آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و اناجیل درباره اصل "نیکی در برابر بدی" می پردازد. هدف از این پژوهش، تحلیل و مقایسه آموزه های این دو منبع دینی در مورد پاسخ به اعمال ناپسند دیگران و ارائه تصویری جامع از رویکردهای مختلف در مواجهه با بدی ها است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای تطبیقی، به بررسی و مقایسه دیدگاه های قرآن و اناجیل در مورد نیکی در برابر بدی پرداخته است. داده ها از متون اصلی قرآن و اناجیل استخراج و با رویکردی تحلیلی-انتقادی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته ها نشان می دهد که هر دو منبع بر نیکی در قبال بدی دیگران تأکید دارند. با این حال، تفاوت های بنیادینی در رویکرد آن ها مشهود است. اناجیل بر نیکی مطلق و عدم مقاومت در برابر شر تأکید دارند، در حالی که قرآن، ضمن توصیه به نیکی در برابر بدی، بر لزوم اجرای عدالت و مقابله با ظلم در چارچوب حفظ حقوق افراد و مصالح جامعه تأکید می ورزد. این مقاله با بررسی گستره و شمول، حکمت ها و حدود و شرایط نیکی در برابر بدی از دیدگاه قرآن و اناجیل نشان می دهد که قرآن با ارائه رویکردی متعادل، جامع تر و سازگارتر با مقتضیات زندگی فردی و اجتماعی، تصویری کامل تر و حکیمانه تر از مفهوم نیکی در برابر بدی ارائه می دهد. این در حالی است که اناجیل بیشتر بر جنبه فردی و معنوی این اصل تأکید دارند و کمتر به جنبه های اجتماعی و حقوقی آن می پردازند.

A Comparative Study of the Holy Quran and the Gospels’ Views on Good versus Evil

This article deals with a comparative study of the views of the Quran and the Gospels on the principle of “good versus evil.” The aim of this research is to analyze and compare the teachings of these two religious sources on responding to the undesirable actions of others and to present a comprehensive picture of different approaches in confronting evil. This research, using the comparative content analysis method, has examined and compared the views of the Quran and the Gospels on good versus evil. The data have been extracted from the original texts of the Quran and the Gospels and examined with an analytical-critical approach. The findings show that both sources emphasize goodness in response to the evil of others. However, fundamental differences in their approaches are evident. The Gospels emphasize absolute goodness and non-resistance to evil, while the Quran, while recommending goodness in response to evil, emphasizes the need to implement justice and confront oppression within the framework of protecting the rights of individuals and the interests of society. By examining the scope and scope, wisdom, limits, and conditions of goodness in response to evil from the perspectives of the Quran and the Gospels, this article shows that the Quran, by presenting a balanced, more comprehensive, and more consistent approach with the requirements of individual and social life, presents a more complete and wise picture of the concept of goodness in response to evil. This is while the Gospels emphasize more on the individual and spiritual aspects of this principle and less on its social and legal aspects.

تبلیغات