نشانه شناسی نقوش در هنر پارچه بافی دوران آل بویه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پارچه بافی به عنوان یکی از هنرها در گروه بافته های دستگاهی قرار می گیرد. شواهد حاکی از آن است که در دوره ساسانی و سده های نخستین اسلامی از دوران آل بویه بافته های ارزشمندی به سفارش دیگر کشورها بافته و صادر می شده است. بدین سبب شناسایی ماهیت این هنر به عنوان بخشی از هویت ایرانی و گامی در جهت شناسایی نشانه های نقوش این هنر ، امری ضروری محسوب می گردد. با این هدف پژوهش حاضر با روش انتخابی ، تفسیری-تاریخی است و با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی به واکاوی در مستندات تاریخی در عرصه هنر پارچه بافی می کوشد تا با استفاده از شواهد تاریخی، نشانه ها و ماهیت نقوش هنر پارچه بافی دوره آل بویه را ارائه نماید. به طور کلی با مطالعه و تحلیل نقوش پارچه های دوره آل بویه از طریق نشانه شناسی تا مبنای شکل گیری این نقوش را تعیین و به خوانش تازه ای از رمزگان نهفته در نقوش رسید. نتایج حاکی از آن است که نشانه ها و نقوش تزئینی این پارچه ها در دوره آل بویه سازنده زبان دومی است که در دوره های بعد هم تکرار شده است که متاثر و ریشه در ساختار هنری ، فرهنگی و اجتماعی ایران دارد.Semiotics of motifs in the art of weaving fabric during Al-Boye period
Woven fabric is one of the arts in the group of woven fabrics. The evidence indicates that in the Sassanid era and the first centuries of Islam, valuable textiles were woven and exported to the order of other countries. Therefore, identifying the nature of this art as a part of Iranian identity and a step towards identifying the signs of this art is considered essential. With this aim, the current research is a selective, interpretive-historical method and tries to analyze the historical documents in the field of textile art with library and documentary studies, to use historical evidence, the signs and the nature of the patterns of the textile art of the Al Boyeh period. provide In general, by studying and analyzing the motifs of Al Boyeh period fabrics, through semiotics, he determined the basis of the formation of these motifs and reached a new reading of the codes hidden in the motifs.The results indicate that the signs and decorative motifs of these fabrics in the period of Al-Boye are the builder of the second language which has been repeated in the later periods as well, which is influenced and rooted in the artistic, cultural and social structure of Iran.