلیدی موفقیت و عوامل بحرانی موفقیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۹
در بیشتر پژوهش هایی که عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش را بررسی کرده اند، مجموعه عواملی به صورت عمومی به عنوان عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش معرفی شده اند. با وجود این، هر سازمانی عوامل بحرانی خاص خود را دارد. از این رو، در این پژوهش تلاش شده است چگونگی شناسایی عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان بررسی و تعیین شود. برای این منظور از تعریفی استفاده شده است که این عوامل را در سه گروه عوامل عمومی، کلیدی و بحرانی تقسیم بندی کرده است. بر این اساس فهرست جامع چانگ و چوی به عنوان عوامل عمومی موفقیت به کار گرفته شده اند. برای شناسایی عوامل عمومی و کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی، از 8 نفر از خبرگان نظرسنجی شده است. شناسایی عوامل عمومی از راه مصاحبه و شناسایی عوامل کلیدی به روش دلفی انجام شده است. پرسشنامه مورد استفاده در مرحله تعیین عوامل کلیدی و بحرانی، پرسشنامه سیونگ چوی چانگ است. شرکت کنندگان در مرحله شناسایی عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش، 41 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان هستند. نتایج نشان داد که 5 عامل ساختار دانش، روحیه تیمی و کار گروهی، فرهنگ حمایت از دانش، درگیرشدن کارکنان و توانمندسازی کارکنان عواملی بحرانی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی به شمارمی روند.
۳.

تصمیم گیری برای انتخاب مدیران با اولویت بندی فازی بر اساس مدل شایستگی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظام شایستگی روند انتخاب مدیریت تصمیم گیری فازی تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷ تعداد دانلود : ۲۲
با توجه به اینکه مدیران سرمایه های راهبردی هر سازمان به شمار می آیند، به کار گماری علمی و آگاهانه آنها زمینه ساز توسعه سازمان خواهد بود. این تحقیق با استفاده از فنون آماری- فازی و ریاضی، مدل مناسبی را برای انتخاب مدیران طراحی نموده است. مدل فوق به عنوان مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی 1 برای روند جانشینی مدیریت در یکی از شرکت های دولتی طراحی شد. بر این اساس ابتدا الگوهای تئوریک و تجربی توانایی های مدیریت مطالعه شد و سپس از آزمون های ناپارامتری آماری نسبت موفقیت و آزمون کروسکال والیس برای بررسی تفاوت بین مقادیر متغیرها در بین چند جامعه استفاده شد و در گام بعد، از روش میانگین موزون 2 برای تعیین وزن معیارهای فرعی و از تکنیک تصمیم گیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای تعیین وزن معیارهای اصلی استفاده شد و در نهایت با استفاده از روش مجموعه های فازی و تکنیک تاپسیس، به اولویت بندی کاندیداهای جایگزینی مدیریت برای مواقع ضروری که توانایی احراز پست مدیریت را دارا می باشند، پرداخته شد. 
۴.

نقش فرهنگ سازمانی در ارتقاء بهره وری منابع انسانی؛ مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ فرهنگ سازمانی بهره وری بهره وری منابع انسانی مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۲ تعداد دانلود : ۲۷
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بهره وری نیروی انسانی می پردازد. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه آیا سطح بالای مؤلفه های فرهنگ سازمانی مورد استفاده در پژوهش حاضر به سطح بالای بهره وری نیروی انسانی منتهی می شود. جامعه آماری پژوهش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری داده ها پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شده است. نتایج حاصله، حاکی از وجود رابطه معنی دار بین همه    مؤلفه های فرهنگ سازمانی و بهره وری نیروی انسانی است. در پایان با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاداتی ارائه شده است.
۵.

رابطه بین توانمند سازی و تعهد سازمانی کارکنان در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی تعهد عاطفی تعهد مستمر تعهد هنجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۶ تعداد دانلود : ۲۴
امروزه مزیت رقابتی سازمانی صرفاً در به کارگیری فناوری جدید خلاصه نمی شود، بلکه به طور ویژه در استفاده از نیروی کار توانمند و بالا بودن میزان تعهد کارکنان در راستای تحقق اهداف سازمانی نهفته است. در این زمینه یکی از ابزارهای مهم مدیران فرآیند توانمندسازی کارکنان و استفاده از کارکنان متعهد است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان و تعهد سازمانی    می پردازد. سؤال اساسی پژوهش عبارت است از این که چه رابطه ای بین این دو مقوله وجود دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (حوزه مرکزی) است که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده معین شده است. روش تحقیق پژوهش، روش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از ابزار گردآوری پرسشنامه استفاده شده است. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، حاکی از وجود رابطه معنی دار بین تمامی مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی است. در پایان با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاداتی به مدیران سازمان ارائه شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸