آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳

چکیده

پیش بینی های ارائه شده توسط مدیران در مورد سودآوری آینده به سرمایه گذاران در اتخاذ تصمیم های بهینه کمک می کند. همانند سایر اطلاعات، ارزش این پیش بینی ها، وابسته به دقت آن ها است. تجدیدنظر در پیش بینی های گذشته منجر به خطای پیش بینی می شود. تجدیدنظرهای مزبور در نتیجه کسب اطلاعات جدید روی می دهند. از سوی دیگر، برخی از مدیران در واکنش به اطلاعات جدید با سرعت کم در پیش بینی های خود تجدیدنظر می کنند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه و بررسی تاثیر چسبندگی انتظارات مدیران بر کیفیت سود است که در این پژوهش، کیفیت سود با استفاده از الگوهای پنمن (2001)، بارتون و سیمکو (2002) و لوئز (2003) محاسبه شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه انتخابی پس از حذف شرکتهایی که معیارهای مورد نظر محقق را دارا نبودند مشتمل بر دادههای 178 شرکت برای دوره زمانی 10ساله 1387 تا 1396که با استفاده از الگوی رگرسیون چندمتغیره و دادههای ترکیبی، به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها پرداخته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که چسبندگی انتظارات مدیران بر کیفیت سود محاسبه شده بر اساس مدل پنمن تاثیر منفی و معنادار داشته ، همچنین چسبندگی انتظارات مدیران بر کیفیت سود محاسبه شده بر اساس الگوهای بارتون-سیمکو و لوئز تاثیر منفی و معنادار داشته ، که با توجه به نتیجه حاصل از هر سه مدل کیفیت سود میتوان گفت انتظارات چسبنده مدیران بر کیفیت سود تاثیرگذار بوده است.

the effect of sticky of manager's exceptions on earnings quality

The predictions provided by managers about future profitability will help investors make optimal decisions. Like other information, the value of these predictions depends on their accuracy. Revision of past predictions leads to a prediction error. The revisions are made as a result of new information. On the other hand, some managers revise their predictions slowly in response to new information. The present study is to study the effect of stickiness of managers' expectations on earnings quality. In this research, earnings quality is calculated using Penman (2001), Barton and Simco (2002) and Luez & et al. (2003) models.Statistical population of the research, all companies accepted in Tehran Stock Exchange and selected sample after removal of companies that did not have the required criteria of the researcher included data of 178 companies for the period of 10 years from 1387 to 1396 using the Multivariate Regression Model And the combined data Analyze information and test hypotheses. The results show that the Sticky of manager's expectations to the calculated earnings quality has a negative and significant effect on Penman's model. Also, the Sticky of managers' expectations to the calculated earnings quality has a negative and significant effect on the Barton-Symco and Lewes patterns. According to the results of all three models of earnings quality, it can be said that sticky expectations of managers have affected the quality of earnings

تبلیغات