بهبود الگوی ارتباطات سازمانی با رویکرد ژئوپلیتیک فناوری اطلاعات و ارتباطات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات، به یکی از مولفه های تردیدناپذیر در ارتباطات فردی، جمعی و سازمانی تبدیل شده است. ظرفیت ها و برآیندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، سطح سازمانی مدیریت و خدمات رسانی را با تحولات شگرفی مواجه ساخته است که هرگونه غفلت از آن، موجب نارسایی سازمانی و افزایش عدم رضایت مصرف کنندگان می گردد. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تقویت کارآمدی سازمان ها، تحقیق حاضر به سنجش وضعیت فناروی ارتباطات در شرکت ملی پست ایران پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی است و تعداد نمونه، 160 نفر از کارکنان این سازمان در شهر تهران می باشد. براساس نتایجی به-دست آمده در این تحقیق، ارتباطات سازمانی در شرکت ملی پست ایران در سطح متوسط قرار دارد و از سوی سازمان ها مورد توجه نیست و پرورش و رشد آن نادیده قرار می گیرد. همچنین میانگین سطح بعد مسئولیت شخصی نسبت به دیگر ابعاد پائین تر است. علاوه بر این، میانگین سطح ابعاد اینترنت و کاربران نیز نسبت به دیگر در ابعاد پائین تری قرار دارد. از این رو، به نظر می رسد که فناوری اطلاعات در توسعه مهارت حرفه ای، کمک به نهادینه شدن تغییر و نوآوری، تقویت مهارت ادراکی، تقویت مهارت تصمیم-گیری، به وجود آوردن روحیه پژوهشی در کارکنان و کمک به شکل گیری تفکر استاندارد، نقش مؤثری دارد و می تواند موجب ایجاد توسعه انسانی متوازن و چندجانبه گردد. با توجه به شتاب سریع تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه در حوزه هوش مصنویع از یک سو و آهنگ سریع تحولات محیطی از سوی دیگر، تأخیر بیش از حد در این زمینه می تواند به غافلگیری راهبردی و انباشت ناکارآمدی منجر شود.Improving Organizational Communication Patterns with a Geopolitical Approach to Information and Communication Technology
Information and communication technology (ICT) has deeply transformed social life, significantly raising citizens' expectations. With the widespread adoption of ICT, people now expect service organizations to leverage these technologies to enhance the speed and accuracy of their operations. In an era where ICT acts as an extension of human thought, constantly generating and distributing information while facilitating communication, it is clear that the primary mission of service organizations is to streamline their internal processes. This enables them to make informed decisions in real-time, offering the best solutions to their audience and fostering progress. In meanwhile, administrative automation is used to facilitate various forms of verbal and written communication. In another definition, administrative automation refers to the use of electronic tools in office activities to enhance efficiency. This increased efficiency results from the exchange of information within and between offices and their environments, ultimately providing better information for decision-making and benefiting management. In a further definition, administrative automation includes systems that handle administrative correspondence in written, verbal, or video formats. These systems are responsible for creating, storing, modifying, and displaying such communications, and then transmitting them. Examples of these systems include email, fax, video conferencing, and electronic bulletin boards. For over a decade, system analysts and designers in the country have been working to automate communication processes within organizations.