آرشیو

چکیده

در این مقاله، سیستم آب استان قم به وسیله پویاشناسی سیستم ها تحلیل و مدل سازی قرارگرفته است. مدل ارائه شده پس از اعتبارسنجی لازم برای شبیه سازی بازه 3 ساله، یعنی از سال 1390 تا سال 1402، مورداستفاده قرارگرفته است. در این مدل، منابع آب استان قم، منابع زیرزمینی، منابع انتقالی و فاضلاب تصفیه شده در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، عناصر اصلی متقاضی آب بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی لحاظ شده است. سیستم های مدیریتی منابع آب نیز اصلاح شیوه و الگوی کشاورزی،استفاده مجدد از فاضلاب و طرح های انتقال آب خارج از حوزه آبریز در نظر گرفته شده است. اثر هر یک از این سیاست های مدیریتی، بر منابع آبی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که سناریوهای انتقال آب و تسویه فاضلاب تأثیری بر روند هدر رفت منابع آب زیرزمینی ندارد و تنها اصلاح روش های آبیاری کشاورزی می تواند در حفظ و بازسازی منابع زیرزمینی مؤثر باشد. این مدل را می توان به عنوان یک ابزار برای تحلیل سیاست ها و راهبردهای حوزه مدیریت آب در منطقه موردمطالعه استفاده کرد.

Dynamics of Qom Water Resources

In this paper, the water system of Qom province has been analyzed and modeled using system dynamics. The presented model has been used after the necessary validation to simulate a 3-year period, i.e. from 1390 to 1402. In this model, the water resources of Qom province, groundwater resources, transfer resources and treated wastewater have been considered, and on the other hand, the main elements of water demand from the domestic, industrial and agricultural sectors have been included. Water resources management systems have also been considered, such as modifying agricultural practices and patterns, reusing wastewater and water transfer plans outside the watershed. The effect of each of these management policies on water resources has been investigated. The results show that water transfer and wastewater treatment scenarios have no effect on the process of groundwater resource wastage, and only modifying agricultural irrigation methods can be effective in preserving and restoring groundwater resources. This model can be used as a tool to analyze water management policies and strategies in the study area.

تبلیغات