مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی خرداد و تیر 1403 شماره 84 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی بر مبنای مدل سروکوال: (مطالعه موردی باشگاه های ورزشی شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: باشگاه های ورزشی مشتریان کیفیت خدمات سروکوال

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۵
هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی بر مبنای مدل سروکوال در شهر تهران بود. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران، در حدود 100.000 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 400 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شد. براس دست یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن به تایید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در یا آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و آلفای کرونباخ 0/92 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف-اسمیرنف، آزمون فریدمن، u من ویتنی، آزمون ویلکاکسون، tتک نمونه ای و آزمون دوجمله ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف و وجود شکاف بین انتظارات و ادراکات مشتریان باشگاه های ورزشی به طور کلی و در ابعاد مختلف معنادار می باشد. در بخش ادراکات، میزان ادب و اعتماد با میانگین رتبه 22/3 بالاترین اولویت و در بخش انتظارات، میزان قابلیت اطمینان با میانگین رتبه 24/3 بالاترین اولویت را به خود اختصاص دادند. با توجه به نتایج پژوهش، مدیران باشگاه های ورزشی بایستی کیفیت ارائه خدمات خود را بر مبنای متغیرهای مهم و مورد اهمیت برای مشتریان مورد توجه قرار داده ودر جهت ارتقای آن گام های اساسی بردارند.
۲.

راهبردها و پیامدهای ارتباط دانشکده های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: علوم ورزشی مراکز رشد پارک های علم و فناوری کسب و کار خوداشتغالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۷
هدف از این تحقیق، ارائه راهبردهایی جهت ارتباط دانشکده های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و پیامدهای حاصل از آن است. روش تحقیق کیفی بوده و گردآوری داده ها با مصاحبه و بررسی ادبیات انجام شد. جامعه تحقیق شامل روسا و اعضای هیئت علمی علوم ورزشی کشور، مراکز رشد و کارآفرینی، پارک های علم و فناوری و دیگر مسئولان مرتبط بودند. نمونه گیری تحقیق به صورت هدفمند و با رویکرد گلوله برفی بوده است. پس از انجام 14 مصاحبه، راهبردهای ارتباط بین دانشکده های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری شناسایی گردید. تحلیل داده ها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. طبق نتایج، 205 کد باز به دست آمده در این تحقیق به دو بخش راهبردها و پیامدها تقسیم شد. راهبردها شامل 5 مقوله اصلی و 15 مقوله فرعی بود. 5 مقوله اصلی راهبردها شامل تخصص گرایی، حمایت و پشتیبانی از ایده های ورزشی، ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی، نوآوری و ایده پردازی، ارتقاء تعامل بین دانشکده، مراکز رشد و جامعه و ایجاد کافه کارآفرینی در دانشکده بود. پیامدها شامل 4 مقوله اصلی و 9 مقوله فرعی بود. مقوله اصلی پیامدها شامل خلق و توسعه فرصت های شغلی ورزشی، برخورداری از حمایت های مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، درآمدزایی ایمن، بهبود کیفیت زندگی در جامعه بود. لذا می توان پیشنهاد کرد به منظور برقراری ارتباط دانشکده های علوم ورزشی با این مراکز، باید به آموزش نوآوری، حمایت از ایده ها و ایجاد جو کارآفرینانه در دانشکده پرداخت. همچنین شناسایی نیازهای ورزشی صنعت و جامعه می تواند منجر به تعریف پروژه های نوآورانه و تحریک دانشجویان به ایده پردازی شود.
۳.

آینده پژوهی منابع انسانی در صنعت ورزش ایران در افق 1410(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: کسب و کارهای ورزشی نیروی انسانی توانمندسازی برنامه ریزی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر با هدف آینده پژوهی منابع انسانی در صنعت ورزش ایران در افق 1410 انجام شد. روش استفاده شده در ای ن پژوه ش، برنامه ری زی مبتنی بر س ناریو اس ت که در شش گام طراح ی و پی اده ش ده اس ت. روش گ ردآوری داده در ای ن پژوه ش، کیف ی ب ا اس تفاده از مصاحب ه، پن ل خبرگ ی و پیمایش دلفی بود. بیست نفر از خبرگان دارای دان ش تخصص ی ی ا تجرب ه عمل ی به عنوان اعضای گروه مشارکت کننده در پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. از نرم افزارهای میک مک و س ناریو وی زارد ب رای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته ه ای ای ن پژوه ش در دو بخ ش ارائه شد: بخش اول ش امل شناس ایی و دس ته بندی مؤلفه های کلی دی، پیشران ها و ع دم قطعیت ه ای مرتب ط اس ت. پنج پیش ران فناوری، اقتصادی، قانونی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی در ای ن بخ ش تعیین شده و رواب ط اثرگ ذاری و اثرپذی ری می ان مؤلفه ها تحلیل شده اس ت؛ در بخش دوم به شناس ایی و توصیف س ناریوهای محتمل و س ازگار براساس پیش ران ها و عدم قطعیت های ذی ربط، پرداخت ه شده است. با توجه به اهمیت منابع انسانی در توسعه کمی و کیفی منابع انسانی در صنعت ورزش، نتایج پژوهش حاضر می تواند زمینه توانمندسازی و برنامه ریزی برای ارتقای عملکرد منابع انسانی را به همراه داشته باشد. 
۴.

طراحی مدل مدیریت استعداد تنیس روی میز ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مدیریت استعداد تنیس روی میز کشف استعداد انتخاب استعداد حفظ و نگهداری استعداد

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۳
به منظور به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه، سازمان های ورزشی به ویژه فدراسیون های ملی تمایل دارند تا منابعشان را برای توسعه تعداد اندکی از ورزشکاران مستعد اختصاص دهند که پتانسیل موفقیت در سطح بالا را داشته باشند. این پژوهش با هدف طراحی مدل مدیریت استعداد تنیس روی میز ایران در سال 1399 انجام شد. روش تحقیق آمیخته و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه بود. پرسشنامه از طریق معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که پنج عامل کشف استعداد، شناسایی استعداد، انتخاب استعداد، توسعه استعداد و حفظ و نگهداری استعداد بر مدیریت استعداد تنیس روی میز ایران مؤثر است که در قالب مدلی ارائه شد. به طور کلی می توان گفت مدیریت استعداد ایران یک رویکرد چند وجهی است است. بنابراین، برای مدیریت هر چه بهتر استعدادهای تنیس روی میز کشور لازم است تمامی ذی نفعان اشاره شده در مدل وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهند تا هم افزایی صورت گیرد و از این رهگذر آینده روشن تری برای تنیس روی میز کشور متصور شد.
۵.

تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: باشگاه های ورزشی بازاریابی ورزشی توسعه ورزشی فضای مجازی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۹
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. به طور مشخص از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان باشگاه های ورزشی وابسته به اداره ورزش و جوانان شهر تهران بودند که حداقل شش ماه سابقه عضویت در باشگاه داشتند و در شبکه های اجتماعی نیز فعال بودند. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، پنج منطقه از بین مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شد. از هر منطقه منتخب، هشت باشگاه و از هر باشگاه، ده نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر تعیین شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی ویسی (1396)، پرسشنامه بازاریابی اجتماعی دبسی (1398) و پرسشنامه توسعه ورزش همگانی بابایی و همکاران (1398) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آن ها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل داده ها با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و Smart PLS نسخه 3 در سطح خطای 05/0 انجام شد. با توجه به نتایج تحقیق، مشخص شد که شبکه های اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. تأثیر اعتماد و اطلاع رسانی بر توسعه ورزش همگانی مثبت و معنادار بود، اما تأثیر مؤلفه تنوع و گستردگی بر توسعه ورزش همگانی تفاوت معناداری نداشت. بازاریابی اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری داشت. مؤلفه های هزینه مشارکت، قابلیت دسترسی، پیشنهادها و شرکا بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. با این وجود، سایر مؤلفه های عموم مردم، سیاست و ارتباطات اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر معناداری نداشتند. شبکه های اجتماعی بر بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، با توجه به نتایج تحقیق، می توان گفت که شبکه های اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی از طریق بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. به مسئولین ورزش کشور توصیه می شود از ظرفیت های بازاریابی اجتماعی در رابطه بین شبکه های اجتماعی و توسعه ورزش همگانی استفاده نمایند.
۶.

تحلیل مفهومی جانشین پروری مدیران زن مبتنی بر تعامل گرایی و ساختارسازی (مطالعه حوزه ورزش قهرمانی و حرفه ای)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مدیریت استعداد تربیت مدیران مدیران زن ورزش زنان

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۰
هدف این پژوهش تحلیل فرآیند جانشین پروری مدیریتی در ورزش قهرمانی بانوان بود. در این پژوهش از روش ترکیبی اکتش افی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، بر اساس نظریه مبنایی و رویکرد چارمز و سپس از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. مشارکت کنندگان، مدیران ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی بودند که با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل 15 نفر (برای شناسایی چارچوب مدل جانشین پروری مدیریتی در ورزش قهرمانی بانوان انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه به عمل آمده است .در بخش مدل سازی از پرسشنامه مخصوص ISM استفاده شد. همچنین، برای تامین روایی و پایایی مطالعه، از روش ارزیابی لینکلن و گوبا استفاده شد. الگوی به دست آمده، در مجموع شامل 16 مؤلفه به عنوان پدیده جانشین پروری مدیریتی در ورزش قهرمانی بانوان در دو مرحله تعامل گرایی و ساختارسازی بود. تجزیه وتحلیل داده ها دو عامل ساختاری و تعامل گرایی را شناسایی کرد. عامل ساختاری در هشت عامل شامل عوامل قانونی، برنامه ریزی، پویایی و بلوغ سازمانی، مدیریت استعداد منابع انسانی، شایسته سالاری، آشناسازی، بانک اطلاعاتی و مدیریت دسته بندی گردید. عوامل تعامل گرایی در هشت عامل شامل توسعه فردی، جبران نابرابری های جنسیتی، حمایت گری، توسعه انگیزش، عوامل فرهنگی، عدالت جنسیتی، تصویرسازی مثبت و باورپذیری دسته بندی گردید و با اقتباس به نتایج مشخص شد که فرآیند جانشین پروری مدیریت ورزش بانوان تابع تعیین کننده های ساختاری و تعامل گرایی می باشد و این عوامل با هم در تعامل می باشند.

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۸