تخمین نقطه تغییر پله ای در مدل های کسب وکار با در نظر گرفتن هم زمان شاخص های گسسته و پیوسته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در جامعه امروز باوجود رقابت شدید بازار برای درآمد بیشتر، نیاز هست که مدل های کسب وکار مورداستفاده، مدل های به روز و متناسب باشند. در خیلی از موارد به مرورزمان دیگر مدل کسب وکار پاسخگو نیازها نمی باشد که مدیران متوجه می شوند که مدل کسب وکار احتیاج به تغییر دارد.و باید عامل اصلی ایجاد تغییر را یافت که این امر متحمل هزینه های هنگفتی برای کسب وکار خواهد بود. بنابراین نیاز هست که زمان دقیق ایجاد تغییرات یافت شود تا بتوان دونقطه تغییر اصلی، به دنبال عوامل ایجاد تغییر بود. بنابراین هدف از این پژوهش یافتن نقطه تغییر در مدل کسب وکار و ارائه رویکردی جدید برای مطالعه و بررسی زمان ایجاد تغییر در هر کسب وکار و انجام اقدامات اصلاحی برای بهبود عملکرد مدل می باشد. در بسیاری از کسب وکارها عوامل موردبررسی هم از نوع گسسته و هم از نوع پیوسته می باشد به همین دلیل در این پژوهش به بررسی هم زمان این شاخص ها پرداخته شده است.در این مقاله، روش درستنمایی ماکزیمم به منظور تخمین نقطه تغییر در یک مدل کسب وکار با داده های پیوسته و گسسته آمیخته توسعه داده می شود. برای این منظور از روش معکوس نورتا برای تبدیل داده ها و نمودار کنترل مربع تی برای پایش مدل استفاده خواهد شد. برای این منظور نوع تغییر از نوع پله ای در نظر گرفته می شود و از یک مثال واقعی مربوط به یک شرکت فعال در زمینه های محیط زیستی برای نشان دادن قابلیت مدل ارائه شده در تخمین نقطه تغییر استفاده می شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که مدل ارائه شده از دقت و صحت کافی برای تخمین نقطه تغییر تحت تغییرات مختلف در مدل برخوردار است.Estimation of Step Change Point in Business Models by Simultaneously Considering Discrete and Continuous Indicators
In today's society, despite the fierce market competition for more income, it is necessary that the business models used are up-to-date and appropriate models. In many cases, over time, the business model no longer meets the needs, which managers realize that the business model needs to change. And the main factor causing the change must be found, which will incur huge costs for the business. Therefore, it is necessary to find the exact time of making changes so that the two main points of change can be followed by the factors causing the change. Therefore, the purpose of this research is to find the point of change in the business model and provide a new approach to study and examine the time of making changes in each business and take corrective measures to improve the performance of the model. In many businesses, the factors under investigation are both discrete and continuous, which is why this study examines these indicators simultaneously. In this paper, the maximum likelihood method is developed to estimate the change point in a business model with mixed continuous and discrete data. For this purpose, the inverse Norta method will be used to transform the data and the t-square control chart will be used to monitor the model. For this purpose, the type of change is considered to be a step type, and a real example related to a company active in the environmental field is used to demonstrate the capability of the presented model in estimating the change point. The simulation results show that the presented model has sufficient accuracy and precision to estimate the change point under different changes in the model.