چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین راه کارهای "ارتقاء بهره وری کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رضایت مندی از خدمات دریافتی"، براساس مدل کانو در قالب نیازهای اساسی، نیازهای عملکردی، نیازهای انگیزشی، نیازهای بی اثر (بی تفاوت) و نیازهای معکوس می باشد. پژوهش انجام شده از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن توصیفی می باشد. جمع آوری اطلاعات از طریق روش های میدانی و کتابخانه ای صورت پذیرفته است. با توجه به مدل کانو، سؤالات در دو حالت مثبت (عملکردی) و منفی (غیرعملکردی) و براساس طیف پنج گزینه ای کانو طرح گردید. جامعه آماری مشتمل بر کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی آجا، شاغل به کار در مناطق پدافند هوایی غرب و جنوبغرب می باشد. جامعه آماری 840 نفر می باشد ، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 266 نفر می باشد. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که در صورت برآورده ساختن نیازهای اساسی شش گانه مشخص شده، میزان رضایت مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 28 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای اساسی شش گانه موردبحث، میزان نارضایتی برابر با (67-) درصد خواهد بود؛ همچنین در صورت برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده گانه ، میزان رضایت مندی کارکنان برابر با 68 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده گانه پیش گفته، میزان نارضایتی آنان برابر با (84-) درصد خواهد بود و در نهایت در صورت برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت گانه مشخص شده، میزان رضایت مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 69 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت گانه موردبحث، میزان نارضایتی آنان برابر با (32-) درصد خواهد بود.

Improving the productivity of the base employees of the Air Defense Force of the Islamic Republic of Iran based on satisfaction with the services received

According to the nature of the subject, the conducted research is of an applied type and the related research method is in accordance with the descriptive method. To carry out the research, information has been collected through field and library methods. According to the standard stages of the Kano model, the questions of the questionnaire have been designed and used in two functional and non-functional modes and based on the five-choice Kano range. The validity and reliability of the questions in the questionnaire were calculated as 98% and 92%, respectively, by using the calculations of the Lausche coefficient and Cronbach's alpha.Due to the fact that the size of the statistical population is equal to 840 people, the sample size was equal to 266 people using Cochran's formula.To achieve the calculated sample size, proportional stratified random sampling method was used.The findings of the research indicate that if the specified six basic needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees is equal to 28%, and if the six basic needs are not met, their level of dissatisfaction is equal to minus 67 (-67) percent. will be; Also, the results showed that if the specified twelve functional needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees will be equal to 68%, and if the aforementioned twelve functional needs are not met, their level of dissatisfaction will be minus 84 (-84) percent.Finally, if the specified seven motivational needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees will be equal to 69%, and if the seven motivational needs are not met, their level of dissatisfaction will be minus 32 (-32) percent.

تبلیغات