آرشیو

چکیده

شرکت های دانش بنیان جهت حضور در فضای رقابتی به توسعه محصول جدید و همچنین حفظ مشتریان و ایجاد تعهد رابطه ای نیاز دارند. این شرکت ها به دلیل نوپا بودن، ممکن است در مسیر خود شکست بخورند. یادگیری از شکست و CRM از عواملی هستند که به سازمان ها کمک می کند تا در توسعه محصول جدید و برقراری تعهد رابطه ای موفق شوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر CRM بر توسعه محصول جدید تعهد رابطه ای با میانجی گری یادگیری از شکست بود. پژوهش کاربردی حاضر، توصیفی از نوع همبستگی-پیمایشی بوده. جامعه آماری مدیران بازاریابی شرکت های دانش بنیان حاضر در شهرک صنعتی صفادشت به تعداد 324 نفر بودند. تعداد حجم نمونه با روش استناد به متغیرهای مشاهده پذیر، 176 نفر تعیین و با روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، ابزار گردآوری داده ها، توزیع شد. پیش از توزیع، پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ 0/87 و پایایی ترکیبی بیش از 0/6 تأیید گردید. روایی آن نیز با معیار AVE تمامی مقادیر بیش از 0/5 تأیید گردید. جهت آزمون فرضیات و برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نرم افزار مورداستفاده جهت تجزیه وتحلیل نتایج فرضیات، Smart PLS3 می باشد. نتایج نشان داد که CRM بر توسعه محصول جدید و تعهد رابطه ای تأثیر معنی داری دارد. همچنین یافته ها حاکی از تأیید نقش میانجی یادگیری از شکست در تأثیر CRM بر توسعه محصول جدید و تعهد رابطه ای بود.

The Effect of CRM Strategy on New Product Development and Relational Commitment Mediated by Learning from Failure in Knowledge-based Companies

Knowledge-based companies need to develop new products in order to be present in the competitive environment, as well as retain customers and create relational commitment. Since these companies are new, they may fail on their way. Learning from failure and CRM are factors that help organizations succeed in developing new products and establishing relational commitment. The aim of the present study was to investigate the effect of CRM on new product development and relational commitment mediated by learning from failure. The present applied research was a descriptive correlational-survey study. The statistical population of marketing managers of knowledge-based companies in Safadasht Industrial Park was 324 people. The sample size was determined by referring to observable variables, 176 people, and the data collection tool was distributed using the available non-probability sampling method. Before distribution, the reliability of the tool was confirmed with a Cronbach's alpha coefficient of 0.87 and a composite reliability of more than 0.6. Its validity was also confirmed with the AVE criterion of all values ​​greater than 0.5. Structural equation modeling and partial least squares were used to test the hypotheses and fit the model. The software used to analyze the results of the hypotheses was Smart PLS3. The results showed that CRM has a significant effect on new product development and relational commitment. The findings also confirmed the mediating role of learning from failure in the effect of CRM on new product development and relational commitment.

تبلیغات