کتابآرایی قرآن از جمله هنرهایی است که به برکت دین مبین اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است. احترام و تکریم مسلمانان نسبت به قرآن و جایگاه آن تلاش و کوشش هنرمندان را در بحث تذهیب و تزیین آن برانگیخته است، این مهم با پیشینۀ قوی خود که ریشه در ایران پیش از اسلام و یا سایر تمدنهای مجاور داشت با ورود اسلام در خدمت آراستن آیات قرآنی قرارگرفته؛که در ابتدای امر با احتیاط صورت گرفت و بعدها بیشتر مورد توجه و اجرا قرار گرفت. از ابتدای دین اسلام این کتاب مقدس به صورت نسخههای خطی تهیه میشد که دارای ویژگیهای منحصر به فردی است. از ساختار اصولی، صفحهآرایی، تذهیب، تجلید و کتابت بهرهمند بود، این تلاش کاتبان و مذهبان در بهکارگیری تزیینات در مصاحف در تمدن اسلامی خود دلیلی بر اهمیت کتابآرایی قرآن است. لذا به واسطۀ قدمت استفاده از تزیینات در مصاحف، هدف پژوهش حاضر پرداختن به تزیینات نشانهای قرآنی در مصاحف سدههای نخست با تأکید بر دورههای ایلخانی و تیموری است. و به روش توصیفی ـ تحلیلی با بررسی اسناد کتابخانهای، مشاهده و مطالعات میدانی به گردآوری دادهها پرداخته شده است، بنابراین یافتههای پژوهش حول محور دو پرسش اساسی به دست آمده است؛ ارتباط تزیینات بهکاررفته در نشانهای قرآنی با متن قرآن چگونه است؟ آیا قالب اجرایی تزیینات در نشانهای قرآنی، مصاحف سدههای نخست با مصاحف دورههای ایلخانی و تیموری یکنواخت بوده است؟ بررسیها نشان داد که تزیینات بهکاررفته در نشانهای قرآنی ارتباط مستقیی با متن قرآنی داشته است، همچنین قالب اجرایی تزیینات در نشانهای قرآنی در ادوار مختلف یکنواخت نبوده و منوط به متغیرهایی، دچار تغییراتی شده است.