چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روانشناسی مثبت و تکنیک های تجسم بر سلامت روان ورزشکاران آسیب دیده بود.روش پژوهشپژوهش حاضر از لحاظ هدف ، جز تحقیقات کاربردی، از نقطه نظر چگونگی جمع آوری اطلاعات، از نوع تحقیقات زمینه یابی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل 500 نفر ورزشکار سازمان یافته شهرستان زنجان در سال 1403 در رشته های مختلف ورزشی بود که حداقل دو سال فعالیت داشته اند. در مجموع حدود 200 نفر ورزشکار آسیب دیده شناسایی شد که از این تعداد با توجه به فرمول کوکران 131 نفر نمونه آماری به روش تصادفی خوشه ای و به صورت هدف مند با توجه به ملاک های ورود به تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش جهت آموزش تصویرسازی ذهنی از پکیج پژوهشگر ساخته بر اساس برنامه آموزشی اُشیا و موران (2019) استفاده شد. آموزش روانشناسی مثبت نگر سوزان کوئیلیام (2003) نیز در دوره 12 جلسه ای صورت گرفت. پرسشنامه نیازهای روان شناختی در ورزش واچوپالیس و همکاران (2006) نیز به صورت پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفت.یافته هامقادیر متغیر سلامت روان ورزشکاران آسیب دیده گروه های مختلف پژوهش با یکدیگر دارای تفاوت معناداری داشتند (0.01=P).  در گروهی که آموزش روانشناسی مثبت داشتند اختلاف میانگین 20/4 و مقدار t (402/3) در سطح معنی داری 02/0 بود که اختلاف معنی دار مثبت را نشان می داد، در گروه تجسم ذهنی نیز اختلاف میانگین 99/3 در مقدار t (314/2) در سطح معنی داری 03/0 بود که تاثیر مثبت و معنی دار تجسم ذهنی را نشان داد. در گروه ادغامی روانشناسی مثبت و تجسم ذهنی دارای اختلاف میانگین 17/10 مقدار t (724/5) و در سطح معنی داری 01/0 دارای بیشترین افزایش امتیاز سلامت روان در ورزشکاران دارای آسیب داشت. اما در گروه کنترل با توجه به سطح معنی داری 51/0 اختلاف معنی داری مشاهده نشد. 05/0<P.نتیجه گیریورزشکاران پس از آسیب دیدگی با مشکلات روحی و روانی ناشی از دوری از مسابقات و کاهش اعتماد به نفس مواجه می شوند. در این پژوهش، تکنیک های روانشناسی مثبت و تجسم ذهنی تاثیرات مثبتی بر سلامت روانی این ورزشکاران داشتند و می توانند به عنوان رویکردی کاربردی در تیم های ورزشی برای بازیکنان آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند. مداخله آموزشی-روانشناختی شامل آموزش مهارت های مقابله ای و مدیریت استرس است که به ورزشکاران کمک می کند تا با چالش های روانی ناشی از آسیب بهتر کنار بیایند و به شرایط بهتری دست یابند.

Examining the Impact of Positive Psychology and Mental Imagery Techniques on the Mental Health of Injured Athletes

Objective: The aim of the present research was to investigate the impact of positive psychology and visualization techniques on the mental health of injured athletes.Method: This study was applied in nature, and in terms of data collection, it was a survey and correlational research. The statistical population included 500 organized athletes from Zanjan County in 2024 across various sports disciplines, all of whom had at least two years of experience. A total of about 200 injured athletes were identified, and based on Cochran's formula, 131 individuals were selected as the sample using cluster random sampling and purposeful selection according to the inclusion criteria for the study. In this research, a researcher-made package based on the Oshea & Moran (2019) training program was used for mental imagery training. The positive psychology training by Susan Quilliam (2003) was also conducted over 12 sessions. The Psychological Needs in Sport Questionnaire by Vallerand et al. (2006) was administered as a pre-test and post-test.Results: The mental health scores of injured athletes across different groups showed significant differences (P=0.01). In the group receiving positive psychology training, the mean difference was 4.20, and the t-value was (3.402) at a significance level of 0.02, indicating a significant positive difference. In the visualization group, the mean difference was 3.99, with a t-value of (2.314) at a significance level of 0.03, demonstrating a positive and significant effect of visualization. In the combined group of positive psychology and visualization, the mean difference was 10.17, with a t-value of (5.724) at a significance level of 0.01, showing the highest increase in mental health scores among injured athletes. However, in the control group, no significant difference was observed with a significance level of 0.51 (P>0.05).Conclusions: Athletes face psychological issues due to the absence from competitions and decreased self-confidence after injuries. In this study, positive psychology techniques and visualization had positive effects on the mental health of these athletes and can be used as a practical approach in sports teams for injured players. The educational-psychological intervention, including training coping skills and stress management, helps athletes better cope with the psychological challenges arising from injuries and achieve better conditions.

تبلیغات