چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با رویکرد دلفی فازی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش را 20 نفر از خبرگان صنعت شامل مسئولین و افراد بالادستی در ساختار اداری که به نوعی با قاچاق کالا در ارتباطند و خبرگان دانشگاهی شامل اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تشکیل داد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. مولفه های اولیه پژوهش با مطالعه مبانی نظری و تحقیقات پیشین شناسایی و در قالب پرسشنامه با طیف پنج تایی لیکرت در سه دور در اختیار پنل خبرگان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با روش دلفی فازی بررسی و عوامل نهایی شناسایی شده در پنج دسته عوامل اقتصادی (7 مولفه)، فرهنگی- اجتماعی (6 مولفه)، سیاسی – مدیریتی (10 مولفه)، بازاریابی (10 مولفه) و عوامل محیطی - جغرافیایی (2 مولفه) تقسیم-بندی شد. بر اساس یافته های پژوهش در عوامل اقتصادی مولفه بالا بودن تعرفه گمرکی، مالیاتی و عوارض، در عامل فرهنگی- اجتماعی مولفه بیکاری و محرومیت مناطق مرزی، در عامل مدیریتی – سیاسی مولفه سیستم اداری نامناسب گمرکی و مالیاتی و مشکلات فرایند ترخیص کالا، در عامل بازاریابی بروز نبودن فناوری بکار رفته در تولیدات داخلی و در عامل محیطی مولفه گستردگی مرزهای جغرافیایی، مهمترین مولفه های موثر بر قاچاق کالای ورزشی بودند. به طور کلی می-توان گفت قاچاق کالا پدیده ایی چندبعدی است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر می گذارد بنابراین برای مبارزه با آن باید تمام عوامل را مورد توجه قرار داد

Identifying factors affecting the smuggling of sporting goods in the country

The main objective of the present study was to identify the factors affecting the smuggling of sports goods in the country. This study is a qualitative research that was conducted using the Delphi-Fuzzy approach. The statistical sample of the study consisted of 20 industry experts, including officials and high-level people in the administrative structure who are somehow related to smuggling of goods, and academic experts, including professors of sports management and economics, who were selected purposefully. The initial components of the study were identified by studying theoretical foundations and previous research and were provided to the panel of experts in the form of a questionnaire with a five-point Likert scale in three rounds. The analysis of the research data was examined using the Delphi-Fuzzy method and the final factors identified were divided into five categories: economic factors (7 components), cultural-social (6 components), political-managerial (10 components), marketing (10 components), and environmental-geographic factors (2 components). Based on the research findings, the most important factors affecting the smuggling of sporting goods were the high customs tariff, taxes and duties in the economic factors, the unemployment and deprivation of border areas in the cultural-social factors, the inappropriate administrative system of customs and taxes and problems in the goods clearance process in the managerial-political factors, the lack of up-to-date technology used in domestic production in the marketing factors, and the wide geographical borders in the environmental factors. In general, it can be said that smuggling of goods is a multidimensional phenomenon that is affected by various factors, so all factors must be considered to combat it.

تبلیغات