آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۹

چکیده

توجه به ارزش ها و باورهای دینی کارکنان امری ضروری در طراحی الگوهای بومی ارزشیابی برای آن هاست و بدون شک دین مبین اسلام دارای آموزه ها و اصولی در این زمینه است. در این پژوهش به منظور شناسایی الگوی ارزشیابی کارکنان از منظر منابع اسلامی، قرآن کریم و نهج البلاغه که از منابع دست اول بوده و صحیفه امام خمینی (ره) و بیانات مقام معظم رهبری که از رهبران و اندیشمندان اسلامی هستند مورد بررسی قرار گرفت. روش شناسی انجام شده در پژوهش روش شناسی کیفی، از نوع توصیفی- اکتشافی است. شیوه گردآوری داده ها از نوع بررسی اسناد و مدارک بوده و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد و مدل پارادایمی استراوس و کوربین که بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی متکی است، صورت پذیرفت. پس از کدگذاری باز 182 مفهوم و در کدگذاری محوری 20 مقوله به دست آمد و در قالب مدل پارادایمی که دارای 6 بعد اصلی است، الگوی مورد نظر تشریح گردید. ابعاد اصلی و مؤلفه های الگو شامل 1- شرایط علی (مؤلفه ها: مهارت های انسانی، مهارت های ارتباطی، مهارت های ادراکی، ویژگی های تشکیلاتی)، 2- پدیده محوری (مؤلفه: کارکنان متعهد متخصص)، 3- راهبردها (مؤلفه ها: گزینش، آموزش، انگیزش، نظارت)، 4- شرایط مداخله گر (مؤلفه ها: ویژگی های شخصیتی، ویژگی های اعتقادی)، 5- شرایط زمینه ای (مؤلفه ها: تجربه، دانش) و 6- پیامدها (مؤلفه ها: فردی، سازمانی) است.

Employees Evaluation Pattern from The Perspective of Islamic Sources; Based on Grounded Theory Methodology

Paying attention to the religious values and beliefs of employees is essential in designing local patterns of evaluation for them and undoubtedly, the religion of Islam has teachings and principles in this field. In this research, in order to identify the evaluation pattern of employees from the perspective of Islamic sources, the Holy Quran and Nahj al-Balagheh, which are first-hand sources, and the scriptures of Imam Khomeini (RA) and the statements of the Supreme Leader, who are Islamic leaders and thinkers, were examined. The methodology used in the research is qualitative and descriptive-exploratory. The method of data collection was document review and data analysis was done using the grounded theory method and the Strauss and Corbin paradigm model, which relies on three stages of open, axial, and selective coding. In the end, after open coding, 182 concepts and after axial coding, 20 categories were obtained, and the desired pattern was explained in the form of a paradigm model that has 6 main dimensions. The main dimensions and components of the model include 1- causal conditions (human skills, communication skills, perceptual skills, organizational characteristics), 2- central phenomenon (professional committed employees), 3- strategies (selection, training, motivation, supervision), 4- intervening conditions (personality characteristics, belief characteristics). 5- contextual conditions (experience, knowledge) and 6- consequences (individual, organizational).

تبلیغات