پیشایندها و پیامدهای معلم رهبری در نظام آموزش و پرورش؛ یک مطالعه فراترکیب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: معلم رهبری، جدیدترین مدل رهبری حاکم بر مدارس امروزی در دنیاست. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشایندها و پیامدهای معلم رهبری در نظام آموزش وپرورش است. روش ها : این پژوهش به روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه تحقیقات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه معلم رهبری طی سال های 2014 تا 2023 است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 40 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند. مقالات منتخب با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه وتحلیل شدند. پایایی کدگذاری ها با استفاده از ضریب توافق کاپا به مقدار 813/0 تائید شد. روایی پژوهش نیز به تائید پنج نفر از متخصصین تحقیق کیفی رسید. یافته ها: پیشایندهای معلم رهبری دارای هفت مؤلفه محوری و سه مولفه اصلی می باشد که عبارتند از: پیشایندهای سطح معلم (ویژگی های شخصی، شایستگی های حرفه ای)، پیشایندهای سطح مدرسه (رهبری مدیر، همکاری جمعی، فرهنگ و ساختار مدرسه) و پیشایندهای فراتر از سطح مدرسه (سیاست نظام آموزشی، شبکه های فرامدرسه ای). همچنین معلم رهبری دارای نٌه پیامد محوری و سه پیامد اصلی می باشد: پیامدهای سطح معلم (رشد شایستگی های فردی، توسعه حرفه ای، رضایت شغلی)، پیامدهای سطح مدرسه (ترویج فرهنگ همکاری، بهبود آموزش، بهبود یادگیری دانش آموزان، تسهیل تغییرات) و پیامدهای فراتر از سطح مدرسه (ارتباط فرامدرسه ای، تأثیرات فرامدرسه ای). نتیجه گیری: دست اندرکاران تعلیم و تربیت می توانند از یافته های این پژوهش، جهت کاربست معلم رهبری در مدارس استفاده نمایند.Antecedents and consequences of teacher leadership in the education system; A Meta synthesis study
Background and Objectives: Teacher leadership is the newest leadership model governing today's schools in the world. The purpose of the current research is to identify the antecedents and consequences of teacher leadership in the education system. Methods: This research was carried out using a qualitative method of Meta synthesis type. The statistical population of the research includes all the Persian and English researches published in the field of teacher leadership between 2014 and 2023, and 40 articles were selected as a sample using the purposeful sampling method. Selected articles were analyzed using open, central and selective coding method. Findings: Teacher leadership antecedents have seven core components and three main components, which are: teacher level antecedents (personal characteristics, professional competencies), school level antecedents (principal leadership, collective cooperation, school culture and structure) and antecedents beyond the school level (Education system policy, extra-school networks). Also, teacher leadership has nine core outcomes and three main outcomes: teacher-level outcomes (growth of individual competencies, professional development, Job satisfaction), school-level outcomes (promoting a collaborative culture, improving teaching, improving student learning, facilitating changes) and beyond-level outcomes. School (extra-school communication, extra-school Effects. Conclusion: Education practitioners can use the findings of the research to apply teacher leadership in schools.







