چکیده

احوال شخصیه، مجموعه ای از صفات و وضعیت موجود در شخص است که ضمن متمایز ساختن او از سایرین، موقعیت حقوقی او را در جامعه مشخص می کند. میان احوال شخصیه و دین، رابطه نزدیکی وجود دارد؛ به گونه ای که تا اواخر قرن نوزدهم، فقط حقوق اسلام بر کشورهای اسلامی حاکم بوده است، چنان که کشورهای اسلامی در تقنین قوانین و مقررات ناظر بر حقوق احوال شخصیه و پایبندی آن ها به شریعت اسلامی در قانون گذاری مرتبط با گستره احوال شخصیه، به چند دسته قابل تقسیم اند. مسئله تحقیق حاضر این است که تدوین قانون احوال شخصیه فرامذهبی به چه صورتی و با چه سازوکاری، امکان داشته و چه آثاری را در پی دارد؟ این پژوهش، با تحلیل حقوقی نظام های احوال شخصیه کشورهای اسلامی، با روش توصیفی - تحلیلی نشان می دهد که هرچند در کشورهای اسلامی، تأثیر مذاهب فقهی در شکل دهی حقوق خانواده یکسان نیست، به سبب عواملی ازجمله ارتباط وثیق مسائل این بخش از حقوق با آموزه های دینی و باورهای اعتقادی و اخلاقی، اصول کلی حاکم بر حقوق خانواده در این کشورها همسان اند . بر این اساس، امکان تدوین قانون احوال شخصیه فرامذهبی، مطلوب و دست یافتنی است

The Feasibility of drafting a trans-religious personal status law

Personal status encompasses a set of characteristics and conditions existing within an individual that, while distinguishing them from others, define their legal standing in society. A profound relationship exists between personal status and religion, evident until the late nineteenth century when Islamic law exclusively governed Islamic countries. These countries, while legislating laws and regulations governing personal status and adhering to them, have segmented the realm of personal status based on Islamic jurisprudence. This research aims to explore the feasibility, mechanisms, and potential consequences of formulating a trans-religious personal status law. Through a descriptive-analytical analysis of legal systems related to personal status in Islamic countries, the research illustrates that while the influence of jurisprudential doctrines on family law varies across Islamic countries, general principles governing family law remain similar. This similarity arises from the intimate connection of these issues with religious teachings, beliefs, and ethical principles. Consequently, the feasibility of developing a cross-denominational personal status law is deemed desirable and attainable.

تبلیغات