آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

پژوهش حاضر با بهره مندی از روش توصیفی و تحلیل محتوا، به نظام اخلاق از دیدگاه محمدتقی مصباح یزدی به عنوان اندیشمندی صاحب نظر در حوزه اخلاق نظری و عملی پرداخته است. نظریه ارزش اخلاقی در دیدگاه ایشان در زمره «نظریات تک اصلی» و «غایت گرای کمال نگر» قرار دارد. وی عبودیت را مهم ترین،  کلی ترین و عام ترین هنجار دانسته و معتقد است که بندگی، همه روابط انسان ها را تحت پوشش قرار می دهد. به نظر استاد عبودیت و بندگیِ خداوند حکمی عقلی است که منشأ در فطرت انسان دارد و آیات قرآن کریم و روایات نیز بر آن تأکید کرده اند. ایشان با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات معصومین: ارتباط انسان، قواعد و هنجارهایی مانند اخلاص، استعانت، تواضع، و مانند آن را از اصل عبودیت برشمرده اند. در این تحقیق سایر مؤلفه های نظام اخلاقی نیز موردتوجه قرار گرفته و به مشوق های خداوند در ترغیب و تشویقِ روحِ بندگی اشاره شده است.

An introduction to the ethical system of Allameh Misbah Yazdi With the city based on the principle of servitude

The current research, which has benefited from the method of content description and analysis, has dealt with the ethical system from the perspective of Allameh Misbah Rahe as a personality in the field of theoretical and practical ethics. The theory of moral value in Allameh's school is among the single-principle and idealist-perfectionist theories. Allameh Rah considers servitude as the most important, general and general norm that covers all human relationships. God's servitude and servitude is an intellectual rule that is inherent in human nature, and the verses of the Holy Qur'an and hadiths are also based on it. Allameh Rah, by taking the verses and narrations in the four aspects of human communication, have proposed rules and norms such as sincerity, help, humility, and the like from the principle of servitude. In this article, other components of the moral system are also taken into consideration and it is mentioned that God has encouraged the spirit of servitude with incentives. Keywords: Allameh Misbah's ethical system, principle of servitude, ethical rules, ethical code of servitude

تبلیغات