عوامل شکل گیری خیانت زناشویی در ایران؛ مطالعه فراترکیب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
چکیده: این مطالعه به دنبال پاسخ به این سوال بوده است که عوامل خیانت زناشویی در خانواده ایرانی شامل چه مواردی است. پژوهش حاضر، از روش «فراترکیب کیفی» مطالعات پیشین استفاده کرده است. در این راستا، 78 مقاله علمی - پژوهشی در ایران که به موضوع خیانت زناشویی پرداخته اند مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفت و تمام یافته های آنها استخراج و مورد کدگذاری چندمرحله ای قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل خیانت زناشویی در ایران را می توان تحت 9 مقوله اصلی، طبقه بندی نمود که شامل موارد زیر است؛ 1- عوامل اجتماعی؛ 2- عوامل روان شناختی؛ 3- عوامل فرهنگی؛ 4- عوامل خانوادگی؛ 5- عوامل فردی؛ 6- عوامل رابطه ای؛ 7- عوامل اقتصادی؛ 8- عوامل رسانه ای و 9- عوامل زمینه ای. هریک از این مقوله های اصلی، به زیرمقوله های مختلفی تقسیم شده است. در این راستا، عوامل اجتماعی پدیدآورنده خیانت، شامل «فرصت های خیانت»، «گروه های دوستی» و «شرایط محیطی» بوده است. عوامل روان شناختی خیانت، شامل «نوع شخصیت افراد»، «سبک های دلبستگی» و «نوع طرحواره عشق» آنهاست. عوامل فرهنگی نیز به «تغییر ارزش ها و باورها» و «نوع تربیت دینی» افراد اشاره داشته است. عوامل خانوادگی نیز شامل «ازدواج نامناسب»، «اختلافات خانوادگی» و «نوع پیشینه خانوادگی» افراد است. همچنین عوامل فردی شامل «نارضایتی جنسی»، «نارضایتی عاطفی»، «احساس تنهایی»، «فقدان دسترسی به همسر»، «ضعف در کنترل همسر»، «خشونت خانگی»، «انتقام از همسر» و «نقش نفر سوم رابطه» است. عوامل اقتصادی نیز شامل «پایگاه اقتصادی فرد»، «نقش مشکلات مالی» و «انگیزه ورود به خیانت به بهانه پیشرفت های کاری و شغلی» بوده است. عوامل رسانه ای نیز به «تضعیف ارزش های ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای» و همچنین «تولید نیازهای جدید توسط رسانه ها» تأکید نموده است. در آخر، عوامل زمینه ای نیز شامل نقش «سن» و «جنسیت» در خیانت بوده است. یافته ها نشان داد که خیانت در بین مردان و در بین جوانان ایرانی، بیشتر از سایر گروه های اجتماعی رخ داده است..The Factors of Marital Infidelity in Iran; A Qualitative Meta-Synthesis
This study sought to answer the question of what are the causes of marital infidelity in the Iranian family. To Answer the Research Question, Qualitative Meta-Synthesis (QMS) Method Were Used. Then, 78 Scientific Papers Which Were Considered Marital Infidelity in Iran were identified and were Analyzed. The results showed that the factors of infidelity in Iran can be classified into 9 main categories, including: 1. Social factors, 2. Psychological factors, 3. Cultural factors, 4. Family factors, 5. Personal factors, 6. Relational factors, 7. Economic factors, 8. Media factors, 9. Contextual factors. Each of the main Categories is divided into Different Subcategories. The Social Factors of infidelity were including “Infidelity Opportunities”, “Friend groups” and “Environmental Conditions”. Psychological Factors of Infidelity Were Including “Personality Type”, “Attachment Styles”, and their “Love Schema”. Cultural Factors have Pointed to “Change in Beliefs and values” and “the level of Religious Education” of people. The Family Factors were including “Inappropriate Marriage”, “Family Conflict” and “the Kind of Family Background of people”. The Personal Factors are “Sexual Dissatisfaction”, “Emotional Dissatisfaction”, “the Feeling of Loneliness”, “the Spouse Unavailability”, “Weakness in Controlling Spouse”, “Domestic Violence”, “Revenge of the Spouse” and “the Role of the Third Person in the Relationship”. The Economic factors are including “the Economic Status of the person”, “the Role of Economic Problems”, “the motivation of entering into infidelity under the Pretext of Job promotion”. The media Factors Were Emphasized on “weakening Iranian Values through Social Media Networks and Foreign Satellite Channels” and “Producing of New Needs by Media”. Finally, the Contextual Factors were including the Role of “Age” and “Gender” in the Infidelity. Findings showed that Infidelity Occurred in the group of men and youth in Iran, more than other Social Groups.