مطالعات ملی

مطالعات ملی

مطالعات ملی سال 16 زمستان 1394 شماره 4 (پیاپی 64) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

سنجش اثرپذیری هویت ملی از بازساخت هویت فردی فراگیران زبان بیگانه(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 598 تعداد دانلود : 125
هدف این پژوهش، واکاوی چالش های شناختی و اجتماعی ناشی از دگرگونی هویت فردی بر اثر فراگیری زبان بیگانه و سنجش اثرگذاری این سازه بر ساخت هویت ملی فراگیران است. در این راستا دویست و چهار فراگیر زبان انگلیسی برگزیده شدند و به دو پرسشنامه، یکی برای اندازه گیری دگرگونی هویت فردی (تغییر در اعتماد به نفس، تغییر جای سپار، تغییر افزون، تغییر مولد، ایستایی و دوگانگی) و دیگری برای پیمایش سازه هویت ملی پاسخ گفتند. نتایج به دست آمده، حاکی از رواج تغییر در اعتماد به نفس فراگیران زبان بر اثر یادگیری زبان بیگانه است. بررسی شاخصهای فردی گویش وران در این پژوهش، نشان دهنده تأثیر سن، جنسیت و سابقه فراگیری بر دگرگونی هویت فردی است. براساس نتایج و برآیندهای مذکور، بروز چالش های هویتی بر اثر تقابل ارزش های فرهنگی زبان مادری و زبان بیگانه، امری محتمل است. افزون بر این، طبق محاسبات پیش بین (رگرسیون)، اثرپذیری چشمگیر هویت ملی از دگرگونی های هویتی فردی فراگیران برآورد نشد، بر آن به این معناست که آموزش زبان بیگانه، تهدیدی علیه هویت ملی به شمار نمی رود و هم چنین می تواند در مواردی در انسجام و تکوین هویت ملی فراگیران نقش آفرین باشد. با تکیه بر نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که جامعه هویتی فراگیران زبان بیگانه در نقشه جامعه شناختی هویت ایرانیان دیده شود.
۲.

صداوسیما و بازنمایی فرهنگ و هویت در جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 130
رسانه های جمعی، انتقال و هدایت دامنه گسترده ای از نمادها، هنجارها، ارزش ها، عقاید، پیام ها و افکار را در درون جامعه برعهده دارند. این ابزارها توانسته اند متأثر از گسترش نقش و جایگاه رسانه های جمعی، نقش بسیار مهمی در فرآیند برساخته شدن هویت فرهنگ و قدرت ایفا کنند. مقاله می کوشد با بهره گیری از روش گفتمان، نقش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در هویت بخشی به افراد جامعه بررسی کند. در همین راستا بعد از طرح مباحث نظری در باب رسانه، به سیاست های سلبی و ایجابی که صداوسیما از طریق آنها به دنبال تثبیت و تدوام گفتمان هویتی است پرداخته می شود تا مجاری و سازوکارهای بازنمایی قدرت در گفتمان برتر و پیامدهای هویتی آن در برنامه های کودک و نوجوان، سریال، فیلم و برنامه های خانوادگی، آگهی های بازرگانی شناسایی شوند. صداوسیما با بهره گیری از سازوکارهای هویتی، فرهنگی و اعتقادی به تولید و انتشار گفتمان جمهوری اسلامی ایران در درون تمام ساختارهای اجتماعی می پردازد. در این تعبیر، با گذار از نظریه های کلاسیک که قدرت را به عنوان لایه زیرین جامعه و عرصه ای مستقل در نظر می گرفت، آن را در ارتباط با رفتارها و فرآیندهای قانونی، سیاسی، فرهنگی، روان شناختی و ایدئولوژیک می بیند که از طریق رسانه ها تولید و منتشر می شود.
۳.

مؤلفه های هویت اسلامی و انقلابی در کتاب های درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه رشته های علوم پایه (1388-1357)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 723
مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای شکل گیری هویت اسلامی و انقلابی در ذهن و ضمیر دانش آموزان، کتاب های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتاب های درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسأله اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است: کتاب های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته های علوم پایه از سال 57 تا 88 ه .ش به چه میزان به مؤلفه های هویت اسلامی و هویت انقلابی توجه داشته اند؟ پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مؤلفه ها و نمادهای مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی در کتاب های درسی مورد نظر انجام شده است. به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 9 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته های پژوهش، در کتاب های درسی مورد نظر توجه بسیار زیادی به مؤلفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی شده است.
۴.

تأملی در مفهوم تصاویر آینده به مثابه ساخت هویت اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 113 تعداد دانلود : 532
این نوشتار، براساس تفسیری نظرورزانه مترصد پاسخ به این سؤال است که آیا تصاویر آینده می توانند هویت ساز باشند؟ به لحاظ استعاری، جان مایه کلام، اشاره به مقصد مشترک مسافران یک وسیله نقلیه، به جای تأکید بر همسانی مسافران آن است، جامعه ای که بسان یک کشتی در مسیری قرار دارد و هویتش را نه از یکسانی نژاد، زبان، مشترکات فرهنگی و تاریخی مسافرانش، بلکه از مقصد مشترک آنها می گیرد. هم چنین بحث خواهد شد که این خوانش جدید از هویت که آن را هویت مقصد نام نهاده ایم، در روزگار کنونی که تغییر، شاخصه ثابت آن است و دگرگونی های نسلی، نو به نو بر جامعه تحمیل می شوند، چه به لحاظ سازش با اقلیم جوامعِ در حال گذار، مانند جامعه ایرانی و چه به لحاظ مشارکت دادن جوانان در ساخت آن، از قابلیت انسجام بخشی و هویت آفرینی بالایی برخوردار است.
۵.

تحلیل مدل ساختاری ویژگی های شخصیتی و هویتی با مصرف گرایی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 352 تعداد دانلود : 794
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل مدل ساختاری ویژگی های شخصیتی و هویتی با مصرف گرایی است. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری این پژوهش، شهروندان شهر اصفهان در سال 1392 بودند که از این جامعه، نمونه ای به حجم 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه های محقق ساخته ویژگی های شخصیتی هویتی و مصرف گرایی بوده است. تحلیل داده ها به روش همبستگی و رگرسیون همزمان و مدل یابی با نرم افزار Amos صورت گرفت. تحلیل یافته ها نشان داد که مصرف گرایی با شش متغیر شخصیتی ایده آل گرایی، هویت یافتگی، عزت نفس، ویژگی های شخصیت مرزی، نمایشی و وابسته همبستگی معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای ایده آل طلبی و شخصیت مرزی قادر به پیش بینی رفتار مصرف گرایی در سطح 01/0 و متغیر شخصیت نمایشی و هویت یافتگی در سطح 05/0 قادر به پیش بینی اسراف است.
۶.

تحلیل رابطه سبک زندگی با هویت فرهنگی جوانان شهر تبریز(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 445 تعداد دانلود : 76
امروزه مسأله هویت فرهنگی به مسأله ای جهانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است. هویت فرهنگی تنها یکی از هویت های جمعی چندگانه انسان است که با سایر هویت های او نقش مهمی در تعریف و بازتعرف فرد ایفا می کند. نوشتار حاضر با بهره گیری از دیدگاه گیدنز در مورد سبک زندگی و هویت به تحلیل هویت فرهنگی جوانان براساس سبک زندگی شان می پردازد. این پژوهش، به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با حجم نمونه 400 نفر در بین جوانان 18 تا 30 سال کلان شهر تبریز در سال 1393 انجام گرفته است. روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سبک زندگی جوانان با هویت فرهنگی آنها رابطه معناداری وجود دارد، به نحوی که هر چه سبک زندگی افراد در جامعه مدرن تر باشد از میزان هویت فرهنگی آنان کاسته می شود و هر چه سبک زندگی شان سنتی تر باشد هویت فرهنگی افراد تقویت می شود. علاوه بر این بین پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد با هویت فرهنگی آنان رابطه وجود دارد درحالی که بین جنس و هویت فرهنگی همبستگی معناداری ملاحظه نشد.
۷.

بازنمایی هویت ناحیه ای و ملی در کتاب استان شناسی هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 308 تعداد دانلود : 602
کتاب استان شناسی با هدف معرفی و بازنمایی هویت ناحیه ای استان های مختلف کشور تألیف شده، در مقطع متوسطه تدریس می شود. به نظر می رسد این کتاب به دلیل تازه تألیف بودن دارای کاستی هایی در معرفی هویت ناحیه ای و ملی است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا چگونگی بازنمایی و معرفی هویت ناحیه ای و ملی این کتاب را بررسی کرده است. به این منظور کتاب های استان شناسی هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان بررسی شده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رابطه هویت ناحیه ای و ملی در سه حالت همسویی، تفاوت و غیرهمسو است و در برخی موارد در معرفی رابطه هویت ناحیه ای و ملی دقت لازم صورت نگرفته است و بعضاً بر غیرهمسو بودن هویت ناحیه ای و ملی تأکید شده است. هم چنین در معرفی هویت ناحیه ای میان ابعاد هویت توازن برقرار نشده و فراوانی عوامل فرهنگی و جغرافیایی بیش از سایر عوامل است.
۸.

طراحی لباس ملی با الهام از پوشاک سنتی مردم خراسان جنوبی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 525 تعداد دانلود : 904
همواره مردم مختلف در گوشه و کنار دنیا سعی کرده اند لباس سنتی خود را حفظ کنند. بی شک این وظیفه درباره ما ایرانیان نیز صدق می کند که به سنت های پسندیده پوشش در قطب های مهم کشورمان برگردیم. یکی از این قطب ها خراسان جنوبی است که مهم ترین قطب شرق کشور به شمار می رود. در طراحی پوشش ملی، ضرورت، «حفظ هویت ایرانی» است. در مقاله حاضر به بررسی نقش و فرم، طرح پارچه و شکل لباس در پوشاک سنتی مردمان خراسان جنوبی پرداخته شده است. در این بررسی خصوصیات اقلیمی، آداب و رسوم و باورهای مردم در این ناحیه حائز اهمیت است و پس از آن ضرورت انجام پژوهش حاضر به «کاربردی شدن سنت های پوشاک و لباس محلی در شرایط کنونی و تهاجم فرهنگی» اختصاص دارد. از اهداف مقاله، ترویج الگوهای مناسب برای حجاب به واسطه شناخت عناصر سنتی پوشاک مردم خراسان جنوبی و انجام پژوهشی علمی و کاربردی در خصوص توسعه فرهنگ بهره برداری نو از پوشاک سنتی و محلی و طراحی لباس ملی مناسب با جنسیت، سن و مناسب با فرهنگ و هویت ایرانی و ارزش های دینی است. روش انجام تحقیق توصیفی تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، عکاسی از موزه مردم شناسی شهرستان بیرجند و منابع مرتبط با پوشاک از میراث فرهنگی شهرستان بیرجند است. بخشی از تحقیق، میدانی بوده و از طریق بررسی پوشاک روستایی استان خراسان جنوبی و سفر به مناطق روستایی و عکاسی و مصاحبه انجام شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۶