تحلیل بازنمایی تصویری دنیای پیش از تولد در «پویانمایی روح» با تأکید بر ادراک ذهنی کودکان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پویا نمایی بلند داستانی «روح» (۲۰۲۰) ساخته پیت داکتر، با رویکردی نوآورانه، به کاوش در مفاهیم انتزاعی و متافیزیکی همچون ماهیت روح و دنیای پیش از تولد می پردازد. نظر به رده بندی سنی اتخاذشده برای این پویانمایی، کودکان، بخش مهمی از مخاطبان آن هستند. یافته های روان شناسان رشدشناختی، حاکی از آن است که تفکر انتزاعی در کودکان، حدوداً تا قبل از سن 12سالگی، به طور کامل توسعه نیافته است، بنابراین به تصویر کشیدن این مفاهیم انتزاعی پیچیده- به ویژه مفهوم دنیای پیش از تولد- به طوری که برای کودکان، قابل درک باشد، در آثار پویانمایی، کمتر موردبررسی قرار گرفته است. این امر یکی از بزرگ ترین چالش های سازندگان این اثر بوده است. هدف این پژوهش، عبارت است از: واکاوی بازنمایی تصویری دنیای پیش از تولد در پویانمایی «روح» با تأکید بر ادراک ذهنی کودکان و ارائه راهکارهای بازنمایی تصویری مفاهیم انتزاعی مشابه برای کودکان. این پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی است و گردآوری اطلاعات در آن، به روش کتابخانه ای، همراه با مشاهده اثر صورت گرفته است. تحلیل پویانمایی «روح» به کمک روش کیفی و انتخاب پویانمایی، با روش گزینشی هدفمند انجام شده است. نتایج نشان می دهند که سازندگان پویانمایی «روح» با استفاده از رنگ های متنوع و تصاویر جذاب، خط داستانی قوی و گیرا، ساده سازی مفاهیم پیچیده، داستان و شخصیت های ملموس و قابل هم ذات پنداری، به تصویرکشیدن مفاهیم انتزاعی به گونه غیرانتزاعی، جهان شمولی و ایجاد فضایی برای پرسش و گفت وگو، مفهوم پیچیدیه دنیای پیش از تولد را به شکلی قابل درک برای کودکان به تصویر کشیده اند.Analysis of the Visual Representation of the Pre-Existent World in the Animation "Soul" with Emphasis on Children's Mental Perception
Pete Docter’s feature-length animated movie “Soul” (2020) takes an innovative approach to exploring abstract and metaphysical concepts such as the nature of the soul and the pre-birth world. Given the age rating adopted for this animation, children are an important part of its audience. Developmental psychologists have found that abstract thinking in children is not fully developed until around the age of 12, so depicting these complex abstract concepts—especially the concept of the pre-birth world—in a way that is understandable to children has been less explored in animated works. This has been one of the biggest challenges for the creators of this animation. The purpose of this research is to analyze the visual representation of the pre-birth world in the animation “Soul” with an emphasis on children’s mental perception and to provide solutions for visual representation of similar abstract concepts for children. This research is descriptive-analytical in nature and its data collection was done through the library method and observation of the animation. The analysis of the animation "Soul" was done with the help of qualitative method and the animation selection was done through purposive sampling. The results show that the creators of the animation "Soul" have depicted the complex concept of the “pre-birth world” in a way understandable for children, by using diverse colors and attractive images, a strong and captivating storyline, simplification of complex concepts, tangible and identifiable story and characters, depicting abstract concepts in a non-abstract way, universality and creating a space for questioning and dialogue.