آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۱

چکیده

محمدرضا پهلوی در طول 37 سلطنت، عملکرد اقتصادی خود را در قالب پنج برنامه عمرانی تدوین کرد. این برنامه ها از سال 1327 با جدیت آغاز شد و در سال 1356 پایان می یابد. در این برنامه ها، بیشترین تلاش دولت در جهت تحولات مهمی چون: امور کشاورزی، صنایع و معادن، حمل و نقل، ارتباطات و مخابرات، گاز و نفت، برق، آب، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، عمران شهرها و روستاها، ساختمان و مسکن، فرهنگ و گردشگری، بیمه و رفاه اجتماعی، محیط زیست، آمار و بررسی عمران ناحیه ای تأثیرگذار بود. ازاین رو، پیامدهای این برنامه ها مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی عواید نفت که متغیر مستقل و اصلی کل بافت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران در عصر پهلوی دوم بود در پیشبرد این برنامه ها موضوع مهم پژوهش حاضر است. از طرفی، اختصاص دادن منابع مالی به ارتش که باعث شد کیفیت اقتصادی نامتوازن شود از مواردی است که در این پژوهش مورد تأکید قرار می گیرد. این مقاله در صدد است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد.

Cliometric analysis of the effect of Mohammad Reza Pahlavi's economic performance on the changes in society from 1340 to 1357

During his 37 reigns, Muhammad Reza Pahlavi formulated his economic performance in the form of five construction plans. These programs started seriously in 1327 and will end in 1356. In these programs, the most efforts of the government towards important developments such as: agriculture, industries and mines, transportation, communications and telecommunications, gas and oil, electricity, water, education, health and treatment, urban and rural development, construction And housing, culture and tourism, insurance and social welfare, environment, statistics and survey of regional construction were influential. Therefore, the consequences of these programs are examined. Investigating oil revenues, which was the independent and main variable of the entire economic, social and political fabric of Iran in the second Pahlavi era, is an important topic of the present research. On the other hand, allocating financial resources to the army, which caused the economic quality to become unbalanced, is one of the things that is emphasized in this research. This article aims to evaluate this issue with a descriptive-analytical approach

تبلیغات