مطالعه مؤلفه های ساختاری و معنایی قالی سنه مربوط به منطقه کردستان ایران، مطالعه موردی قالی شانه ای الوان منطقه کردستان محفوظ در موزه فرش تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
دوره قاجار به دلیل گسترش و رواج قالیبافی در شهرها و روستاها دوره رواج قالیهایی با طرحهای سادهتر نسبت به دوران صفوی است. هدف پژوهش حاضر مطالعۀ نقوش و زیباییشناسی قالی شانهای الوان متعلق به منطقه سنه بین قالیهای نفیس این منطقه موجود در موزه فرش ایران است. ازاینرو پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤالات است چه ویژگی مشترکی بین قالیهای منطقه سنه در موزه فرش تهران وجود دارد؟ نمادهای موجود در قالی شانهای الوان به چه پیشینه تاریخی در منطقه کردستان باز میگردد؟شانههای پرتکرار نماد چه هستند؟ پژوهش حاضر با شیوه توصیفی-تاریخی به تجزیهوتحلیل اطلاعات گردآوریشده از منابع کتابخانهای و اسنادی پرداخته است. این پژوهش به این نتیجه دست یافت که شانهها در این فرش نماد مردان هستند که با توجه به پرتکرار بودن این نقش در سرتاسر ترنج بزرگ و تأکید بر آن و رایج بودن دین ارامنه در دوران ناصری در شهر سنه و تطبیق این شانه با نقاشیهای سنت بلیز مقدس، معتقد است که نقش شانه در متن فرش نماد سنت بلیز مقدس یکی از اسقفان ارامنه است که نماد او شانه و حامی پشمبافان است . همچنین نقش دوستکومی در حاشیه اصلی و نقوش تسبیحی در حاشیههای فرعی داخلی و بیرونی فرش نقش محافظت از شانهها و ماهیهای درهم موجود در متن اصلی را بر عهده دارند که در آن زمان از پرتکرارترین نقوش رایج در منطقه بودهاند.
Studying the Structural and Semantic Components of Kurdish Carpets From the Kurdistan Region of Iran, a Case Study of Colorful Comb Carpets From the Kurdistan Region Preserved in the Tehran Carpet Museum