آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۷

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تأثیر ابعاد مکعب تقلب شامل انگیزه های تقلب، فرصت تقلب، توجیه سازی تقلب و قابلیت های مدیران برای تقلب را بر لحن غیرعادی مدیران در گزارش فعالیت های سالانه هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بررسی می کند. بر اساس نظریه نمایندگی، لحن غیرعادی مدیران ممکن است در راستای انگیزه های شخصی مدیران و به قصد مدیریت انتظارات بازار باشد. همچنین بر اساس تئوری های رفتاری، لحن غیرعادی مدیران ممکن است به واسطه ویژگی های فردی و رفتاری مدیران باشد. روش: برای اندازه گیری انگیزه های تقلب، از ۹ متغیر استفاده شده است که عبارت اند از: اظهارنظر حسابرس، رشد کارکنان، رشد درآمد، نسبت جاری، نسبت سرمایه در گردش، اهرم مالی، افزایش سرمایه، مدیریت سود و فرار مالیاتی. دوگانگی وظیفه مدیرعامل و ضعف کنترل داخلی، به عنوان متغیرهای فرصت تقلب در نظر گرفته شدند. همچنین، چهار متغیر شامل رقابت در بازار محصول، قیمت گذاری انتقالی، اجتناب مالیاتی صنعت وعدم ارتباطات سیاسی، به عنوان معیارهای توجیه سازی تقلب مد نظر قرار گرفتند. در نهایت، شش متغیر جنسیت مدیرعامل، مدت تصدی، توانایی، نزدیک بینی، خودشیفتگی و بیش اعتمادی مدیرعامل، به عنوان قابلیت های مدیر برای تقلب استفاده شدند. در این پژوهش، داده های ۱۴۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران، طی سال های۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰و در مجموع ۱۴۱۱ گزارش سالیانه بررسی شد. آزمون ها به روش رگرسیون چندگانه با در نظر گرفتن اثرهای ثابت سال و صنعت، انجام شد. برای اندازه گیری لحن، از فهرست کلمه های تخصصی هیئت مدیره که بر اساس گزارش های فعالیت های هیئت مدیره ایران تهیه شده (پله و همکاران، ۱۴۰۰) و برای اندازه گیری لحن غیرعادی از مدل هانگ و همکاران (۲۰۱۴) استفاده شده است. یافته ها: بر اساس نتایج برآورد مدل های پژوهش: ۱. تأثیر اظهارنظر حسابرس، رشد درآمد، اهرم مالی، مدیریت سود و فرار مالیاتی به عنوان معیارهای انگیزه مدیران بر لحن غیرعادی تأیید می شود؛ ۲. تأثیر ضعف کنترل داخلی به عنوان معیار فرصت تقلب بر لحن غیرعادی تأیید می شود؛ ۳. تأثیر مدت تصدی مدیرعامل، توانایی مدیرعامل، خودشیفتگی مدیرعامل و بیش اعتمادی مدیرعامل به عنوان معیارهای قابلیت های فردی بر لحن غیرعادی تأیید می شود؛ ۴. تأثیر رقابت در بازار محصول، قیمت گذاری انتقالی، اجتناب مالیاتی صنعت و عدم ارتباطات سیاسی، به عنوان معیارهای توجیه سازی تقلب بر لحن غیرعادی تأیید می شود. نتیجه گیری: از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که معیارهای تقلب، شامل انگیزه برای تقلب، فرصت برای تقلب، توجیه تقلب و قابلیت های فردی، می توانند دلایل لحن غیرعادی مدیران باشند؛ زیرا مدیران متقلب برای سرپوش نهادن بر تقلب در گزارش های کیفی، لحن بیش از حد مثبتی انتخاب می کنند که به لحن غیرعادی منجر می شود. مهم ترین نوآوری پژوهش حاضر این است که تأثیر چهار بُعد از ابعاد مکعب تقلب شامل انگیزه تقلب، فرصت تقلب، توجیه سازی تقلب و قابلیت فردی برای تقلب را بر لحن مغرضانه و غیرعادی مدیران بررسی و ادبیات مربوط به تقلب مدیران و همچنین مدیریت لحن را توسعه می دهد.  

The Fraud Diamond and Abnormal Managerial Tone

Objective This study examines the impact of the fraud diamond dimensions, including fraud motivation, fraud opportunity, fraud rationalization, and managers' capability to commit fraud, on abnormal managerial tone in the annual board of directors' activity reports to the general assembly of shareholders. Based on agency theory, abnormal managerial tone may stem from managers' motives and their intent to manipulate market expectations. Additionally, behavioral theories suggest that abnormal managerial tone may arise from managers' individual and behavioral characteristics. Methods To measure fraud motivation, nine variables were used, including auditor opinion, employee growth, revenue growth, current ratio, working capital ratio, financial leverage, capital increase, earnings management, and tax evasion. CEO duality and weak internal controls were considered as proxies for fraud opportunity. Four variables, product market competition, transfer pricing, industry tax avoidance, and lack of political connections, were used as measures of fraud rationalization. Finally, six variables, CEO gender, tenure, ability, myopia, narcissism, and overconfidence, were considered as indicators of managerial capability to commit fraud. The study utilized data from 142 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2012 to 2021, totaling 1,411 annual reports. The hypotheses were tested using multiple regression analysis with fixed year and industry effects. Managerial tone was measured using a specialized lexicon of board-related words based on Iranian board activity reports (Paleh et al., 2021), while abnormal tone was measured using Hung et al.'s (2014) model. Results The results of the model estimations revealed that auditor opinion, revenue growth, financial leverage, earnings management, and tax evasion, as proxies for managerial motivation, significantly influence abnormal tone. Also, the effect of weak internal control, as a measure of fraud opportunity, on abnormal tone was confirmed. In addition, the influence of CEO tenure, ability, narcissism, and overconfidence, as indicators of individual capability, on abnormal tone was validated, and the impact of product market competition, transfer pricing, industry tax avoidance, and lack of political connections, as measures of fraud rationalization, on abnormal tone was supported. Conclusion The findings suggest that fraud indicators, i.e., motivation, opportunity, rationalization, and individual capability, can explain abnormal managerial tone. Fraudulent managers tend to use an excessively positive tone in qualitative reports to conceal misconduct, leading to an abnormal tone. The key innovation of this study lies in examining the influence of all four dimensions of the fraud diamond on biased and abnormal managerial tone, thus expanding the literature on managerial fraud and tone management.

تبلیغات