آرشیو

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت بر عملکرد نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی اشتراک گذاری دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان بانک سپه شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 278 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به در دسترس انجام شد. برای جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه استفاده شد. برای تعیین روایی از روایی محتوایی، تشخیصی و واگرا و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS 4 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی گشودگی به تجربه، توافق پذیری، برون گرایی و وظیفه شناسی بر اشتراک گذاری دانش و عملکرد نوآورانه تأثیر مثبت و معنادار دارد. بررسی نقش میانجی نتایج نشان داد اشتراک گذاری دانش به عنوان میانجی بر رابطه گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، توافق پذیری، روان رنجوری، برون گرایی و عملکرد نوآورانه تأثیر معناداری دارد.

Five-factor Model of Personality and Innovative Performance with the Mediating Role of Knowledge Sharing

The purpose of this study was to investigate the effect of the five-factor personality model dimensions on employees' innovative performance, considering the mediating role of knowledge sharing. The study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population includes employees of Sepah Bank in Isfahan. The sample size was determined as 278 people using the Krejci and Morgan table, and the sampling method was carried out by convenience. A questionnaire was used to collect the required data. Content, diagnostic, and divergent validity were used to determine validity, and Cronbach's alpha and composite reliability were used to determine reliability. The data were analyzed using structural equation modeling and SmartPLS 4 software. The results showed that the personality traits of openness to experience, agreeableness, extraversion, and conscientiousness have a positive and significant effect on knowledge sharing and innovative performance. Examining the role of the mediator, the results showed that knowledge sharing as a mediator has a significant effect on the relationship between openness to experience, conscientiousness, agreeableness, neuroticism, extraversion, and innovative performance.

تبلیغات