آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۱

چکیده

متن

نام کتاب: ما و مدرنیته
نویسنده: داریوش آشورى
ناشر: موسسه فرهنگ صراط
تاریخ نشر: فروردین 1376
نویسنده خود درباره درون مایه این اثر مى گوید:
این مجموعه مقاله هاى گزیده اى است از نوشته هاى من که دوره اى 25ساله از نویسندگى مرا از 1345 تا نزدیک 1370 را دربر مى گیرد. آن چه این مجموعه را گرد هم آورده کم وبیش یگانگى درون مایه آن است که پیرامون مسئله اساسى روزگار ما مى گردد: این که ما کیستیم و در میدان تاریخ جهانى کجا قرار داریم و در این دو قرن که تاریخ ورود ما به میدان تاریخ جهانى است بر ما چه گذشته است. این مجموعه حرکت در سه حوزه از گفتمان هاى سیاسى, فرهنگى و فلسفى این سه دهه را نشان مى دهد:
نخست گفتمان شرق و غرب که در دهه چهل تا دهه پنجاه در میان حوزه هایى از فضاى روشنفکرى و فلسفى ما جریان داشت دیگر گفتمان جهان سوم که با وضعیت ما در رابطه با جهان یکم و دوم پیش از نابودى این دومین مربوطمى شد و سه دیگر, گفتمان مدرنیت که از دیدگاهى تازه به مسئله رابطه و نسبت ما با غرب مى پردازد. نام کتاب: اصول و مبادى فلسفه سیاسى فارادى نام نویسنده: فرناز ناظرزاده کرمانى ناشر: انتشارات دانشگاه الزهراء تاریخ نشر: مهرماه 1376 این اثر که حاصل پنج سال تحقیقات نویسنده درباره فلسفه سیاسى فارادى است از بیست ویک فصل و با ضمائمى همانند کتاب شناسى فارسى و لاتین فارادى و واژه نامه فلسفه سیاسى او فراهم آمده است. نویسنده در بخش اول, اهمیت و جایگاه فارادى را در جهان اندیشه اسلامى مطرح مى کند و سپس مواجهه فارادى را با سنت فلسفى یونانى و مقام دیانت و فلسفه را بیان و زمینه هاى تاریخى فکرى ابداع نظریه مدینه فاضله را بررسى مى کند.
در بخش دوم, اصول و مبادى نظرى فارادى را به بحث گذاشته است. و در بخش سوم, ماهیت حاکمیت و ریاست در فلسفه مدنى را بیان مى کند و در بخش هاى پایانى کتاب نیز به طرح ماهیت مدینه فاضله و مبادى آراى اهل آن و مدینه هاى مضاد با آن مى پردازد.

نام کتاب: رهیافتى بر مبانى مکتبها و جنبشهاى سیاسى شیعه در صدساله اخیر
نام نویسنده: مظفر نامدار
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى
تاریخ نشر: بهار 1376

به عقیده نویسنده ترسیم نمودار تحولات اندیشه سیاسى شیعه در قرن اخیر به یک مقدمه و دو پیشینهء تاریخى نیاز دارد تا از برآیند آن ها کیفیت تحول, تطور و بالندگى معرفت سیاسى در این مذهب را بهتر درک نماییم. در مقدمه این اثر, بینش سیاسى شیعیان در ادوار تاریخى و عناصر بنیادین این بینش در نحوه پایه ریزى یک نظام سیاسى مشروع و کارآمد و پایدار, مورد بحث قرار مى گیرد درک این بینش در نهایت, نقاط تمایز اندیشه سیاسى شیعه و اهل سنت را نیز روشن مى سازد. در پیشینه تاریخى اول سیر تحولات معرفت سیاسى در اندیشه شیعه تا آستانه قرن اخیر باید مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرد. این سیر تاریخى, کیفیت نظریه و عمل شیعیان را در شرایط مختلف زمانى و در حکومت هاى گوناگون, در رابطه با بینش ها و گرایش هاى سیاسى روشن مى سازد و در پیشینه تاریخى دوم, برآیند این تحولات در تاریخ معاصر, مقصد اصلى و نهایى این بحث خواهدبود. در کتاب حاضر مشخصه هاى کلى موضوعات بحث, حول سه محور مذکور خواهدبود.

نام کتاب: منطق السلطة, مدخل الى فلسفة الامر
نام نویسنده: ناصیف نصار
ناشر: دار امواج, بیروت
تاریخ نشر: 1995میلادى

این کتاب که از دوازده فصل فراهم آمده درباره موضوعاتى از قبیل مفهوم سلطه, مصادر سلطه, سلطه حاکم و سلطه دولت, حدود و ثغور سلطه سیاسى, سلطه سیاسى و سلطه دینى, سلطه سیاسى و سلطه ایدئولوژى, سلطه سیاسى و سلطه عقل, سلطه و تاریخ به بحث پرداخته است.

نام کتاب: الدولة الاسلامیة بین التراث والمعاصرة
نام نویسنده: توفیق الواعى
ناشر: دار ابن حزم, بیروت
تاریخ نشر: 1996م برابر 1416ه

این کتاب از چهار باب فراهم آمده است. نویسنده در باب اول به بررسى ضرورت تشکیل دولت از دیدگاه اسلام مى پردازد و در باب دوم با دىگیرى بحث به تاسیس دولت اسلامى در مدینه و ارکان دولت اسلامى اشاره مى کند و در باب هاى بعدى به طرح انواع اختیارات و مسئولیت هاى پیامبر (ص) در حکومت, امامت و خلافت, انواع امامت و چگونگى به قدرت رسیدن خلیفه و در نهایت عزل خلیفه مى پردازد.

نام کتاب: شرعیة السلطة فى الاسلام
نام نویسنده: عادل فتحى ثابت عبدالحافظ
ناشر: دارالجامعة الجدیدة للنشر, اسکندریه
تاریخ نشر: 1996میلادى

این کتاب که از چهار فصل فراهمآمده درواقع درون مایه اش بررسى دو موضوع است: 1) دیدگاه اسلام درباره مشروعیت سلطه سیاسى و مقایسه آن با اندیشه سیاسى غرب و 2) بررسى آیات و روایات اسلامى وارده در این باب و ارزیادى دیدگاه فرق اسلامى درباره آن.
نام کتاب: الاسلام و الفکر السیاسى المعاصر
نام نویسنده: حسن الزیق
ناشر: دارالفکر الحدیث, بیروت
تاریخ نشر: 1997میلادى
این کتاب از دو بخش فراهمآمده و نویسنده در بخش اول به بحران اندیشه سیاسى اسلامى معاصر اشاره مى کند و در بخش دوم جایگاه فقه اسلامى در اندیشه سیاسى جدید را مورد بررسى قرار مى دهد و از مباحثى از قبیل شورا, بیعت, قلمرو حاکمیت سیاسى, حق حیات, حق مالکیت و حق آزادى و مساوات انسان در رهیافت فقهى آن به بحث مى نشیند.

نام کتاب: تهافت الدراسات المعاصرة فى الدولة والمجتمع
نام نویسنده: منیر محمد طاهر الشواف
نام ناشر: دارالشواف
تاریخ نشر: 1995میلادى

این اثراز هشت فصل فراهمآمده و مباحثى از قبیل خانواده, قبیله, قوم و دولت, مفهوم دولت و ارکان آن, رئیس دولت و مسئله بیعت, شورا و دیکتاتورى, تشکیلات قضایى و ادارى دولت اسلامى, موضوعات مهم این کتاب را تشکیل مى دهند.

تبلیغات