چکیده

هدف:هدف مقاله تعیین، شناسایی و بازتعریف محرک های پیچیدگی سازمان های دولتی درقالب مدل محرک های پیچیدگی سازمان های دولتی است. روش : از حیث روش شناسی در این پژوهش از نظریه داده بنیاد کلاسیک (GT)، بهره گرفته شده است. این روش، روشی کیفی در تحقیق است که با طی مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دسته بندی داده ها برای دستیابی به مدل پارادایمی می پردازد. برای اعتباربخشی به مدل اولیه نیز از روش کمّی «ارزیابی روایی محتوایی(CVR)» استفاده شده است. یافته ها: پس از انجام کدگذاری محوری، تعداد 68 خرده مقوله از محرک های پیچیدگی سازمان های دولتی شناسایی و احصا شد که پس از انجام اعتبارسنجی با توجه به نظر خبرگان، این تعداد به 52 محرک پیچیدگی سازمانی تعدیل و نهایی شد. نتیجه گیری :برمبنای یافته های پژوهش حاضر، مدل محرک های پیچیدگی سازمانی در بخش دولتی ایران با نگاه بر بازتعریف پیچیدگی های سازمانی که از مقوله های اصلی و زیرمقوله های کانونی تشکل شده است، شامل 11 مقوله اصلی و 52 زیرمقوله است. سهم ارزش افزایی پژوهش : این پژوهش با افزودن بُعد جدید محرک های پیچیدگی قانونی بر ابعاد پیچیدگی سازمان های دولتی که ریشه در نوع خط مشی گذاری و اجرای آنها در ایران دارد، رویکرد نوینی در ادبیات و علم پیچیدگی باز کرده است.

Designing the Model of Organizational Complexity Drivers in Public Sector by Looking at Redefining of Organizational Complexity

Purpose: The purpose of this paper is to identify and redefine the complexity drivers of state organizations and in the form of model of the complexity drivers of governmental organizations. Method:  In this study, Grounded Theory Method (GT), which emphasizes the use of data analysis steps through open coding, axial coding and selective coding is used. The Grounded Theory Method is a method of qualitative research in which the theory of development is developed using a class of data. Also to validate the original model, the Content Validity Ratio (CVR) method was used. Findings: After the axial coding, the number of 68 categories of the complexity drivers of governmental organizations were identified and extracted; After the validation of the survey, this number was reduced to 54 drivers to organizational complexity. Conclusion: Based on the findings of the present study, the model of organizational complexity drivers in the Iranian public sector is characterized by looking at redefining of organizational complexity that is formed by core theories and focal categories, including 11 main categories and 54 categories.

تبلیغات