شناسایی متغیرهای کلیدی و سناریوهای حکمروایی هوشمند شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه شهرهای معاصر به دلیل رشد سریع و بی برنامه با چالش هایی نظیر آلودگی هوا، ترافیک، ساخت وسازهای غیررسمی و هزینه های بالای زندگی مواجه شده اند؛ در پاسخ، بسیاری از دولت های محلی در جهان به سیاست ها و برنامه های «شهر هوشمند» روی آورده اند. ظهور شهرهای هوشمند که از هم گرایی فناوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات نشئت می گیرد، فرصت ها و راه حل های متعددی برای مواجهه با مسائل شهری مدرن فراهم کرده است. شهر هوشمند به عنوان الگویی فناوری محور، ظرفیت قابل توجهی برای مقابله با مشکلات زیست محیطی، ارتقای بهره وری، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی دارد و از همین رو، مورد توجه دولت ها، شهرداری ها، دانشگاه ها و رسانه ها قرار گرفته است. در این میان، «حکمروایی هوشمند» به عنوان یکی از ابعاد بنیادین و پیشران در تحقق شهر هوشمند، نقش کلیدی در سازماندهی و هماهنگی ذی نفعان و فعال سازی سایر ابعاد توسعه هوشمند ایفا می کند، چراکه تحقق شهر هوشمند فقط وابسته به نوآوری های فناورانه نیست، بلکه به حکمروایی هوشمند به عنوان سازوکار کلیدی برای توسعه سایر ابعاد شهری نیاز دارد. در تهران با وجود علاقه فزاینده به فرایندهای حکمروایی هوشمند در سطوح محلی و ملی، بهره برداری کامل و بهینه از ظرفیت های تحول آفرین این رویکرد هنوز تحقق نیافته است. بر همین اساس، هدف اصلی این تحقیق با استفاده از رویکرد آینده پژوهی شناسایی متغیرهای کلیدی تأثیرگذار بر حکمروایی هوشمند شهر تهران و آینده های احتمالی (سناریوها) در این زمینه است. بدیهی است پاسخ به این سؤالات می تواند برای پیشبرد و تحقق حکمروایی هوشمند شهر تهران در آینده مؤثر واقع شود. مواد و روش ها مقاله حاضر به لحاظ ماهیتی، توصیفی تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است که داده ها و اطلاعات مورد نیاز آن با بهره گیری از روش های آینده پژوهی و از طریق پرسش نامه ها و مصاحبه های تخصصی با کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت شهری و علوم مرتبط جمع آوری شده است. در این پژوهش، برای شناسایی و تحلیل متغیرهای مؤثر بر حکمروایی هوشمند شهر تهران از چارچوب تحلیلی PESTEL بهره گرفته شده که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیست محیطی و حقوقی را پوشش می دهد. همچنین، تحلیل ساختاری با استفاده از نرم افزار Micmac برای بررسی روابط و وابستگی های متغیرهای کلیدی و تعیین متغیرهای اصلی انجام شده است. در نهایت، توسعه سناریوها با استفاده از روش ارزیابی اثرات متقابل انجام شده است. یافته ها ابتدا نوزده متغیر در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی و زیست محیطی شناسایی شدند. در نتیجه تحلیل ساختاری، تمرکز به چهار متغیر کلیدی با بیشترین تأثیرگذاری شامل رویکرد حکمروایی (از بالا به پایین در مقابل از پایین به بالا)، ظرفیت تأمین مالی، آمادگی زیرساخت و فناوری و شفافیت و داده باز محدود شد. بر اساس این بینش ها، چهار سناریوی متمایز برای حکمروایی هوشمند تهران تا سال 2050 تدوین شد: (1) آتلانتیس هوشمند آینده ای شفاف و مبتنی بر نوآوری که با داده های باز، حکمروایی مشارکتی و ثبات مالی مشخص می شود؛ (2) آتلانتیس پایدار روایت یک شهر هوشمند پایدار با حکمروایی هیبریدی؛ (3) آتلانتیس در بحران شهر با حکمروایی متمرکز، نوآوری محدود و افزایش تنش های اجتماعی و (4) آتلانتیس منزوی – تهران را با حکمروایی متمرکز، و پسرفت فناوری و اقتصادی و عدم پیشرفت به سمت اهداف شهر هوشمند را ترسیم می کند. نتیجه گیری این پژوهش با تحلیل آینده نگر حکمروایی هوشمند در تهران، بر مبنای چارچوب PESTEL، رویکردهای تحلیل ساختاری و سناریونویسی، به شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار بر مسیر تحول شهر هوشمند پرداخته است. این مطالعه رویکرد حکمروایی را به عنوان یک عامل تعیین کننده محوری در موفقیت حکمروایی هوشمند تأیید می کند و بر ضرورت تکامل از مدل های متمرکز و از بالا به پایین به سمت چارچوب های مشارکتی فراگیرتر و تقویت متقابل بین شفافیت، داده های باز و اعتماد شهروندان به عنوان یک اصل اساسی برای حکمروایی هوشمند تأکید می کند. همچنین، علی رغم شناخت جهانی نسبت به حکمروایی مشارکتی، پیاده سازی این مدل ها در بسترهای نوظهور همچون تهران با موانع بومی سیاسی، اقتصادی و نهادی مواجه است. مطابق با تحقیقات قبلی در مورد شهرهای هوشمند در اقتصادهای نوظهور، یافته ها بر چالش های مالی و زیرساختی به عنوان محدودیت های اساسی که تهران باید به آن ها بپردازد، تأکید می کنند. به خلاف مدل های ایده آل موجود که برای بافت های شهری پیشرفته توسعه یافته اند، این تحقیق درک حساس به بافت متناسب با واقعیت های اجتماعی - سیاسی تهران ارائه می دهد. آینده حکمروایی هوشمند تهران نه تنها به نوآوری های فناوری، بلکه به اصلاحات ساختاری، همکاری چندجانبه ذی نفعان و سیاست گذاری تطبیقی نیز وابسته است. در نهایت، در این تحقیق برای کشف مسیرهای بالقوه آینده، با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل و بر اساس متغیرهای کلیدی 4 سناریو روایت شده است. سناریوهای تدوین شده، بینش استراتژیک و ابزارهای آمادگی را در اختیار سیاست گذاران قرار می دهند تا پیچیدگی های شهری در حال تحول شهر را بهتر درک کنند. سناریوهای به دست آمده پیش بینی نیستند؛ بلکه با هدف جرقه زدن تخیل و به ذهن آمدن پیامدهای احتمالی در آینده روایت شده اند. آینده احتمالاً ترکیبی از هر 4 سناریو خواهد بود و حتماً سناریوهای دیگری وجود دارد که ما در نظر نگرفته ایم. ما در عصری از تغییرات بی ثبات جهانی زندگی می کنیم. با توجه به اینکه اقتصادهای سراسر جهان در نوسان هستند و فناوری های جدید به سرعت در حال ظهور هستند، شهرها برای دستیابی به حکمروایی مؤثر و توسعه پایدار با چالش های بی سابقه ای مواجه اند. رویارویی با مسائلی مانند تغییرات آب وهوایی، از دست دادن تنوع زیستی و بحران های بهداشتی، به ارزیابی مجدد سیاست ها و استراتژی های برنامه ریزی شهری نیاز دارد که سیستم های شهری سازگار و احیاکننده را ارتقا می دهند. برای دستیابی حکمروایی هوشمند به پتانسیل کامل خود، اقدامات قاطع مورد نیاز است. در حالی که مسیر تحول دیجیتال فراگیر بدون موانع نیست اقدام جسورانه و استراتژیک، شکستن موانع و اولویت دادن به انعطاف پذیری و همکاری بین سازمانی می توانند شکاف بین خدمات عمومی و نیازهای درحال توسعه شهروندان را پر کند و دوره جدیدی از اعتماد و مسئولیت پذیری را تسهیل کنند. البته در نهایت حکمروایی هوشمند نه یک راه حل جادویی برای تمام مشکلات و نه شهر هوشمند تصویری آرمانی و بی نقص است، بلکه این رویکرد ابزاری است که با نقش آفرینی به عنوان یک کاتالیزور، به تغییر شکل مدیریت شهری برای توانمندسازی و بهبود خدمات جامعه کمک می کند. هدف نهایی نیز استفاده از این راهکار برای ارتقای کیفیت زندگی شهری و کاهش مشکلات و چالش های پیشروی شهرهاست. با درک این پیچیدگی ها، تهران می تواند با حرکت در مسیر شهر هوشمند با حکمروایی هوشمند در آینده خود را به عنوان یک شهر مترقی که هم به رفاه انسان و هم به سلامت محیطی پاسخ می دهد، قرار دهد. بر اساس مطالعه انجام شده توصیه می شود به سمت مدل توسعه ای که پیشرفته تر و مؤثرتر از مدل هایی است که تا به امروز با اقدامات بسیار پراکنده مشخص شده اند، همگرا شویم.Identifying Key Variables and Smart Governance Scenarios for Tehran City
Introduction Due to rapid and unplanned growth, contemporary cities face challenges such as air pollution, traffic congestion, informal construction, and high living costs. In response, many local governments worldwide have turned to “smart city” policies and programs. The emergence of smart cities, stemming from the convergence of advanced information and communication technologies, has provided numerous opportunities and solutions to address modern urban issues. As a technology-driven paradigm, the smart city holds significant potential to tackle environmental problems, enhance productivity, promote economic development, and improve quality of life. Consequently, it has attracted the attention of governments, municipalities, universities, and media outlets. Among the various dimensions of smart city development, “smart governance” plays a fundamental and driving role in organizing and coordinating stakeholders and activating other aspects of smart development. The realization of a smart city is not solely dependent on technological innovations but requires smart governance as a key mechanism to foster the development of other urban dimensions. Despite growing interest in smart governance processes at local and national levels in Tehran, the full and optimal utilization of the transformative capacities of this approach has yet to be achieved. Accordingly, this research aims to identify the key variables influencing smart governance in Tehran and explore potential futures (scenarios) in this domain through a foresight approach. Addressing these questions can be instrumental in advancing and realizing smart governance in Tehran’s future. Materials and Methods The present article is descriptive-analytical and applied in purpose. The data and information required for it have been collected using future research methods, questionnaires, and specialized interviews with experts and specialists in urban management and related sciences. This research uses the PESTEL analytical framework to identify and analyze the variables affecting smart governance in Tehran, which covers political, economic, social, technological, environmental, and legal factors. Also, structural analysis has been carried out using Micmac software to examine the relationships and dependencies of key variables and determine the main variables. Finally, scenarios were developed using the interaction impact assessment method. Findings Initially, nineteen variables were identified across political, economic, social, technological, legal, and environmental dimensions. As a result of the structural analysis narrowed the focus to four key variables with the most significant impact, including governance approach (top-down versus bottom-up), financing capacity, infrastructure and technology readiness, and transparency and open data. Based on these insights, four distinct scenarios for Tehran’s smart governance by 2050 were developed: (1) Smart Atlantis – a transparent and innovation-driven future characterized by open data, participatory governance, and fiscal stability; (2) Sustainable Atlantis – a narrative of a sustainable smart city with hybrid governance; (3) Atlantis in Crisis – a city with centralized governance, limited innovation, and increasing social tensions; and (4) Isolated Atlantis – depicting Tehran with centralized governance, technological and economic regression, and no progress toward smart city goals. Conclusion This study, through a foresight analysis of smart governance in Tehran based on the PESTEL framework, structural analysis approaches, and scenario planning, identifies the key factors influencing the trajectory of smart city transformation. The research confirms governance as a pivotal determinant in the success of smart governance. It emphasizes the necessity of evolving from centralized, top-down models toward more inclusive participatory frameworks, highlighting the reciprocal reinforcement between transparency, open data, and citizen trust as a fundamental principle of smart governance. Despite global recognition of participatory governance, implementing such models in emerging contexts like Tehran faces indigenous political, economic, and institutional barriers. Consistent with prior research on smart cities in emerging economies, the findings underscore financial and infrastructural challenges as critical constraints that Tehran must address. Contrary to idealized models developed for advanced urban contexts, this study offers a context-sensitive understanding aligned with Tehran’s socio-political realities. The future of smart governance in Tehran depends not only on technological innovations but also on structural reforms, multilateral stakeholder collaboration, and adaptive policymaking. Finally, to explore potential future pathways, this research employs cross-impact analysis based on key variables to develop four narrated scenarios. These scenarios provide strategic insights and preparedness tools for policymakers to better comprehend the complexities of the city’s evolving urban landscape. The scenarios are not predictions but are intended to stimulate imagination and consideration of possible future outcomes. The future will likely be a blend of all four scenarios, and other scenarios beyond these may also exist. We live in an era of global volatility. Given the fluctuations in economies worldwide and the rapid emergence of new technologies, cities face unprecedented challenges in achieving effective governance and sustainable development. Addressing issues such as climate change, biodiversity loss, and health crises necessitates a re-evaluation of urban policies and planning strategies that promote resilient and regenerative urban systems. To realize the full potential of smart governance, decisive actions are required. Although the path to comprehensive digital transformation is not without obstacles, bold and strategic initiatives, breaking down barriers, and prioritizing resilience and inter-organizational collaboration can bridge the gap between public services and the evolving needs of citizens, facilitating a new era of trust and accountability. Ultimately, smart governance is neither a panacea for all problems, nor is the smart city an idealized, flawless vision. Rather, this approach serves as a catalyst, reshaping urban management to empower and enhance community services. The ultimate goal is to leverage this solution to improve urban quality of life and reduce the challenges facing cities. By understanding these complexities, Tehran can advance on the smart city pathway with smart governance, positioning itself as a progressive city responsive to both human well-being and environmental health. Based on this study, it is recommended to converge toward a development model that is more advanced and effective than the fragmented initiatives implemented to date.