احکام و آثار قراردادهای ناشی از اعمال نفوذ ناروا در فقه امامیه و فقه حنفی
حوزههای تخصصی:
doi:
MEH-2211-1053
شماره صفحات:
۲۳۷ - ۲۵۸
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۲
آرشیو
چکیده
اعمال نفوذ ناروا به معنای سوء استفاده از نفوذ معنوی با هدف رسیدن به قراردادهای ناعادلانه و غیرمنصفانه است که در تمام جوامع وجود دارد. این نظریه نخستین بار برای اصلاح و تعدیل قرارداد به منظور حمایت از طرف ضعیف قرارداد در حقوق انگلستان توسط دادگاه انصاف مطرح شد. در فقه امامیه و فقه حنفی از این عنوان ذکری به میان نیامده است، ولی مصادیق آن به وفور در رفتارهای اجتماعی دیده می شود. پرسش مطرح این است که آیا در فقه امامیه و فقه حنفی تدبیری در راستای حمایت از طبقه ی محروم که از طریق اعمال نفوذ مورد ظلم و ستم قرار می گیرند اندیشیده شده است یا خیر؟ در حقوق افغانستان که مبتنی بر فقه حنفی است، مواد قانونی (698، 631، 621) ق م و در فقه امامیه قواعدی (قاعده ی لاضرر و اصل عدالت) وجود دارد که از افراد در معرض سوء استفاده توسط افراد صاحب نفوذ حمایت کرده و بر اساس آن قواعد، از هر نوع معاملات ناروا، حرام و غیر نافذ و نیز دریافت هرگونه وجه از طریق آن جلوگیری می کند.RULINGS AND EFFECTS OF CONTRACTS RESULTING FROM UNDUE INFLUENCE IN IMAMIYYAH AND HANAFI JURISPRUDENCE
Improper influence means the abuse of spiritual influence with the aim of reaching unfair and unjust contracts, which exists in all societies. This theory was first proposed by the Court of Justice to modify and adjust the contract in order to protect the weak party of the contract in English law. There is no mention of this title in Imamiyyah jurisprudence and Hanafi jurisprudence, but its examples are abundantly seen in social behaviors. The question is whether Imamiyyah and Hanafi jurisprudence have a plan to support the deprived class who are oppressed through influence. In Afghan law, which is based on Hanafi jurisprudence, there are legal articles (698, 631, 621)civil law, and in Imamiyyah jurisprudence there are rules (the rule of no harm and the principle of justice) that protect people who are subject to abuse by influential people. And according to those rules, any kind of illegal transaction is forbidden and non-enforceable, and receiving any money through it is considered to be invalid, contrary to Sharia and legal regulations, and one of the examples of unlawful ownership. key words: rulings, works, undue influence, contract, Imamiyyah jurisprudence, Hanafi jurisprudence.