تأثیر شبکه های اجتماعی بر ادراک محیطی دانشجویان با تأکید بر مدیریت بحران (مورد مطالعه: دانشجویا ن دانشگاه های دولتی تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رسانه های نوین در قالب شبکه های اجتماعی قابلیت مطالعه می یابند. بااینکه از زمان پیدایش آن ها کوتاه زمانی می گذرد اما کاربران بسیاری به خود جلب کرده اند که در این میان با توجه به زیرساخت ها و شمار جمعیت موجود ایرانیان رتبه های یکم تا پنجم جهان را به خود اختصاص داده اند که خود موضوع قابل تأملی است. شمار قابل توجهی از ایرانی ها را دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند که در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... نقش فزاینده و کارآمدی در قالب گروه مرجع داشته اند. گروه های مرجع به عنوان یکی از انواع گروه های اجتماعی نقش مؤثری در جهت دهی به فرایند شکل گیری نگرش، تصمیم گیری و کنش افراد جوامع داشته اند به گونه ای که ادراک محیطی این گروه ها در جامعه مبنا و معیار داوری و ارزیابی کار کنشگران اجتماعی قرار می گیرد. دانشجویان به عنوان یکی از گروه های مرجع نقش مؤثری در تحولات جامعه داشته اند. شناخت و بررسی ادراک محیطی دانشجویان به عنوان فعالان شبکه های اجتماعی می تواند کارگزاران مدیریت بحران را نسبت به وضعیت موجود و تحولات آینده کشور آگاه کند. پژوهش حاضر در قالب دو پرسش میزان تأثیر شبکه های اجتماعی بر ادراک محیطی دانشجویان چقدر است و سطوح مختلف ادراک محیطی چه تأثیری بر مدیریت بحران دارد به بررسی وضعیت موجود پرداخته است. تحقیق حاضر ماهیتی توصیفی-تحلیلی دارد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه های دولتی تهران تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد نمونه مشخص شده است. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) گردآوری و مدل تحلیل پژوهش برای بررسی این سؤال ارائه گردیده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد 17 درصد تغییرات ادراک محیطی ناشی از تغییرات متغیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی است و سطوح ادراک محیطی و رفتارهای اقدامات افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که عضو شبکه اجتماعی نیستند و از آن استفاده نمی کنند، در برخورد با بحران ها متفاوت است.The Impact of Social Networks on Students' Environmental Perception with Emphasis on Crisis Management (Case Study: Students of Tehran Public Universities)
New media can be studied in the form of social networks. Although a short time has passed since their emergence, they have attracted many users, and in the meantime, considering the infrastructure and the size of the existing population, Iranians have occupied the first to fifth places in the world, which is a matter of reflection. A significant number of Iranians are students and university graduates who have played an increasing and effective role in the form of reference groups in political, social, cultural, etc. issues. Reference groups, as one of the types of social groups, have played an effective role in guiding the process of forming attitudes, decision-making, and actions of individuals in societies, so that the environmental perception of these groups in society is the basis and criterion for judging and evaluating the work of social actors. Students, as one of the reference groups, have played an effective role in the developments of society. Understanding and examining the environmental perception of students as social network activists can inform crisis management agents about the current situation and future developments in the country. The present study has examined the current situation in the form of two questions: the extent of the impact of social networks on students' environmental perception and the impact of different levels of environmental perception on crisis management. The present study is descriptive-analytical in nature. The statistical population of the study consists of students at Tehran public universities, the number of samples being determined using simple random sampling. The present study was collected using library and field methods (questionnaires), and a research analysis model has been presented to examine this question. SPSS software was used to analyze the data. The results showed that 17 percent of changes in environmental perception are due to changes in the amount of social media use, and the levels of environmental perception and behavioral actions of people who use social media are different in dealing with crises compared to people who are not members of social media and do not use it.