چکیده

هدف از این پژوهش، آزمون نقش رهبری تحول گرا در جریان تجاری سازی موسسات حسابرسی می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری، حسابداران رسمی و مدیران حرفه ای در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشند. که تعداد جامعه آماری برابر 1300 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 297 نفر تعیین شده است. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه، استفاده شده است. در این پژوهش روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شد. همچنین پایایی متغیرها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی که برای تمامی متغیرها بیشتر از 0.7 بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز برای انجام آزمون فرضیات، از نرم افزارهای آماری SmartPLS4 و SPSS22 استفاده شده است. نتایج بیانگر آنست که رهبری تحول گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی تاثیر معناداری دارد. همچنین، ابعاد رهبری تحول گرا که شامل نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی می باشد بر تجاری سازی موسسات حسابرسی تاثیر معناداری دارد.

Examining the role of transformational leadership in the course of commercialization of audit institutions

The purpose of this research is to test the role of transformational leadership in the process of commercialization of audit institutions. The present research method is descriptive-survey and practical in terms of purpose. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey based on the method of data collection. The statistical community, certified accountants and professional managers in audit institutions are members of the certified accountant community of Iran. The number of statistical population is equal to 1300 people. Using Cochran's formula, the sample size is equal to 297 people. A questionnaire was used to collect data. In this research, the validity of the questionnaire was investigated using convergent validity and divergent validity. Also, the reliability of the variables using Cronbach's alpha coefficient and combined reliability, which was more than 0.7 for all variables. SmartPLS4 and SPSS22 statistical software have been used to analyze the information required to test the hypotheses. The results show that transformational leadership has a significant impact on the commercialization of audit institutions. Also, the dimensions of transformational leadership, which include ideal influence, inspirational motivation, mental persuasion, and individual considerations, have a significant impact on the commercialization of audit institutions.

تبلیغات