بررسی رابطه مدیریت کیفیت جامع با مزیت رقابتی در مراکز درمانی (مورد مطالعه: بیمارستان های دولتی منطقه یک تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه سازمان ها و شرکت های تولیدی و خدماتی به منظور پاسخگویی مطلوب به نیازهای فراوان و متنوع مشتریان و نیز موفقیت در کارشان مستمراً تلاش می نمایند تا با بهره مندی از نظام های مدیریت کیفیت ازجمله مدیریت کیفیت جامع به اهداف خود نائل شوند تمامی نظام های تدوین شده در امر کیفیت، تلاش خود را معطوف به کسب اهداف استراتژیک و مزیت رقابتی گردانیده اند. هدف ما در این تحقیق بررسی رابطه مدیریت کیفیت جامع با مزیت رقابتی در مراکز درمانی تهران (بیمارستان های دولتی واقع در منطقه یک) است. شرکت کنندگان در این پژوهش 44 نفر از مدیران بخش های بیمارستان های موردمطالعه بودند. برای ارزیابی متغیر مزیت رقابتی از پرسشنامه استاندارد مزیت رقابتی هیل و جونز (2010) و برای متغیر مدیریت کیفیت جامع از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری (کولموگروف - اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج آنالیز آماری نشان داد بین گزارش داده های مدیران بیمارستان ها و پاسخگویی، بین نقش مدیریت برتر مدیران بیمارستان ها و نوع رابطه کارکنان با مدیران بیمارستان ها با کارایی و بین فرایند مدیریت مدیران بیمارستان ها و نوآوری رابطه معناداری وجود دارد. بر این اساس نتیجه گرفتیم که مدیریت کیفیت جامع با مزیت رقابتی رابطه معنادار دارد.Investigating the Relationship Between Total Quality Management and Competitive Advantage in Medical Centers (Case study: Public Hospitals of Tehran Region 1)
Today, in order to respond optimally to the many and diverse needs of customers and to succeed in their work, manufacturing and service organizations and companies are continuously trying to achieve their goals by utilizing quality management systems, including total quality management. All systems developed in the field of quality have focused their efforts on achieving strategic goals and competitive advantage. Our goal in this study is to examine the relationship between total quality management and competitive advantage in Tehran medical centers (public hospitals located in Region 1). The participants in this study were 44 managers of the departments of the hospitals under study. The standard competitive advantage questionnaire of Hill and Jones (2010) was used to evaluate the competitive advantage variable, and a researcher-made questionnaire was used for the comprehensive quality management variable. Data analysis was performed using statistical tests (Kolmogrov-Smirnov and Pearson correlation coefficient) in SPSS software. The results of statistical analysis showed that there is a significant relationship between hospital managers' data reporting and accountability, between the role of hospital managers' top management and the type of employee-hospital managers' relationship with efficiency, and between hospital managers' management process and innovation. Accordingly, we concluded that total quality management has a significant relationship with competitive advantage.