آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش شهود و فراشناخت در فرآیند تصمیم گیری کارآفرینان و ارائه راهکارهای اسلامی برای بهبود تصمیم گیری آنان پرداخته و با استفاده از تحلیل مفاهیم شهود و فراشناخت در ادبیات غرب و اسلامی، تأثیر این مفاهیم بر تصمیم گیری کارآفرینان را بیان نموده است. در ادبیات غرب، شهود به تصمیم گیری سریع و بدون تحلیل عمیق اطلاق می شود که به تصمیم گیری سریع کارآفرینان در مواقع عدم قطعیت کمک می کند ولی ممکن است دچار خطا بشوند. فراشناخت به افراد این امکان را می دهد تا با نظارت فرآیندهای شناختی خود، از آن ها برای بهبود تصمیم گیری ها استفاده کنند. در مقابل، از منظر اسلامی، شهود به عنوان یک فرآیند درونی و متافیزیکی که نتیجه تهذیب نفس و سلوک عرفانی است. در این چارچوب، حکمت از طریق ترکیب عقل، فطرت و عبودیت به دست می آید که شهود متعالی را در بر دارد و فراشناخت به عنوان ابزاری برای نظارت بر فرآیندهای شهودی و شناختی در تصمیم گیری های متعالی معرفی می شود. در این پژوهش که از نوع توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات آن به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است نتایج نشان می دهد که ترکیب شهود و فراشناخت به کارآفرینان کمک می کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. این ترکیب در صورتی که با آموزه های اسلامی مانند تطهیر نفس، حکمت الهی و استفاده از منابع معنوی (قرآن، سنت و عقل هدایت شده) همراه باشد، به نتایج بهتری منتهی می شود. بنابراین، تصمیم گیری کارآفرینان باید مبتنی بر یک رویکرد چندبعدی باشد که ترکیب عقل، شهود و آموزه های دینی را در برگیرد تا از خطاهای شناختی جلوگیری شود و به تصمیمات بهینه و متعالی دست یابند.

The Role of Intuition and Metacognition in Entrepreneurial Decision-Making: Islamic Solutions to Enhance Intuition and Improve the Decision-Making Process

This study examines the role of intuition and metacognition in the entrepreneurial decision-making process and proposes Islamic solutions to improve their decision-making. By analyzing the concepts of intuition and metacognition in Western and Islamic literature, the study elucidates their impact on entrepreneurs’ decisions. In Western literature, intuition is defined as rapid decision-making without deep analysis, which assists entrepreneurs in making quick decisions under uncertainty but may lead to errors. Metacognition enables individuals to monitor their cognitive processes and use them to enhance decision-making. Conversely, from the Islamic perspective, intuition is considered an inner and metaphysical process resulting from soul purification and spiritual practice. Within this framework, wisdom is attained through the combination of intellect, innate nature (fitrah), and servitude, encompassing higher forms of intuition, while metacognition is introduced as a tool for supervising intuitive and cognitive processes in elevated decision-making. This descriptive-analytical study, with data collected through a library-based method, reveals that the integration of intuition and metacognition helps entrepreneurs make better decisions. When combined with Islamic teachings such as soul purification, divine wisdom, and the use of spiritual sources (Quran, Sunnah, and guided intellect), this approach leads to improved outcomes. Therefore, entrepreneurial decision-making should be based on a multidimensional approach that integrates intellect, intuition, and religious teachings to prevent cognitive errors and achieve optimal and elevated decisions.Keywords: Islamic Metacognition, Intuition, Mystical Intuition, Islamic Decision-Making, Intuitive Decision-Making, Entrepreneurial Decision-Making

تبلیغات